/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Antennelaug / -forening (Vedtægter - gyl~
Fra : DUXZ
Vist : 378 gange
60 point
Dato : 17-02-04 15:54

Kære Kandu.dk brugere……….jeg håber at der er en af jer der kan ;)

Jeg har et spørgsmål til foreningers vedtægters retsvirkning. Kan vedtægter være direkte ulovlige men stadigvæk have retsvirkning overfor foreningens medlemmer?

Mvh.
DUXZ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-04 16:00

Nej
Men forstår ikke rigtigt spørgsmålet.
Man kan ikke lave sine egne ulovlige regler og så tro det bliver lovligt af den grund.
Hvad er problemet?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-02-04 16:10

Generelt kan man ikke lave love/regler, som går "under" de generelle foreningslove. Derimod er det ok at "byde over". Eksempelvis: 8 ugers ferie.
Kunne du ikke lige oplyse den helt konkrete tekst ?
/PG

Kommentar
Fra : DUXZ

Dato : 17-02-04 16:31

Problemet er at jeg er blevet truet med at blive opkrævet et restencegebyr for forsen indbetaling af kontingent. Ydermere trues der med at leveringen af signal til min lejlighed vil blive afbrudt såfremt restancegebyr ikke indbetales.

Lidt baggrund:

Kontingentet forfaldt i lørdags (d. 14.02.04), men blev først betalt af undertegnede d. 15.02.04 pr. check på formandens adresse (ind af brevsprækken). En time efter et jeg havde afleveret checken fik jeg en kvittering for modtagelse heraf. På kvitteringen blev jeg oplyst at jeg ville blive opkrævet et restancegebyr stort kr. 250 for forsen indbetaling iht. gældende vedtægter.

Jeg mener således at vedtægten vedrørende restancegebyret må være lovstridigt for så vidt jeg er informeret er det ikke lovligt at opkræve rykkergebyr med mindre at der er fremsendt rykkerbrev til skyldner og derudover må rykkergebyret højest andrage kr. 100 incl. moms jf. bekendtgørelse af lov om renter ved forsinket betaling §§9b og 9b stk. 2.

Derudover mener jeg ikke at der er tale om for sen indbetaling da ydelsen forfaldt i en weekend, og rettidig indbetaling da ville være førstkommende hverdag. Foreningen er jo ikke gået glip af penge eller renteindtægt da en lørdag jo ikke er en rentebærende dag og jeg er ikke stillet bedre da jeg ligegyldigt hvad først ville få trukket checken på min konto med valør d. 16.02.04. De skal lige nævnes at formanden for foreningen ved opslag i opgangen har tilbudt medlemmerne at betale enten kontant eller ved check på dennes adresse.

Hvad synes I? Har foreningen lovhjemmel til at:

1. opkræve restancegebyr?
2. lukke for forsyning af tv-signal?

Mvh.
DUXZ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-04 16:40

Den har helt sikkert ikke ret.
Du kan ALDRIG have en forfaldsdato der er en lørdag.
Iøvrigt er det da en mærkelig antenneforening eller hvad det er der er så emsig.
Må vi lige få navnet.
Problemet er blot at de jo sagtens kan kutte dig uanset om de har ret eller ej.
Betal gebyret under protest og gå til en advokat.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-02-04 16:42

Antennelaug er da jeres "egen" forening ! I har jeres årlige generalforsamling osv. Det eksempel de giver ER HELT HEN I VEJRET !! Om du betaler lørdag eller søndag, er da TOTALT ligemeget. Jeres formand/kasserer, for jeg regner med at det er ham/hende, går i alt for små sko.
Du skal IKKE betale "rykkergebyr", og du skal IKKE lade dig true. Hvem kan forøvrigt "klippe" forbindelsen ?
Nu bliver jeg rigtig nysgerrig: Bliver disse metoder benyttet i andre sammenhæng ? Eksempel fællesudgifter ... ??

Forslag: Benyt næste generalforsamling til at få "ryddet op" i dette pamperi.
Det her er lige til "Kontanten" (Men tænk inden du/I handler).

Sluttelig: Luk ikke denne tråd, inden vi lige hører "resultatet"
/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-04 16:50

Som sagt er det dig der skal leve med problemet, men jeg tror stadig du er bedst tjent med at betale under protest. Så har DU i det mindste ren mel i posen.
Uanset hvad du vælger har foreningen ingen lovhjemmel til at kræve noget som helst i dette spørgsmål.
Ligger der andet bag?
Har du tidligere været for sent ude?
Er du uvenner med kassereren?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 17-02-04 16:54

DUXZ
Du skrev: På kvitteringen blev jeg oplyst at jeg ville blive opkrævet et restancegebyr stort kr. 250"
Jeg tror IKKE at du får en regning ..men hvis du gør, er det måske en telefon til "Advokat-rådgivningen" Der findes flere, og simple spørgsmål koster ikke noget.
/PG

Kommentar
Fra : DUXZ

Dato : 17-02-04 23:06

Jeg takker mange gange for kommentarerne.

Jeg må indrømme at jeg er meget overrasket og utroligt vred over den behandling jeg har fået af foreningen….det er mig uforståeligt at der er mennesker der kan finde på at opføre sig sådan lige så snart de får en lille smule ”magt”.

Jeg har fået en betalingsdato for restancegebyret der hedder d. 21.02.04, næste lørdag, og jeg har under ingen omstændigheder tænkt mig at betale!

Jeg forventer at foreningen lukker for signalet og sker det ville jeg så gerne politianmelde foreningen og sende en advokat på, men beløbet ikke er større end myndighederne jo højest sandsynligt ikke vil behandle en sådan sag på grund af en eller anden form for marginalgrænse. For mig er det bare en principsag og jeg kan ikke holde tanken ud at der sidder en eller anden tyran og gør hvad der passer ham…………..oooorrrh hvor er jeg rasende!!

Det mest vanvittige er at det ikke engang er fordi jeg har en baggrund som dårlig betaler, eller på nogen anden måde har været på kant med vedkommende før.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-04 23:11

Derfor tror jeg også at mit råd var bedre.
Betal under protest og puds dernæst en sagfører på problemet.
Så bevarer du da dit signal.
Der er ikke meget ved at få ret om ½ år så har du været uden signal sålænge.
Politiet gider garanteret ikke røre ved det.

Kommentar
Fra : DUXZ

Dato : 17-02-04 23:18

Det ender sikkert sådan som du skriver refi, men jeg siger dig at det ikke bliver uden at jeg får skrevet et meget velformuleret klagebrev til bestyrelsen af foreningen........man kunne ligefrem tænke sig at konsekvensen bliver at jeg melder mig ud i protest! Jeg gider simpelthen ikke være med til at blive behandlet sådan! Det sådanne mennesker der kan ødelægge den fine ide en forening ellers er.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-02-04 23:25

Vi har stadig ikke fået at vide hvilken antenneforening det er.
Vi skal måske også passe på den.
PS er selv på GLENTEVEJEN

Kommentar
Fra : DUXZ

Dato : 18-02-04 08:51

Jeg har ikke skrevet dette indlæg med hensigten at hænge nogen personligt ud, så derfor vil jeg ikke nævne navne.

Mvh
DUXZ

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 26-02-04 17:55

>DUXZ
Fik du svar .. eller ?
/PG