/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
NY NYMFEPARAKIT
Fra : Nadia_fie
Vist : 4516 gange
50 point
Dato : 17-02-04 15:16

Vi har lige købt en nymfeparakit.. hver gang jeg vil stikke mine fingre hen til den og prøve at ae den på maven.. bider den.. når jeg så trækker fingeren væk ved den jo at sådan kan den gøre hver gang.. Hvordan for jeg den så tam? har prøvet med hirsekolbe o.s.v

Kh Nadia

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-02-04 15:33
Kommentar
Fra : Nadia_fie

Dato : 17-02-04 15:39

Jeg har søgt alle vejne på internettet og alle steder står det samme! Man skal give dem lidt lækkert med hånden også ae dem på fuglens bug og køre fingrene ned til fødderne så vil den med tiden sætte sig på fingeren! Men der står ikke noget om hvad man gør hvis fuglen bider! Så kan man jo ikke ae den og sætte fingeren hen til den? Hjælp!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-02-04 21:03

Nogle fugle har nemmere end andre til at gøre tamme. Jeg har selv 2. De er ikke håndtamme, med mindre de skal have hjælp til at komme fra det ene sted til det andet. De flyver ikke så godt.

Kommentar
Fra : Bekkamus

Dato : 22-02-04 11:42

Jeg har selv en halvgammel nymfeparakit som først lige har lært at blive aet. De fleste fugle kan ikke lide at blive aet på ryggen, så det kan du lige så godt glemme med mindre at din fugl på et tidspunkt bliver MEGET tillidsfuld. Vi aer vores på hovedet, lige over næbet og det er han helt vild med. Det du skal gøre er at fuldstændig ignorere at den vil bide dig, og gør den det skal du lade den bide samtidig med at du stadig prøver at ae den. Du må hverken råbe eller belønne den eller trække din hånd væk, istedet skal du hellere prøve at berolige den med din stemme. På et tidspunkt finder den ud af at den ikke får noget ud af at bide og lader dig ae den. Det var i hvert fald det der skete med vores. Held og lykke.

Kommentar
Fra : Angelita

Dato : 17-03-04 19:56

jeg har fået at vide at du skal prøve at tage den ( trods den har modsigelser) og tage den ind til din krop, så den på denne måde finder ud af du ikke gør den ondt...

Jeg skal selv til at gøre min fugl tam...det er ikke let, men man må ikke give op...

A

Kommentar
Fra : CreepyVampire

Dato : 20-03-04 11:33

Tæmning af fugle er ikke et spørgsmål om at tvinge dem til at være tamme .......det er et spørgsmål om at bygge tillid op ,så fuglen lærer at den kan stole på jer og accepterer jer som flokleder..... ;)

Det gælder først og fremmest om at finde den godbid som fuglen vil "sælge" sin sjæl for...Det gøres ved at man laver en godbidstest.....
Et godt sted at få hjælp er her : http://www.metzger.nu kig under forum

mvh
Henriette(ejer af Brunhalet grå Jaco ,Senegal og Lessons Spurvepapegøje)

Kommentar
Fra : Angelita

Dato : 20-03-04 19:24

Det var et RÅD jeg fik... Formålet er jo ikke at tvinge fuglen men at vise den at man ikke vil gøre den ondt!
Min er blevet mere tam efter det så det kan altså svare sig..

A

Kommentar
Fra : Angelita

Dato : 20-03-04 19:25

Men forresten go idé med den godbidstekst Cv... Den må jeg sørme prøve..

A * ikk meningen den forrige besked skulle lyde sur...*

Kommentar
Fra : CreepyVampire

Dato : 20-03-04 21:37

Er godt klar over at det var et råd du fik men selv om du gør det i en god mening ,så er det stadig at tvinge gøjen til at acceptere noget på dine præmisser og ikke på gøjens Derfor jeg henviser til Metzgers forum...der får man altid hurtig svar og hjælp til spørgsmål man har omkring ens gøje..hvad enten det er om træning eller tæmning(min grå var vildtfanget da jeg fik ham og jeg har fået meget hjælp og inspiration fra forummet af).......En god ide er også at investere i bogen "papegøjer og mennesker" af Maria Metzger.....

Når du har fundet den ultimative godbid så er det en god ide at lære gøjen at forbinde godbidden med ordet Dygtig (udtales nærmest som dyyyyyygtiiiiii i en lys stemme)....

tog nu heller ikke dit svar som at du var sur

Henriette

Kommentar
Fra : CreepyVampire

Dato : 20-03-04 22:52

Hov bogen hedder tamme papegøjer *GG* sad lige og sov

Kommentar
Fra : sanniejensen

Dato : 26-03-04 00:24

Jeg har en nymfekakadu,hun.Haft Lillian i 2mdr. Hun er lidt hidsig og svær at gøre tam.
Er der nogle, der har nogle gode råd.Selvfølgelig prøvet med godbidder og diverse.Fik at vide hun var ca.10 uger da jeg købte hende.

Kommentar
Fra : CreepyVampire

Dato : 26-03-04 07:04

En god ide er at investere i bogen Tamme papegøjer af Maria Metzger og besøge hendes forum på www.metzger.nu (man skal være medlem på forummet ) Der er en masse info om tæmning af gøjer og man kan altid få hjælp på forummet af de andre papegøjeejere og selvfølgelig også Maria selv
Det tager tid og tålmodighed at tæmme en gøje og det kan nogen gange virke ret håbløst og som om man ikke kommer nogen steder Har selv prøvet det med min grå jaco......

mvh
Henriette

Kommentar
Fra : Lasseparakit

Dato : 23-05-04 16:39

Hej. Det lyder som om din parakit virker bange og skræmt lad den vende sig til den stemme og hånd. Prøv bare at sætte din hånd ind til den uden og røre den lok den med fx. mad. lad selv fuglen komme over til dig. Det kan også være at du har fået fat i en gammel nymfeparakit altså du har købt katten i sækken!

Kommentar
Fra : sanniejensen

Dato : 25-06-04 23:32

Tak for responsen,men jeg fandt desværre ud af ,at det var en for gammel fugl.så hun kom hen et godt sted.Og jeg har nu købt en unge,som det går fint med.

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 24-07-04 14:04

For at gøre en nymfeparakit tam skal man snakke roligt med den og bevæge hånden ind til den meget i langsomt. Fuglen bider fordi den er bange. Alle mine fugle bider selvom de er tamme det er et instinkt at bide når en hånd kommer ind i buret. Gi dig og din nymfeparakit god tid det skal nok lykkes. Vær ikke bange for nymfeparakitten når den bider, Deres bid er ikke farligt det er kun i sjældne tilfælde den bider til blods!

Kommentar
Fra : Draculis

Dato : 21-11-06 19:57

Hej!

Jeg har en Lutino Nymfeparakit. - (Den sidder faktisk på mit hovede nu!)
Den er blevet helt tam så man kan ae den på hovedet. Det jeg vil sige er, at du skal prøve at snakke meget med den hver dag, og lukke den ud fra buret. Men når du går det, så husk, at alle vinduer og døre skal være lukkede. Gardiner skal være trukket for, da fugle har svært ved at se glas, og kan dø hvis de rammer ruden. En dag sætter din fugl sig på dit hovede. Du skal dog huske, at de ikke kan lide at bliver aet på maven. Prøv at klø den på hovedet eller ae den på hovedet.

- Held til!