/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Dansk orddeling?
Fra : cecilinien
Vist : 1604 gange
50 point
Dato : 15-04-02 02:11

Forresten, er der mon én der har et dansk orddelingsprogram til word 2000? Eller ved hvor man kan købe/downloade det?

MVH
Cecilie

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 15-04-02 06:40

Hej
brug words hjælpefunktion og få noget at vide om orddeling.
Her er et klip:
Oversigt over orddeling
I dette emne kan du finde oplysninger om:

Hvorfor bruge orddeling?

Orddeling af tekst

Udsætte orddeling til når teksten er færdig

Hvorfor bruge orddeling?
Hvis du vil give dine dokumenter et gennemarbejdet og professionelt udseende, skal du bruge orddelingsfunktionen. Du kan f.eks. orddele tekst for at fjerne store mellemrum eller "hvide baner" i justeret tekst eller for at bevare lige linjelængder i smalle spalter.

Orddeling af tekst
I Microsoft Word kan du orddele hele, eller dele af et dokument. Du kan:

Orddele tekst automatisk, mens du skriver
Når du slår automatisk orddeling til, indsætter Word automatisk bindestreger efter behov i dokumentet. Hvis du senere redigerer dokumentet og ændrer linjeskift, orddeler Word dokumentet igen.

Orddele tekst manuelt
Når du vælger manuel orddeling, søger Word efter tekst, der skal deles, og du bliver derefter spurgt, om du vil indsætte en blød bindestreg. Herefter indsættes de bløde bindestreger. Hvis du senere redigerer dokumentet og ændrer linjeskift, vises kun de bløde bindestreger, som findes i slutningen af linjerne. Word foretager ikke en ny orddeling.

Orddele tekst på andre sprog
Hvis du vil orddele tekst på andre sprog, skal du sikre dig, at det pågældende sprog er aktiveret for redigering, og du skal have installeret orddelingsværktøjet for det pågældende sprog. Derefter finder Microsoft Word selv ud af sproget i dine dokumenter og anvender det korrekte orddelingsværktøj.

Finjustere orddeling
Hvis du vil kontrollere, hvor et ord deles, hvis det står til sidst i en linje, kan du indsætte en blød bindestreg manuelt. Hvis du vil undgå, at ordet deles, hvis det står til sidst i en linje, skal du indsætte en hård bindestreg.

Udsætte orddeling til når teksten er færdig
Hvis du har tænkt dig at orddele teksten manuelt, kan det være en god ide at vente, til teksten er færdig. Hvis ikke, kan det blive nødvendigt at orddele dokumentet igen, hvis du har foretaget ændringer, som påvirker linjeskift. Hvis du har tænkt dig at bruge automatisk orddeling, kan du også udsætte orddelingen, hvis det virker distraherende, at Word automatisk indsætter bindestreger og tilpasser linjeskift.

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 50 point
Dato : 15-04-02 14:15

Hej igen
Hvilken sprogversion af word2000 benytter du?
Hvis det er den engelske udgave skal du have fat i MS Office 2000 Proofing Tools:

Om Microsoft Office 2000 Proofing Tools
Den danske version af Microsoft Office 2000 leveres med korrekturredskaber til dansk, tysk og engelsk. Hvis du vil kontrollere stavningen på andre sprog, skal du bruge Microsoft Office 2000 Proofing Tools. Denne samling redskaber indeholder de skrifttyper, lokaliserede skabeloner og stave-og grammatikkontrol, der er nødvendige, hvis du vil oprette og redigere dokumenter på forskellige sprog i Office-programmerne. Korrekturredskaberne omfatter også autokorrekturlister, regler for autoresume (kun Microsoft Word) og – til asiatiske sprog – IME'er (Input Method Editors).

Microsoft Office 2000 Proofing Tools fås hos autoriserede forhandlere (CD: X03-80950; SKU: 053-00200).

mvh
Catbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-04-02 21:27

"cecilinien" <cecilinien.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:dRou8.26135$567.1064816@news000.worldonline.dk...
> Forresten, er der mon én der har et dansk orddelingsprogram til word
> 2000? Eller ved hvor man kan købe/downloade det?
>
Kan du ikke bruge det, som følger med word?
Funktioner-sprog-ordinddeling

Kurt

Godkendelse af svar
Fra : cecilinien

Dato : 17-04-02 23:29

Tak! Problemet er at når man har et ikke-autoriseret program, kan man vel ikke købe og installere et autoriseret Proofing Tools, vel? Men jeg må leve med lige margener, selvom den er lidt grim...
Jeg ser forresten lige på dit svar til mit fodnoteproblem selvom det ser ud som om den engelske hjemmeside (FAQs) ikke svarer bedre end dig, jeg tror nemlig problemet ligger i sektioner som du først var inde på,- det er nemlig en tekst der er opdelt i hoved - og underdokumenter. (jeg bruger ikke beskyt mod horeunger, jeg har indstillet linieafstand til præcis og jeg har ikke fodnoter på sidste side..) Jeg finder lige ud af det, så skal jeg nok give dig dine velfortjente point!!!

mvh,
cecilie