/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Kalveknæ
Fra : Papusniak
Vist : 5142 gange
50 point
Dato : 16-02-04 22:31

Er der noget som kan fortælle mig hvad er kalveknæ (ment som sygdom), hvad hedder det på latin og på engelsk

På forhånd tak

Papusniak

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 60 point
Dato : 16-02-04 22:35

Genu valgum er betegnelsen for kalveknæethed og genu varum er hjulbenethed.
Coxa vara og coxa valga drejer sig om inklinationsvinklen mellem lårbenshalsen, collum femoris, og lårbensskaftet, corpus femoris.
Normalt ligger vinklen på ca. 130 grader, men kan variere mellem 120-150 grader. Er vinklen under 120 grader taler man om et coxa vara, og er den over 150 grader, taler man om et coxa valga.

Som sådan er har betegnelserne altså ikke noget med hinanden at gøre, selvom jeg da ikke skal kunne udelukke at folk med kalveknæ henholdsvis hjulben har en ændret vinkel!

Kommentar
Fra : Papusniak

Dato : 16-02-04 22:40

Mange tak for hurtig svar
Du har skrevet komentar så kan jeg ikke give dig noget point

MVH
Papusniak

Godkendelse af svar
Fra : Papusniak

Dato : 16-02-04 22:41

Tak for svaret Better_Performance.

Kommentar
Fra : Papusniak

Dato : 16-02-04 22:42

Hmn jeg var lidt for hurtig men point har du fået en gang til tak
Papusniak

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-02-04 22:58

Papusniak
Hvis du havde søgt på google havde du fundet svaret http://www.wolsing.dk/brevkassen/vis.cgi?29

På engelsk hedder det: knock-knees

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 16-02-04 23:23

>ans

Og hvis du klappede i, var der ingen der bemærkede, hvor snotdum du er.

Hvad kan spørger bruge din latterlige henvisning til dette link til??

Ram