/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
RYGESTOP - Erfaringer/metoder?
Fra : LeonD
Vist : 974 gange
80 point
Dato : 16-02-04 20:02

Hej Kandu'er

Jeg vil gerne holde med at ryge efter ca. 8 år som alm. ryger (ca. 13-15 stk. pr. dag - "light")

Jeg har tidligere forsøgt med en kold tyrker, men har rygrad som en regnorm i den henseende. Har også forsøgt med nedtrapning og strøm i hænderne (elektro-et-eller-andet)

- Er der nogen der bare har METODEN?
- Har erfaringer med metoder, som er bedre end andre?
- Har erfaring indenfor alternative "behandlings"-metoder
- Hypnose
- Urtespray el. lign medicin!

Det skal lige siges, at den fysiske afhængighed er minimal. Når jeg har travlt eller er på ferie, eller der er skisport på TV, er klokken pludselig 17 før jeg kommer i tanke om, at jeg helt har glemt at ryge. Jeg har heller ikke "BRUG" for madsmøger, morgensmøger og s.e.x smøger etc.

Derimod kører den psykiske trang på en 7'er på Richterskalaen!

Håber i kloge mennesker har nogle gode råd.

Med venlig hilsen
Leon

Ps. er ny bruger, har ikke flere point, men får jo 20 for at logge ind hver dag, så jeg skal nok forhøje

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 16-02-04 20:05

Ingen andre end dig selv kan få dig til at holde op med at ryge.

METODEN spørger du efter, men det er meget individuelt hvad der virker fra person til person, om det er tyggegummi, plaster, medicin eller hypnose der skal til.

Du skal vælge den metode du TROR mest på.

Jeg laver selv rygeafvænninger ved hjælp af hypnoseterapi, og forudsætningen for at få et rodt resultat er, at "rygeren" tror på det og selv er motiveret for at holde op, så først og fremmest skal du finde motivationen.

Skriv en liste over fordele ved at holde op, og kig på den hver gang du har lyst til en cigaret, måske er det nok?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 20:09

Jeg har røget i 35 år og er igang med 3 dag på Nicotin tyggegummi Jeg har prøvet før da jeg røg cigaretter og der har jeg da et godt råd (nu er /var jeg piberyger) Man tager en cigaret og dypper spidsen i stearin og bruger den som sut det er bedre end dem i plastic Mvh Sune

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 20:10

Der findes INGEN supermetoder.
Viljestyrke eller rettere sagt lysten til at leve længere er det eneste der tæller. Jeg kunne hvorfor kan du så ikke?
Det der med rygrad som en regnorm er jo bare en dårlig undskyldning fordi du håber, at nogen vil komme og forælle dig hvordan du kan gøre det uden ubehag, men det kan man ikke det er slemt ikke de første dage, det kommer lidt senere oG DET GÅR OVER IGEN.
Du kan bruge tyggegummi og plaster, men det er at narre dig selv. Køb nogen æsker sukkerfri Gajol eller hvad der ellers kan beskæftige dig når trangen kommer.
TAG DIG SAMMEN! Du vil blive glad for det når både lugtesans og smagssansen vil give dig oplevelser du havde glemt fandtes.
Giv dig selv små gaver, efter en måned, to måneder OG HOLD OP MED DET KLYNKERI OG KOM IGANG.
Held og lykke med det
Bjarne

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 16-02-04 21:16

Saml alle dine vender/veninder, lav en pulje med X antal kr i. Væd derefter om du kan stoppe eller ej!

Det er noget der batter

Held og lykke.
Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : Tulletine

Modtaget 90 point
Dato : 16-02-04 21:42

Hej Leon

Jeg holdt med at ryge for 5 år siden. Det var hårdt men det hele værd. Den eneste fejl jeg begik var at bytte smøgerne ud med Toblerone hvilket gav knap 20 kilo på sidebene (er heldigvis væk igen).
Som en anden har skrevet ovenfor så er det vigtigt at du finder ud af HVORFOR du vil stoppe. Uanset hvad din bevæggrund er så er det vigtigt at du definere den for det er den du skal holde fast i og så duer det ikke at være usikker på hvad det er.
Jeg lavede en liste, både da jeg skulle holde med at ryge og da jeg skulle tabe mig, hvor der bla. stod:
Helbred + økonomi + social agtelse + forbilled for mine børn m.m.
Den seddel har jeg læst MANGE gange.
Jeg brugte ingen plaster eller andre hjælpemidler men havde en lille plast lynlås pose med mig overalt hvori der lå et surt fugtigt skod. Den pose åbnede jeg når jeg var lige ved at dumpe i og tro mig 1 snif er nok!!!!
Gem de penge du spare i et gennemsigtigt glas og stil det et synligt sted i dit hjem. Bestem dig på forhånd hvad du vil spare op til og glæd dig til, med god samvittighed, at gå ned og købe det.

Du kan også få hjælp her http://www.cancer.dk/tobak/hjaelp+til+rygestop/index.asp
og sikkert også mange andre gode steder på nettet.

Held og lykke.
TulleTine

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-02-04 22:07

Og så er det en God ide også at have et gennemsigtigt glas med askebæger fyld stående at kigge på eller at sniffe til det er virkeligt Ulækkert og Afskrækkende at tænke sig til hvor meget af den slags man har leveret i sin rygertid

Mvh Sune

Kommentar
Fra : LazyPravda

Dato : 17-02-04 00:58

Hej Leon.
Jeg har for en del år siden afholdt en række afvænningskurser, og der brugte vi et spørgeskeme, for at klarlægge om man primært var psykisk eller fysisk-afhængig. Og det har du jo allerede fundet ud af.
Du bør helt klart melde dig på et kursus. Der vil du få støtte og opbakning, som du har brug for, for du er næppe typen der klarer dette alene. Men selvfølgelig kan du klare det.
Alt med nikotin-tyggegummi o.lign. er ikke relvant for dig. Du skal have psykisk støtte og opbakning. Og 117 gode praktiske råd, som passer til dig.

Held og lykke fra LazyPravda

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 17-02-04 15:56

Hej Leon
jeg holdt op med at ryge for 7 år siden, jeg satte en dato 8 mdr. forud og talte meget om mit projekt, dagen før gik
jeg på apoteket og købte 2 stk plastre delte dem i 4, på dagen stod jeg op tog det delte plaster på, jeg skal lige sige, jeg havde smidt al tobak væk om aftenen, jeg havde forberedt mig på at ændre mine vaner med hensyn til hvordan jeg brugte mine hænder, men jeg må sige hvis jeg røg lige så lidt som dig, ville jeg ikke stoppe, jeg røg en pakke hjemmerulle tobak om dagen.
nsl

Kommentar
Fra : Mygirl

Dato : 18-02-04 00:09

Hej Leon,

Efter at have røget i 20 år (25 cigaretter dagligt) har jeg denne måned været røgfri 2 år.

Jeg brugte www.netdoktor.dk. Der er et rygeforum, hvor du kan oprette dig som bruger, og få støtte af ligesindede. Det virker faktisk ret godt!

I samme forbindelse købte jeg bogen skrevet af Jan Geurtz (Gyldendal) - Den lette vej til rygestop ... Den får dig til psykisk at tænke anderledes i forbindelse med rygestoppet - det var netop den bog der var vendepunktet for mig. Du kan læse om bogen på www.rygefri.dk.

Held og lykke!

De bedste røgfrie hilsner
Mygirl

Godkendelse af svar
Fra : LeonD

Dato : 18-02-04 18:03

Tak for svaret Tulletine

Og også tak til alle andre for de mange gode råd og ideer og selvfølgelig også tak til de, der har forsøgt at give mig et spark ved at bruge vendinger som "dårlig undskyldning" osv. den preller bare fuldstændig af på mig, og gør mig endnu mere stædig.

Jeg har nu sat mig en dato, hvor jeg vil forsøge at holde op. Det bliver ikke de næste 3 mdr. der er de travleste i vores branche. Men første maj er dagen, hvor jeg VIL holde med at ryge.

Held og lykke til alle jer andre, der har fået samme ide, ved at læse ovenstående råd.

Med venlig hilsen Leon

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 29-02-04 13:22

Kilde Sjællandske dagblade:

NÆSTVED: - De første 14 dage er de sværeste. Alt hvad der foregår inde i hovedet handler om cigaretter.
Ordene fra sundhedskonsulent Anne Pedersen ryster ikke tilhørerne. Tværtimod. Efter tre dage på skolebænken på Næstved Sygehus ved de alt om rygning - og ikke mindst om at holde op. De 11 elever er ansat på sygehuse i Storstrøms Amt, og deltager i den sidste undervisningsdag inden de kan kalde sig rygestopinstruktører. Deres opgave bliver at hjælpe både kolleger og patienter, når amtets sygehuse bliver røgfri fra 1. september. I første omgang for personalet, først fra årskiftet skal patienterne også slukke cigaretterne.
En grundig gennemgang af plastre, tyggegummi, næsespray og tabletter får deltagerne til at stille en byge af spørgsmål. Hvad er bedst? Kan alle tåle det? Og hvor længe må patienter bruge nikotinerstatningen?

Kurser på samlebånd
Gang på gang slår Anne Pedersen fast, at motivationen er det vigtigste. Hun kommer fra Folkesundhedscentret i Nykøbing Falster, der foreløbig har uddannet 250 rygestopinstruktører til sygehusene. Alene i år holdes der fire kurser. Målet er, at der på hver sygehusafdeling skal være mindst to instruktører. Derefter skal antallet holdes ved lige, når der sker nyansættelser og omrokeringer.
Der er i alt 4.000 ansatte på sygehusene. Man regner med, at 25 % er rygere.
- Jeg får flere tilbagemeldinger fra ansatte, der glæder sig, end jeg havde ventet. De glæder sig til, at der ikke længere skal være rygepauser og røg på afdelingen, siger Anne Pedersen.
Hun forventer, at det bliver sværere at afvænne de ansatte end patienterne; Personalet skal slukke smøgen hver dag de går på arbejde, mens patienterne kan tænde, så snart de rejser sig fra sygelejet.
- Men personalet har pligt til at fortælle patienterne, at deres livsstil påvirker deres sundhed, understreger sundhedskonsulenten.

Kold tyrker ikke nok
Særligt på hjerte- og lungeafdelingerne har der i flere år været stor fokus på rygning. Patienternes sygdomme er ofte forårsaget af tobak. Netop derfor har der længe været rygestopinstruktører på disse afdelinger. På hjerteafdelingen i Næstved er således 13 af de 32 ansatte uddannet som rygestopinstruktører.
Til sidst gennemgår Anne Pedersen succesraterne på tavlen. Dagens elever suger til sig. Under én procent holder sig røgfri efter en kold tyrker. Lidt rådgivning oveni kan øge antallet, og hvis rygerne får både kursus og nikotinerstatning er det mellem 20-30 %, der også efter et år har lagt smøgerne på hylden. Statistikken taler altså for, at de nyuddannede rygestopinstruktører kan gøre en forskel.

Kommentar
Fra : idunvarvin

Dato : 05-09-05 15:54

jeg læste i et tilfældig blad oppe hos lægen, at man kan købe en slags urtespray hos en forhandler. sprayen skulle tage abstinenserne og samtidig virke som en slags antabus mod rygetrang. er der nogen der har hørt om det? Nu kan jeg ikke huske hvad det hed eller hvor man kunne henvende sig.
mvh idun