/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Injurier, hvis det er en privat æreskræn~
Fra : Chryso
Vist : 2635 gange
20 point
Dato : 16-02-04 17:10

Hvis jeg æreskrænker en person privat (f.eks. i et brev eller email), og det ikke bliver offentligtgjort, kan jeg så blive straffet?

Accepteret svar
Fra : MartinDivarottweiler

Modtaget 30 point
Dato : 16-02-04 17:16

Ja, Straffelovens bestemmelser gælder uanset om det er fremsat offentligt eller kun til personen

Før du kan straffes skal "modtageren" selvfølgelig føle sig krænket og anmelde forholdet til rette myndighed.

Good luck

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:16

ja
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 17:19

Et er teori noget andet praksis. Politi og anklagemyndighed har normalt ikke resourcer til at behandle den slags sager, men den forurettede kan lave civilt søgsmål med krav om erstatning for ærekrænkelse, men når der er tale om private udtalelser er erstatningerne typisk symbolske.
Bjarne

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:22

BjarneD
"Symbolske straffe" er også en staf. Spørgsmålet gik jo ikke på "størrelsen" !
/PG

Kommentar
Fra : Chryso

Dato : 16-02-04 17:22

ville jeg så skulle betale for sagsomkostningerne? Det er jo noget af en bøde i sig selv

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:26

Chryso
I første omgang skal du selv udlægge pengene til advokat. Men krænkeren kan jo blive dømt til at betale "modpartens" (dine) omkostninger.
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 17:30

Jamen selvfølgelig. Teori er da treoretisk set det bedste udgangspunkt .
Spøg til side, jeg ville bare uddybe da jeg ofte har set at mange tager lovgivningen bogstaveligt, og det væsentligste formål med straf er jo at virke forebyggende/afskrækkende, men det virker jo netop ikke på spontane handlinger.
Hvis man gentager injurierende udtaleleser privat vil man jo på et tidspunkt kalde det chikane, som er en overtrædelse af politivedtægten.

Kommentar
Fra : Chryso

Dato : 16-02-04 17:33

BjarneD, ville et enkelt tilfælde så ikke dømme mig, selvom det er civilt søgsmål?

Hvordan giver jeg points'ne forresten?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-02-04 17:36

Jeg tvivler, men en skriftlig undskyldning burde kunne være formildende. Nu afhænger det jo også af omstændigheder og grovheden. ingen point til mig jeg hænger bare på her.

Godkendelse af svar
Fra : Chryso

Dato : 16-02-04 17:39

Tak for svaret MartinDivarottweiler.

Kommentar
Fra : Chryso

Dato : 16-02-04 17:41

og tak til Bjarne også, det var en god uddybning af svaret, selvom Martin var den første til at svare.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-04 18:16

Jamen hvad med bevisførelsen, hvis det er en privat udtalelse, hvor der kun er de samme to personer, det må da være svært, hvis krænkeren ikke vil indrømme?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-02-04 18:16

x

Kommentar
Fra : Chryso

Dato : 16-02-04 20:06

ikke hvis det er et brev eller email