/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Carl Gustav rifle
Fra : tom34
Vist : 9885 gange
400 point
Dato : 16-02-04 13:36

Hej
jeg vil lige se (høre) jeres mening om et par rifler som jeg har set på, nu hvor jeg snart er halv vejs med at tage jagttegn er jeg begyndt at se mig omkring efter en rifle
Carl Gustav rifler brugt
cal 6,5x55 pris kr 3,495

cal 30-06 pris kr 8,995

cal 308 pris kr 5,895

remington
cal 143w pris kr 6,650

jeg har lade mig fortælle at Carl Gustav og remington rifler skulle være helt iorden jagtrifler men er der andre der syndes noget andet. Og hvis der er så ved rar at komme med det da jeg er lidt itvivl om hvad jeg skal købe,
andre forslag er rigtig meget velkommen
Mvh Tom

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 16-02-04 13:49

Hej tom34
Jeg ved ikke ret meget om våben, men kom i tanke om dette nye forum der kun handler om våben.
http://www.timelapse.dk/forum/

Det kunne jo være at det var værd at prøve, hvis du ikke får svaret herinde.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : bb1

Modtaget 410 point
Dato : 16-02-04 14:01

Hej Tom 34
Du skal skelne imellem "ægte Carl Gustav" jagtrifler og så de renoverede.De renoverede er gamle Svenske militær riffeler,som er ombygget. De findes mest i 6,5X55. Det er en meget god begynder riffel,især hvis man ofre lidt på en bedre riffel kikkert. Kalibren 6,5X55 er også yderst velegnet til jagt i Danmark. Den må enda anvendes til jagt på elg.Hvis du vælger en ny eksempelvis Carl Gustav 1900 så får du en moderne riffel med en god lås men prisen er så også de ca. 8.000 kr. du selv oplyser plus kikkert.
Jeg vil varmt andbefale dig,at begynde med en renoveret også senere købe en bedre riffel,når du ved hvilken jagt du kommer til,at udøve mest.
Cal. 30 -06 er også en god kaliber som du lige som 308 må skyde alt klovbærende vildt med i Danmark. Det må du derimod ikke med 143W den er også lidt dyre i partroner.

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 16-02-04 18:26

Jeg går udfra at 143W er en fejl, og at det 243w der er tale om ? denne er den bedste råvildtkaliber, du får en sublim kuglebane og rigeligt kraft til at slå ihjel,- den bruges til kronvildt i Skotland.... At ammunitionen er lidt dyrere er vist ligegyldigt i den store sammenhæng(jagtbudget).
Vil dog erklære mig enig i ovenstående, en 6,5x55 renoveret er et glimrende køb og vil bestemt foreslå dig at sætte minimum 5000kr af til kikkert og stålmontage til denne. Få god vejledning, det er bestemt ikke al optik som godt !
Har du pengene så vælg den optimale optik fra start af, du vil senere ærge dig over at have købt noget som er halvdelen af det du gerne ville have. Ingen tvivl om at zeiss er at foretrække med tommerør, men det er mange penge. Er du udenlandsjæger vil jeg også råde dig til at købe med lystårn med det samme. det er surt senere at skulle købe ny kikkert og stå tilbage med en kikkert til 3-4000 som har tabt meget værdi som brugt. Riflen holder stort set værdien. Iøvrigt skyder stort set alle rifler så godt at det ikke giver mening at tro de vil gøre dig bedre eller dårligere, det kan kikkerten til gengæld.

Mvh Pauli

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-02-04 18:35

Hej tom34
Jeg er enig med bb1 angående Carl Gustav rifler og også enig med pauli angående kikkert, dog ville jeg foretrække en 308W frem for 30-06, men det skyldes at jeg også dyrker lidt sportsskydning (for træningens skyld) og dansk militærammo. går bedre i 308W end i 30-06.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pauli

Dato : 16-02-04 19:05

308w har en mere krum bane en 30-06,- det endog med nøjagtig samme projektil som i forvejen ikke er fantastisk ballistisk. Størrelsen er overdimensioneret til dansk jagt, men selvfølgelig fin hvis man regner med at skulle jage en del i udlandet. Man har kunne få militær ammo til begge rifler (m75=308W og Garant=30.06), men det er muligt man ikke producerer garant ammo mere. Som tidligere sagt er det dog uden betydning i et jagtbudget med lidt ammunition. 6.5x55 er iøvrigt at foretrække frem for begge de andre.
Har iøvrigt selv en 30.06 ombygget Carl Gustav som skyder fint, men det er en stor kanon. Tung og med meget rekyl.

Mvh Pauli

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 16-02-04 19:41

Start bare med en brugt "gustav" i 6,5 x 55. den har god træfsikkerhed og er klart den billigste i ammo.6,5x55 er det mest brugte caliber på riffelbane (skytteforeninger du ved!) og kan derfor købes til næsten ingen penge.4-5kr pr stk.
243w er super til feks råvildt, pga den flade kuglebane, men er nok ikke den beste begynderfiffel.Bønnerne er desuden ret dyre.12-14 kr for jagtmatch. ikke ligegyldigt hvis man brænder varm på riffelbanen.
Brug min. 5000kr på en god kikkert...Feks 3-12x56 Zeiss eller Smidt og bender. kikkerter i den prisklasse er virkelig guf.desuden har de en rigtig god skumringsværdi.Køb en ordenlig montage.Svingmontage (1000kr) eller Einhack (1500kr).Hold dig fra faste montager..det er noget lort..ikke mindst transporten taget i betragtning.

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 17-02-04 13:01

Tak for svaret bb1.