/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Bundrem til 6 x 3 m tilbygning forslag
Fra : jesper0812
Vist : 7120 gange
40 point
Dato : 15-02-04 20:08

Jeg skal til at lave en tilbygning på ca. 6 x 3 m. Jeg forstiller mig en bundrem af 2/4" liggende på fundamentsten med 60-100 cm indbyrdes afstand.
3 længder af 6m, de tværgående med 60-100 cm afstand. Mine spørgsmål angående dette er:

1: Er 2/4" rigtige dim. Skal den ligge på den flade side ( Dette er jo ikke den stærkeste) ?
2: Hvor lang afstand mellem fundamentsblokkene er optimal, tilbygningens størrelse taget i betragtning. (Også afstand bagud) ?::::::::
3: Kan man lave et snit i 2/4" der hvor de vil krydse hinanden, så beslag kan udgåes. Er det stadig stærkt nok ? ::::::::

Er desværre lige tilmeldt Kandu.dk og har ikke flere points - Så 20 Points og en stor tak til Jer som giver et råd ............Jesper

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-04 21:41

1 de skal ligge på højkant men de er lidt klejne jeg ville bruge regler som vis er noget i retning af 3" gange 6"
2 60 cm
3 Og hvis de er den størrelse så ja til at være stærke nok

Mvh Sune

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 00:18

1: Er 2/4" nok: Ja, men de skal "ligge" ned. Du får jo brug for 4" (10 cm) til isolering.
2: Der skal ikke være afstand imellem fundamentblokkene. Når du har støbt fundementet (i frostfri dybde), skal der blokke "hele vejen"
3: Nej, bryd ikke styrken i tømmeret, men brug vinkelbeslag.
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 00:52

Nu kommer jeg i tvivl.

Bundrem: Jeg regner med at du taler om "ydrevægen" .. men noget i spørgsmål 2, kunne tyde på, at der der tale om "gulvstrøer" ? .. eller ?
/PG

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-02-04 13:32

Lige meget om det er gulve eller ej så er en længde på 6 m. frit spænd noget der kræver min. 3 x 6". Hvis det er gulv kan du måske understøtte på midten og nøjes med 2 x 4".
Kan du specificere dig lidt mere konkret

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 16-02-04 17:20

Ja - lidt mere uddybning er påkrævet. Jeg skal lave tilbygningen til en kolonihave. Jeg havde tænkt mig at stille sokkelsten (ikke fundamentssten) op med passende afstand, til alle sider (f.eks. 60 - 100 cm). Lægge en 2/4" eller lign. på stenene som bundrem (tror jeg det hedder). 3 lange stykker tømmer a 6 m og og ca. 3 m 2/4" på tværs. Det jeg er i tvivl om er :

1: Er 2/4" en ok dim. hvis sokkelstenene står med x cm's afstand. ( Hvis ja, skal de ligge ned ? )
2: De tværgående skal vel stå op evt. i bjælkesko. ( Så passer det med 100 mm isolering )
3: Det med frostfri dybde skal jeg lige have igen. Mine sokkelsten er max. 40 cm. høje og kan dermed ikke bryges hvis dette er påkrævet. (Læs kolonihave)
4: Hvis frostfridybde skal nåes, har jeg set flere som tager et plastikrør ca. 100 cm og kommer det ca. 90 cm. ned i jorden og hælder cement i.
Er dette nemmeste løsning ?

Håber at I nu lettere kan hjælpe mig med at få afklaret spørgsmålet.

Jesper

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 40 point
Dato : 16-02-04 17:41

2/4" skal for det første altid stå op og for det andet ikke velegnet til 6 meters længde.
Det tværgående sætter du ovenpå på højkant med vinkelbeslag.
Frostfri dybde regner man idag for 70 cm, det er jo ikke et lovkrav men en sikkerhed for at frosten kke skubber soklen op.
Et plastrør f.eks 16o mm er fint.
Til sidst behøver du 6 meters tømmer, du kan jo samle ovenpå sokkelstenen og og derved nøjes med en mindre dimension og så ligge 3 meter tømmeret ovenpå med vinkelbeslag

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 16-02-04 17:55

jesper0812
Kolonihavehus gjorde spørgsmålet noget nemmere.

Lav 16 "støttepunkter". Ok med 100 mm plastrør + cement. Fra niveau 90 cm. Så 130 cm hvis de skal stikke 40 cm op.
Skitse:

x x x x

Måske en anelse overdimsioneret, men du undgår (måske) nogle fremtidige ærgelser.
Indstøb "U"-jern 4", og "offer" så 4 længder 4"x4", så har du et gulv"fundament", der kan holde til hele familien og en træsko-vals

Vil du have stivere på tværs, så brug 2"x4" .. men brug vinkeljern. Personligt mener jeg ikke, der er brug for disse .. men det er afhængig af hvad du ligger på. Douglas plader ? eller .. eller . ?

Pudsig nok, skal jeg selv igang med en lignende tilbygning til vores MEGET primitive skovhytte. Håber at komme igang "li' om lidt" .. det kribler i fingrene !

Men det aller vigtigste: Husk øl og røde pølser til Rejsegildet !!
/PG

Godkendelse af svar
Fra : jesper0812

Dato : 16-02-04 20:05

Tak for svaret stig54.

Kommentar
Fra : jesper0812

Dato : 16-02-04 20:06

Også tak til Guild. Tilsyneladende kan jeg kun belønne en af Jer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-02-04 21:41

God fornøjelse med projektet.