/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Grænsen i haven
Fra : sabrina
Vist : 426 gange
100 point
Dato : 13-04-02 13:50

Hej NG.

Jeg kunne godt tænke mig en ide til, hvordan jeg kan lære min hund at gå løs i haven - altså kende hvor den må være og hvor den ikke må.
Det er en Berner Sennen hvalp på 5 måneder, som er meget nysgerrig - men utrolig sød. Jeg har ingen problemer med at kalde ham til mig, men det kunne nu være dejligt, hvis han vidste, hvortil han måtte gå.
Ved godt det tager flere måneders arbejde, men det er jeg med glæde villig til at ofre

Hilsen
Sabrina og Victor

PS. Kom kun med positive indlæringsforslag.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 110 point
Dato : 13-04-02 14:10

Jeg formoder, at jeres have er indhegnet ?? Hvis ja, er det intet problem...

Vi har selv en labrador, og har tidligere haft en gravhund og dalmatiner på samme tidspunkt...... MEd de to sidste var det intet problem, som sådan...
Man må jo tage praktiske hensyn, vores bestod i at sætte hegn forneden så gravhunden ikke kunne løbe under det hegn, der var der i frovejen da den var ret lille.
Ellers lærer man hunden at forstå at når der bliver sagt nej, jamen så er det et nej... Det tager tid, men når det lykkedes er det en fornøjelse, ikke hele tiden skal se efter hunden.....
Ellers laver man noget i haven sammen med hunden, eller har den med ude når man i det hele taget opholder sig derude, så kommer det hele af sig selv. Bare man er opmærksom på de unoder, som den kan finde på og som man ikke mener den må gøre, tages i opfarten.... Kodeordet er at være bestemt, men kærlig overfor hunden og rose den hele tiden når den gør noget rigtigt. Helst med godbider af en eller anden art... så skal det du efterlyser nok komme..... Held og lykke med dte.

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 13-04-02 14:19

Hej Zonker

Min have er ikke indhegnet...Jeg har hørt, at man sagtens kan lære hunden at gå ude i haven (mens man selvfølgelig er der, uden den er indhegnet.

Hilsen
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 13:22

>
> Jeg kunne godt tænke mig en ide til, hvordan jeg kan lære min hund at gå
> løs i haven - altså kende hvor den må være og hvor den ikke må.
> Det er en Berner Sennen hvalp på 5 måneder, som er meget nysgerrig - men
> utrolig sød. Jeg har ingen problemer med at kalde ham til mig, men det
> kunne nu være dejligt, hvis han vidste, hvortil han måtte gå.
> Ved godt det tager flere måneders arbejde, men det er jeg med glæde
> villig til at ofre
>
Hejsa.
Den bedste måde du kan lære din hund at kende grænserne for hvor den må gå
er at bruge ordet NEJ! og så rose den helt vildt når den kommer hen til dig
når du kalder. Er den uden for grænsen må du sørge for at skælde den
grundigt ud der ude og jage den hjem hvor den må være. Så snart den er inden
for hvor den må være skal den roses helt vildt igen.
En god ting er også at en den kender godt går forbi ude på den anden side af
grænsen så hunden kan se ham/hende mens du er inde i haven ell. sammen med
hunden. Så snart den prøver at løbe hen til ham/hende ude på den forkerte
side af grænsen siger du NEJ! og kalder mens han/hun jager den hjem og
skælder ud. Igen - så snart den er hjemme er det vild ros og leg med den!
Denn vil gøre alt for at gøre sit menneske tilfreds så ros er den bedste
måde. Det glæder både dig og den.

Det kræver tålmodighed og du må ikke miste modet hvis den i en periode slet
ikke kommer når du kalder eller retter sig efter dit NEJ! Men det vigtigste
er at du bliver ved og viser at du VIL have den hører efter og du står ved
det og mener det.
Du må ALDRIG skælde den ud når den kommer tilbage selvom det er fristende.
Så tør den jo bare ikke komme hjem mere hvis den får skæld ud for det.

KH Helle

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-04-02 14:51

Sabrina kommentar er vist unødvendig.... Helle gir et god kommentar til mit svar..

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 13:48

Det Helle skriver lyder fornuftigt, jeg har selv tænkt mig, når vi flytter,
at hver dag skridte grunden af langs kanten og derved håber jeg at han efter
en periode vænner sig til, hvor kanten er. Kommandere ham ind hver gang han
træder over og rose når han kommer tilbage. Når han (de) skal være ude
alene, har jeg tænkt mig at begrænse det til en velindhegnet hundegård på
omkring 100 m2. Ganske vist er der ikke nogen vej rundt om grunden, kun
flere marker, men haremisser løber jo langt omkring....

Jeg kender da hunde som kun går i rabatten og beder om lov inden de sætter
så meget som en pote på gangstien, så det kan lade sig gøre.

:Pia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 18:47

Hej Sabrina
Du kan jo prøve at læse vores lille diskution angående ELEKTRONISK HALSBÅND.
Du kan næsten ikke undgå at se den. Den er vist nok den hidtil længste tråd
på denne gruppe. Det er noget som optar sindene, men som der er en del der
skriver til mig, så virker det!
Men jeg tør altså ikke oplyse dig om hvor du kan købe halsbåndet.

Hilsen Ove

"sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:cUUt8.20651$567.935485@news000.worldonline.dk...
> Hej NG.
>
> Jeg kunne godt tænke mig en ide til, hvordan jeg kan lære min hund at gå
> løs i haven - altså kende hvor den må være og hvor den ikke må.
> Det er en Berner Sennen hvalp på 5 måneder, som er meget nysgerrig - men
> utrolig sød. Jeg har ingen problemer med at kalde ham til mig, men det
> kunne nu være dejligt, hvis han vidste, hvortil han måtte gå.
> Ved godt det tager flere måneders arbejde, men det er jeg med glæde
> villig til at ofre
>
> Hilsen
> Sabrina og Victor
>
> PS. Kom kun med positive indlæringsforslag.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 19:58

Hejsa!
Sabrina skriver at hun kun er interesseret i positiv indlæring, så det der
halsbånd kan du vist "stick where the sun don't shine! "
Dorthe

OFH skriver:

> Hej Sabrina
> Du kan jo prøve at læse vores lille diskution angående ELEKTRONISK HALSBÅND.
> Du kan næsten ikke undgå at se den. Den er vist nok den hidtil længste tråd
> på denne gruppe. Det er noget som optar sindene, men som der er en del der
> skriver til mig, så virker det!
> Men jeg tør altså ikke oplyse dig om hvor du kan købe halsbåndet.
>
> Hilsen Ove
>
> "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:cUUt8.20651$567.935485@news000.worldonline.dk...
> > Hej NG.
> >
> > Jeg kunne godt tænke mig en ide til, hvordan jeg kan lære min hund at gå
> > løs i haven - altså kende hvor den må være og hvor den ikke må.
> > Det er en Berner Sennen hvalp på 5 måneder, som er meget nysgerrig - men
> > utrolig sød. Jeg har ingen problemer med at kalde ham til mig, men det
> > kunne nu være dejligt, hvis han vidste, hvortil han måtte gå.
> > Ved godt det tager flere måneders arbejde, men det er jeg med glæde
> > villig til at ofre
> >
> > Hilsen
> > Sabrina og Victor
> >
> > PS. Kom kun med positive indlæringsforslag.
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-04-02 21:24

Kære OFH

Indlægget drejer sig absolut ikke om elektroniske halsbånd, men om positiv indlæring hos hunde... Så dit indlæg, er en smule på afveje.
Og når du samtidig anbefaler det, men ikke fortæller hvor Sabrina kan købe det hvis hun var interesseret, da du jo ikke tør (dine egne ord), så sætter du sgu lyset under en skæppe....
Det var på sin plads, at folk gav sig tid til at læse indlæggende istedet for at fare derudaf, med deres mening, selvom det ikke er den folk er interesseret i....

mvh

Zonker

Til alle : god weekend

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 13-04-02 23:09

Hejsa

Først en tak til Helle og Pia for deres fine indlæg - ikke mindst til Zonker og Dorthe, der (som de øvrige to) forstår at læse mig indlæg igennem ordentligt.
Ove, mig bevidst, har jeg skrevet "Kom kun med positive indlæringsforslag."!!!! Hvilket Zonker og Dorthe også oplyser dig om.
Dette har jeg skrevet ene og alene af den grund, du (og evt. andre) IKKE skulle foreslå det modbydelige elektroniske skidt!!!! Jeg har læst alle indlæg i den debat du referer til, og jeg er enig i alle dem, som kritiserer dette hegn.
Læs venligst indlægene igennem grundigt inden du begynder at komme med løsningsforslag! - Du vil da næppe kalde det f...... strømskidt for POSTITIV INDLÆRING???

Fortsat god weekend til alle

Hilsen
Sabrina

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 13-04-02 23:09

Hejsa

Først en tak til Helle og Pia for deres fine indlæg - ikke mindst til Zonker og Dorthe, der (som de øvrige to) forstår at læse mig indlæg igennem ordentligt.
Ove, mig bevidst, har jeg skrevet "Kom kun med positive indlæringsforslag."!!!! Hvilket Zonker og Dorthe også oplyser dig om.
Dette har jeg skrevet ene og alene af den grund, du (og evt. andre) IKKE skulle foreslå det modbydelige elektroniske skidt!!!! Jeg har læst alle indlæg i den debat du referer til, og jeg er enig i alle dem, som kritiserer dette hegn.
Læs venligst indlægene igennem grundigt inden du begynder at komme med løsningsforslag! - Du vil da næppe kalde det f...... strømskidt for POSTITIV INDLÆRING???

Fortsat god weekend til alle

Hilsen
Sabrina

PS. Det kan godt ske andre end Zonker og Dorthe har kritiseret Oves indlæg, men det er de indlæg jeg umiddelbart kan se

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 23:20

"OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
news:a99qve$1kcb$1@news.cybercity.dk...
> Hej Sabrina
> Du kan jo prøve at læse vores lille diskution angående ELEKTRONISK
HALSBÅND.
> Du kan næsten ikke undgå at se den.

Som det tydelig fremgår er det ikke en let og for hunden dårlig
patentløsning Sabrina ønsker men en vejledning til hvordan hun via
arbejde med hunden kan nå det ønskede mål .. så heldigvis tror jeg
slet ikke Sabrina er interesseret i at vide noget om halsbåndet .. mvh
Ami

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 13-04-02 23:49

> "OFH" <ofh@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:a99qve$1kcb$1@news.cybercity.dk...
> > Hej Sabrina
> > Du kan jo prøve at læse vores lille diskution angående ELEKTRONISK
> HALSBÅND.
> > Du kan næsten ikke undgå at se den.

Er det ikke forbudt, at bruge omtalte halsbånd???

Så skulle det vel ikke kunne lade sig gøre, at købe skidtet og vel endnu
mindre mere eller mindre direkte anbefale det!

Eva

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 14-04-02 10:54

Hej Eva

Ja det omtalte torturhalsbånd er heldigvis forbudt i Danmark, men kan vist nok købes i udlandet stadig væk.
Det mener jeg at have læst i den lange tråd, der er om halsbåndet, startet af Ove.

Ove: Jeg ønsker (som Ami rigtig nok skriver) en vejledning til hvordan jeg på en positiv måde, kan lære min hund at blive i haven!

Hilsen
Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-04-02 05:24

dplahrmann@hotmail.com,Ny-Internet writes:
>Hejsa!
>Sabrina skriver at hun kun er interesseret i positiv indlæring, så det der
>halsbånd kan du vist "stick where the sun don't shine! "
>Dorthe

NEJ er vel ikke noget, nogen vil kalde positiv indlæring ?

I øvrigt kan jeg supplere med den metode, jeg har brugt til to
schæferhunde :

Der etableres et 'hegn' bestående af sejlgarn i 25 - 30 cm højde hele
vejen rundt om det område, som hunden må færdeds i. Så er det meget nemt
for hunden at se, hvor den må gå til. Og det kræver et spring at komme ud.

Hilsen Sverre.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-04-02 15:42

On Sun, 14 Apr 2002 00:20:00 +0200, "Anne-Marie Prange Madsen"
<woopie@mail1.stofanet.dk> wrote:
> .. så heldigvis tror jeg slet ikke Sabrina er interesseret i at vide
> noget om halsbåndet .. mvh
>Ami
>

Næh, det kan da godt være, men tror du ikke Sabrina selv er i stand
til at afgøre det ??

mvh
Verner

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 14-04-02 17:24

> Næh, det kan da godt være, men tror du ikke Sabrina selv er i stand
> til at afgøre det ??
>
> mvh
> Verner

Hej Verner

Jeg har faktisk gjort det klart i et par indlæg efterhånden, at jeg IKKE ønsker flere forslag om brug af det omtalte torturhalsbånd!!!

Hilsen

Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 14-04-02 17:01

On Sun, 14 Apr 2002 15:23:41 GMT, "sabrina" <sabrina.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har faktisk gjort det klart i et par indlæg efterhånden, at jeg IKKE
>ønsker flere forslag om brug af det omtalte torturhalsbånd!!!

Jaja, det ved jeg da godt!

Min kommentar var faktisk heller ikke rettet til dig

Den var tiltænkt den medsøster som absolut skulle svare på dine
vegne...

Mvh
Verner

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 14-04-02 18:31

Hej Verner

Okay Så er du tilgivet *gG*

MvH

Sabrina

Kommentar
Fra : sabrina

Dato : 14-04-02 18:32

Hej Verner

Okay Så er du tilgivet *gG*
Jeg vil nu ikke bruge ordet "medsøster", Ami går bare opmærksom på, hvad mine holdninger er til halsbåndet.

MvH

Sabrina

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 15-04-02 22:09

"Lille mig" <helle@jirty.dk> writes:

> >
> > Jeg kunne godt tænke mig en ide til, hvordan jeg kan lære min hund at gå
> > løs i haven - altså kende hvor den må være og hvor den ikke må.
> > Det er en Berner Sennen hvalp på 5 måneder, som er meget nysgerrig - men
> > utrolig sød. Jeg har ingen problemer med at kalde ham til mig, men det
> > kunne nu være dejligt, hvis han vidste, hvortil han måtte gå.
> > Ved godt det tager flere måneders arbejde, men det er jeg med glæde
> > villig til at ofre
> >
> Hejsa.
> Den bedste måde du kan lære din hund at kende grænserne for hvor den må gå
> er at bruge ordet NEJ! og så rose den helt vildt når den kommer hen til dig
> når du kalder. Er den uden for grænsen må du sørge for at skælde den
> grundigt ud der ude og jage den hjem hvor den må være. Så snart den er inden
> for hvor den må være skal den roses helt vildt igen.
> En god ting er også at en den kender godt går forbi ude på den anden side af
> grænsen så hunden kan se ham/hende mens du er inde i haven ell. sammen med
> hunden. Så snart den prøver at løbe hen til ham/hende ude på den forkerte
> side af grænsen siger du NEJ! og kalder mens han/hun jager den hjem og
> skælder ud. Igen - så snart den er hjemme er det vild ros og leg med den!
> Denn vil gøre alt for at gøre sit menneske tilfreds så ros er den bedste
> måde. Det glæder både dig og den.
>
> Det kræver tålmodighed og du må ikke miste modet hvis den i en periode slet
> ikke kommer når du kalder eller retter sig efter dit NEJ! Men det vigtigste
> er at du bliver ved og viser at du VIL have den hører efter og du står ved
> det og mener det.
> Du må ALDRIG skælde den ud når den kommer tilbage selvom det er fristende.
> Så tør den jo bare ikke komme hjem mere hvis den får skæld ud for det.

Ovenstående metode har vi brugt med stor held med vores to hunde. Lige
nu er det bare ikke så let at huske, for genboen har lige fået en
lille brun labrador. Men normalt kan folk gå forbi på vejen med hunde
uden at han reagerer.

Held og lykke med det.

/Trine

--
Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Kommentar
Fra : ichiban

Dato : 18-04-02 09:42

Hvor er det rart at se at så mange er modstandere af omtalte halsbånd, jeg er selv - af flere - blevet rådet til at bruge det i fobindelse i opdragelsen af min Karelske Bjørnehund, men for mig at se er det folk, som ikke har tålmodighed til at arbeje med hunden, men 'bare' ønsker et hurtigt resultat - på bekostning af hunden...

Dennis