/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Afkortning af brænde!
Fra : jysch
Vist : 3771 gange
150 point
Dato : 15-02-04 06:57

Jeg har skiftet brændeovn og fra at kunne bruge brændestykker på 33 cm kan jeg nu kun bruge stykker på 25 cm. Jeg har i mit brændeskur 1½ trailerfuld brænde i 33 cm - som gerne skulle reduceres til 25 cm, Hvad gør jeg?

Jeg har tænkt på at leje en rundsav i bord, og så indstille den i den rette længde og køre stykkerne igennem, men kan man i det hele taget leje sådan en og hvor? Jeg bor på Djursland.

Hvad kan man ellers gøre?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-04 07:13

Hejsa Jysch
Velkommen Djursland... jeg kommer selv fra Grenaa
Du kan da leje omtalte rundsav via Silvan, men hvorfor ikke ringe lidt rundt til dem som sælger brænde? Måske de er villige til at bytte dit eksisterende brænde, eller nedkorte det for dig (sikkert billigere end at leje rundsav + at skulle bøvle rundt med det).
Hygge...
Søren

NB: Sidder ude på jobbet i Nordsøen, så jeg har lidt svært ved at følge dit indslag.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-04 07:20

NB: Udlejningsværktøj fra Silvan (og de har andet end det listede, spørg hos din lokale Silvan)
http://www.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/udlejningsvaerktoej

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-04 07:22

NNBB: Andre udlejningssteder (inkl. Steen Præst Trælast i Grenaa)
http://www.systemudleje.dk/Default.asp?ID=51

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 15-02-04 07:35

Hej Clan!

Ved godt du er fra Grenaa - også jeg næsten ( 7 km vestpå) Har købt det privat og ved ikke rigtigt hvordan, men tænkte at det var en mulighed for lettest at gøre det selv - har godtnok både motorsav både el og benzin (som jeg ikke selv kan starte) og har lige købt en rundsav, men tænkte at sådan en i et bord var måske lettere at arbejde med.

Mvh. Jysch

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 150 point
Dato : 15-02-04 08:02

Hmm! Motorsav for at afkorte 8 cm. er nok lige i overkanten, men man må jo benytte sig af det værktøj man har ved hånden - motorsav og omtanke for sikkerhed bør også medtages.
Prøv at snakke med ??? som ligger lige før man kommer til Trustrup (fra Grenaa siden), måske han er villig til at bytte brænde med dig... og måske han også kan give et tilbud på at opskære dit eksisterende brænde.
Kigger vi på prisen for udleje af en alm. rundsav, så ligger den jo i lejet af 150,- pr. dag... altså var det da værd at overveje.
Ellers er der også mulighed for at sælge eller bytte dit eksisterende brænde via Den Blå Avis eller i Gul og Gratis.

* http://www.dba.dk/
* http://www.gulgratis.dk/

Der er selvfølgelig også Djurslands-posten (ingen hjemmeside) og Grenaa Bladet http://www.grenaabladet.dk/

Held og lykke med "projektet", men pas nu på dine fingre... du har kun 10
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 15-02-04 08:35

Hvis det er pæne lige stykker ville jeg stable en ti stykker af gangen på en indstillelig savbuk og køre motorsaven igennem.. så dine 33 cm stykker blir til 16 1/2 cm stykker.

Har du ikke en rar nabo der kan starte skidtet for dig?

Mvh Christina

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-04 08:59

Hvis du har en motorsav. Så er det bare igang med elsaven, og en savbuk.
Det er langt det billigste, og tager max 1 time, hvis det kun er 1½ trailer fuld (kommer selvfølgelig an på traileren) så 2 timer da. Få en ven til at hjælpe så går det tjep.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-04 10:29

Jeg vil nu have mine betænkligheder med motorsaven og brugen af samme, siden Jysch åbentbart ikke har den store indsigt, hvad dette tekniske vidunder angår (kan ikke starte hverken benzin- eller el- modellen). Hvad andet er der så med de motorsave? Løs kæde og rulle, sløv kæde så den bidder og rykker osv. osv. Udelukkende en formodning fra min side!!
Tanken om motorsaven har da strejfet mig (også nævnt tidligere), men tænk lige på Jysch'd sikkerhed (fingre, arme og ikke mindst ben).
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-02-04 10:39

Giv mig træet og køb noget nyt *SS* Mvh Sune

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-02-04 11:58

Salg eller byttehandel er også en mulighed.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 15-02-04 12:32

Sune... Jeg er sikker på at Jysch er 100% med på at forære dig hans brænde. Bare du selv henter det i korte bukser, T-shirt og sandaler, og så ellers kun henter i en rygmonteret Fjälräven

Teil... Det er foreslået (se 08:02)

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 15-02-04 14:55

Hallo Hallo!

Jeg kan godt bruge en el-sav - det er en benzin som jeg ikke har armkræfter til at starte

Jeg har ingen venner, som kan/vil hjælpe med sådan noget, så det skulle være noget som er nemt og sikkert ( er lidt i tvivl med savbukken og motorsaven) - Jeg har en rundsav (er ikke pakket ud endnu ) men det ville være bedst på et bord, hvor man bare kunne køre stykkerne ind under saven.

Clan - jeg kender godt ham før Trustrup - det er vist ikke noget.

Sune - hvis du kommer med 1½ buggi-trailer fuld med stykker kan vi godt bytte

Vil prøve noget udlejning i morgen mandag!

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 24-02-04 09:17

lykkedes det så? Kan du holde varmen?

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 01-03-04 16:05

Hej igen!

Prøver at fortsætte tråden.

I Silvan's brochurer i denne uge er der en brændesav på tilbud til 1349,- er der nogen som kan anbefale denne? eller hvad med bordrundsaven til 899,95?

Kom så I handymænd/kvinder kom med et godt råd?

Jysch

Kommentar
Fra : wossik

Dato : 01-03-04 17:21

Hej jysch
Hvad med at dyrke lidt motion samtidig med og så bruge femten minutter eller en halv time hver dag så skal du bare se inden du ser dig om er du "desværre" færdig.
Dette er ment seriøst - den tid du bruger der er jo også tid tanker i fred og ro og sikker seje armmuskler der oparbejdes og så er det billig!!
Hvis teknologi er en nødvendighed hvorfor så ikke låne eller gøre det sammen med en ven så kommer hyggen under den efterfølgende frokost/middag

wossik

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 01-03-04 19:16

Hej Wossik!

Nu er det jo lige det som er problemet!

Jeg har ikke tiden - og jeg har ikke brug for ekstra tid til at tænke i, for det har jeg rige mulighed for på mit arbejde - 10 - 12 timer om dagen med

Så det seriøse råd kan jeg ikke bruge til noget - ellers tak.

jysch

Kommentar
Fra : bussser

Dato : 06-03-04 18:05

Før i tiden brugte man håndsav køb en fuchsvans til 40 kr i silvan du vil blive forbløffet over hvor hurtigt det går og du sparer udgift til strøm og leje af og transport af rundsav.samtidig styrker du din fysik.jeg taler af erfaring bor i et 320 m2 hus og håndsaver hvert år 12m2 brænde.
Bussser

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 06-03-04 18:42

Tak for svaret CLAN.