/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
montering af gulvvarme-termostat ???
Fra : mtb
Vist : 5360 gange
100 point
Dato : 13-02-04 00:04

Jeg har købt en devireg 230 termostat til mit badeværelse hvor der er gulv el-varme.
MEN hvordan monteres den ??? (får ikke meget ud af brugervejledning !).
Helt enkelt har jeg brug for at vide hvor ledningerne skal monteres på den...der er bogstaverne M, L, N og en halvmåne (for natsænkning).
MVH Mads

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 00:30

mtb
Fortæl: Hvilket fabrikat er dit el-varme-system ? Eller Størrelse, watt, effekt ?
/PG

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 13-02-04 01:00

Aner det faktisk ikke..har lige fundet ud af at det er indlagt efter at have boet her i lejligheden i næsten 3 år (!).
Ville bare montere en stikkontakt til føntørrer (der var et , men dæksel over) og vupti var der varme i gulvet...
Så må blive dig svar skyldig !!
MVH Mads

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 13-02-04 01:01

Aner det faktisk ikke..har lige fundet ud af at det er indlagt efter at have boet her i lejligheden i næsten 3 år (!).
Ville bare montere en stikkontakt til føntørrer (der var et , men dæksel over) og vupti var der varme i gulvet...
Så må blive dig svar skyldig !!
MVH Mads

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 01:07

Hej Mads
Skal jeg forstå det sådan: Der var ingen gulvvarne indtil du monterede en stikkontakt ? og i den forbindelse aktiverede gulvvarmen ?
Hvis gulvvarmen virker, hvorfor har du så købt en termostat ?
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 01:14

Hej Mads, igen
En anden vinkel. Kunne man forestille sig, at gulvvarmesystemet er "annuleret" af den tidligere lejer/ejer ? .. måske fordi det ikke her helt "lovligt" ?
/PG

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 13-02-04 01:20

Ja hvis det er rigtig så skal der monteres en termostat der har sin føler nedstøbt i gulvet, og det er da mærkeligt at der er lagt gulvvarme uden at der allerede er monteret en termostat?
Men hvis din er manuel (dvs. selv slår fra og til uden strøm), så skal den bare bryde fasen til gulvvarmen. Der går vel kun 2 ledninger til gulvvarmen nu, og den lyseblå er nul den skal ikke røres. Men ellers skal termostaten sidde feks. 1,5 m over gulv, og i princippet klipper du den anden ledning, hvor imellem termostaten så forbindes, mellem M og L. De andre 2 (N og halvmåne) skal så kun bruges hvis der kom ledninger fra natsænkningsuret.
Men du må jo ikke lave det selv, da det kræver en installatør.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 13-02-04 01:36

Jeg tror at de forrige LEJERE har fået lavet gulvvarme og selv har betalt og måske har taget termostaten med da de flyttede. Min udlejer påstod godtnok at der var ilagt gulvvarme i forbindelse med en huslejenævnssag, men ingen eksperter kunne finde kontakt eller termostat (!)...(man kunne kun se det ved udlejers medbragte papirer over badeværelset, at der lå nogle rør under gulvet)...så vi fandt jo ud af det ved et tilfælde ved montering af stikkontakt...men man kan ikke slå det fra via stikkontakten !. Og til guild : jeg har købt en termostat, da jeg ikke vil have at elregningen "løber løbsk"..ved jo ikke hvor meget den bruger i øjeblikket !
Hvorfor må man ikke selv monterer en termostat??...troede godt man måtte, når der i forvejen er en fuga el installation???!!!
Mads

og ja, det hele er lidt sært

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 01:44

Hej Mads
Jeg giver "pallebhansen" helt ret. Tilkald en fagmand ! Et badeværelse er er "vådrum", og hvis der er væsentlige fejl, kan disse faktisk slå folk ihjel. .. og det er MEGET ALVORLIG ment !
/PG

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 13-02-04 01:49

Det hele ser faktisk helt sobert ud og tror rent faktisk ikke der skulle være nogle problemer i det, men er da lidt i tvivl....
tak for svarerne...
Mads

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 01:54

Hej Mads,
Inden du lukker dette sprørgmål, så er det ikke nok at tingene ser "sobre" ud, det er et spørgsmål om sikkerhed .. så lad din "tvivl" få ret, og ring til en fagmand !
/PG

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 13-02-04 08:30

Hej mtb
Iflg. stærkstrømsbekendtgørelsen må du gerne udskifte en kontakt hvis den (groft sagt) er mage til den type der sidder i forvejen, dog kun 230 V.
Du skal yderemere være sikker på at der foretaget korrekte udligningsforbindelser til vandrør mm.
og at dit varmekabel er ekstrabeskyttet.
Derfor kontakt en el-inst. så du/andre ikke kommer til skade.
Mvh. vuffen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 20-05-04 01:39

Nu må det da være tiden til at lukke dette spørgsmål ! .. Accepter ét af svarene !
/PG

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 20-05-04 01:54

skal straks ske...troede jeg havde ordnet det...guess not. Er ny. bær over med mig...

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 20-05-04 02:03

måske er jeg lettere debil, men kan altså ikke finde ud af hvordan jeg skal gøre for at lukke....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 22:31

Ho ho, man skal bare trykke ude til højre på accepter, ud for det svar der sagde en mest.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 20-05-04 22:42

nej nej Palle Hansen...den går ikke...du er nødt til at guide mig mere igennem...fatter stadig intet !!!...punkt for punkt og HVOR...jeg kan altså ikke se noget "accepter"???

NB...føler mig lidt dum...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 23:34

Men riksen, det er også kun mtb (hæ hæ det hedder min plæneklipper også), der kan lukke spørgsmålet, da han har oprettet det, og hvis "I" er en og samme person, så skal du logge dig ind med mtb. Og så kan du først se accepter. Hvis du ikke kan huske kodeordet, så kan spørgsmålet ikke lukkes.
NB Jeg ved ikke om man kan få det tilsendt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : riksen

Dato : 20-05-04 23:40

nåååårh så forstår jeg bedre ...kunne ikke se det...og spekulerede på om jeg var blevet blind....
mtb er kæresten og når han er hjemme, skal jeg straks få ham til at lukke. kan nemlig ikke huske hans kodeord..

i øvrigt har vi fået ordnet det...en kendte en elektriker som kendte en .....det var ganske simpelt

tak for din søde hjælp...
Rikke

Godkendelse af svar
Fra : mtb

Dato : 20-05-04 23:49

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-05-04 23:57

Selv tak, men også andre havde fine bud, men det var da rat med lidt fodvarme, gad vide om de forrige lejere, lige manglede en termostat, eller håndværkerne, "bare" havde glemt de havde nedstøbt gulvvarme. Ak ja, håndværkere nu til dags.
VH Palle Hansen