/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
dampspær på loft mellem kælder og stue
Fra : Odense
Vist : 5145 gange
50 point
Dato : 12-02-04 18:43

hej
skal man have dampspær på loft mellem kælder og stue etage ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 18:53

En dampspærrer skal sidde på den varme side af isoleringen.
Men med loft mod stue ????
Hos byggemarkeder findes Rockwool's "Den lille lune" (gratis) og med den i hånden kan du nemt se hvordan der skal isoleres / dampspærres.
Emesen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 19:03

Er det en "kold" kælder eller ?Mvh Sune

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 12-02-04 19:10

det er en varm kælder det meste, men der også nogen rum som ikke vil blive "varme" altså ikke opvarmet, kun den varme som slipper fra de varme rum...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 19:18

Så kan du nøjes med at sætte dampspærer op i de kolde rum Mvh Sune

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 12-02-04 19:29

hmmm er du sikker !?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 19:34

Ja det er jo pga forskellen mellem kold og varm der gør at der kan opstå damp som så spærres Mvh sune

Kommentar
Fra : ta262

Dato : 12-02-04 19:36

Det skader vel ikke st sætte dampspærre op i alle rummene, hvis du alligevel skal lave nye lofter. Så er du da sikker.
Også hvis du på et senere tidspunkt ikke vil opvarme rummene alligevel.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 19:36
Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-02-04 21:39

Systemet virker jo ved at hvis dampspærren f.eks. sidder på en forkerte side af isoleringen, siver den varme luft gennem glasulden og fortætter når den når dampspærren og fylder dermed langsom glasulden med fortættet damp=vand. Sidder dampspærren på samme side af glasulden som det varme rum (er det mon til at forstå?) har dampspærren samme temperatur som rummet og der sker ingen fortætning.
Hvis det veksler hvilke sider af isoleringen, der er den varme, ville jeg ikke anbringe en dampspærre. Jeg kender en tømrer der ikke kunne drømme om at benytte sig af dampspærrer (lovligt eller ej), men han har også set lidt af hvert på grund af dampspærrer...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-04 21:50

Er isoleringen tyk nok, behøver du ikke nogen dampspærre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 22:17

"Den lille lune" fra Rockwool er god og gratis.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 22:40

Den lille lune kan downloades her http://rw.rockwool.dk/den_lille_lune/frameset.asp Mvh Sune

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 13-02-04 01:35

Hej Odense

Du spørger: "skal man have dampspær på loft mellem kælder og stue etage ?", og her er svaret klart nej, hvis der skal være en dampspærrer mellem kælder og stueetagen, skal den anbringes under gulvet (brædderne) i stueetagen, altså over isoleringen og på den varme side som andre også har nævnt.

Når jeg skriver hvis, er det fordi, at jeg ikke mener, at det hverken er hensigtsmæssigt eller nødvendigt med en dampspærrer mellem en hel eller delvis opvarmet kælder og stuetage, du vil ej heller kunne finde noget herom i "Den lille lune" herom.

Dampspærrer anvendes i/ved konstruktioner, der er udsat for store temperaturforskelle, som for eksempel gulve over ventilerede krybekældere, lofter mod uopvarmede loftsrum og lette ydervægge.

Det er vigtigt, at skelne mellem dampspærre og fugtspærre. Det kan for eksempel være nødvendigt, at anbringe en fugtspærre på/under loftet i et rum med med meget høj luftfugtighed, uanset den herved kommer på den kolde side af isoleringen. Tagpap kan eksempelvis karakteriseres som en fugtspærre.

Klart? - ellers spørg igen.

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 13-02-04 08:35

hvad med en garage under huset så, altså rimelige kold, dog frostfri garage med god lukket port... Over garage er der opholdstue. Vil i lave en fugt/dampspær der ?

(Loft/Gulvet over garage er træ bjælker med 300mm iso. og med træ gulve, med varme i gulvet (pex rør))

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 13-02-04 08:37

skal lige sige ! Vi snakker om ny bygning, så jeg kan nå at lave det der skal til endnu for at det bliver rigtig...

Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 50 point
Dato : 13-02-04 08:56

Ja, der skal dampspærre (ikke fugtspærre) på.
Den varme luft i stuen skal holdes væk fra "kulden" og isoleringen forneden, derfor skal der dampspærre oven på isoleringen (hvis sølvpapir skal det vende mod stuen)
Forestil dig 10 graders kulde i garagen (det kan jo forekomme, hvis garagen ikke er isoleret). Hvis den 22 grader varme luft fra stuen møder den kolde underside bliver den til vand, der siver ned i isoleringen..
Ved meget store temperaturforskelle vil der ske fortætninger alligevel på oversiden af membranen, men det forsvinder når temperaturforholdene igen bliver rimeligt normale...
Det vigtigste ved alt det her er ikke kun dampspærren, men også gode udluftningsmuligheder på begge sider af membranen..

Kommentar
Fra : sizematters

Dato : 13-02-04 11:08

hmm jeg her jo gulvvarme ! lige under gulvbræder/xfiner plader ! så hvor kan den dampspær snart ligge !?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 13-02-04 11:21

Fra oven af og nedefter: Gulvbrædder derunder varmelegeme derunder dampspærre derunder isolering.
Der startes mange gange med at lægge gulvbjælker ud. Derefter isolering mellem bjælkerne. Oven på bjælkerne dampspærre. Derefter evt. en lægte eller liste på bjælkene med mellemrum til varmerørene. Til sidst gulvet....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 14:17

Enig med bvh.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : Odense

Dato : 14-02-04 20:11

Tak for svaret bvh.