/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Alternativt Orselvester ved Smørum, Chr.~
Fra : svendgiversen
Vist : 652 gange
50 point
Dato : 12-02-04 16:33

Trods ihærdig søgning, har vi endnu ikke fundet denne
Maxyne' s Hansen familie i Ørslevvester ved Ringsted:

2.Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4.His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
5.His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,

8. Peter Hansen, no birth date, Denmark. Navnene Skal ombyttes: Sikkert Hans (Petersen?)
9. His wife, Carrie, no further information
10. Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark. Navnene Skal ombyttes: Hans (???)
11. Stena, no birth date, no town, Denmark.

Og jeg er kommet i tvivl:
Er der alligevel et sted uden for København med et Orselvester lignende navn,
så nok i Smørrum herred;

ligesom Herstedvester, hvorfra denne første alternative familie stammer:
(jeg kan ikke finde folketællinger efter 1845 derfra?
og da er Christian jo ikke født; derfor søgte jeg på Hans Pedersen:
"
kbhv, Smørum, Herstedvester, Herstedvester, , Et hus, 42, FT-1845
gl. Peder Nielsen, 47, Gift, , Jordbruger, Herstedvester sogn, Københavns amt
Gunnild Rasmusdatter, 39, Gift, , , Vallensbæk sogn, Københavns amt
Hans Pedersen, 15, -, , , Herstedvester sogn, Københavns amt
Ane Pedersdatter, 12, -, , , Herstedvester sogn, Københavns amt
Karen Pedersdatter, 8, -, , , Herstedvester sogn, Københavns amt
Niels Pedersen, 4, -, , , Herstedvester sogn, Københavns amt
"
Er det den rigtige oldefar bliver han far til Christian allerede som 20 årig, lidt tidligt?
Hvem har bedre bud på forstads sognet?? og Hansen familien fra omegnen af Smørum???
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 17:22

Der er Ledøje og Smørum som er to sogne der er slået sammen til een kommune, nemlig
Ledøje-Smørum og fremover bare Smørum.
Jeg kan ikke mindes at der er noget i retning af >Orselvester< her i omegnen.
Uden at være sikker, mener jeg ikke der er noget herred ved navn Smørum.
Men det må nok hedde Ørslev-vester, da vi jo har mange "slev" og "vester" i Danmark.
I øvrigt ligger Smørum lige på grænsen af Kbh. Amt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 18:43

Fra sognetræf:
"
Vælg herred i København amt
Bispebjerg-Brønshøj (1)
Frederiksberg kommune (4)
København (andre) (2)
København (nedlagte) (3)
København Holmens (5)
København Nordøstre (0)
København Søndre (3)
København Vestre (1)
København Vor Frue (4)
Smørum herred (11) <--------------
Sokkelund herred (10)
Trossamfund (0)
Valby-Vanløse (0)
"
Men det er det mindste af det hele, emesen.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 18:50

Også fra Sognetræf: "Vælg sogn i Smørum herred, København amt
Avedøre sogn (0)
Ballerup sogn (0)
Brøndby Strand sogn (0)
Brøndbyøster sogn (1)
Brøndbyvester sogn (1)
Glostrup sogn (1)
Hedehusene sogn (0)
Herstedøster sogn (1)
Herstedvester sogn (1) <-----------------
Høje Tåstrup sogn (1)
Ishøj sogn (1)
Ledøje sogn (1)
Måløv sogn (0)
Nygårds sogn (0)
Opstandelseskirkens sogn (0)
Pederstrup sogn (0)
Rønnevang sogn (0)
Sengeløse sogn (1)
Skovlunde sogn (0)
Smørum sogn (1)
Tåstrup Nykirke sogn (0)
Torslunde sogn (0)
Værløse sogn (1)
Vallensbæk sogn (0)
"
pil ud for det mest Orselvester lignende sogn,
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 19:58

svendgiversen...............jeg tør næsten ikke fortælle hvor jeg bor.
Jeg var ikke klar over at Smørum har været centrum en gang i tidernes morgen.
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 21:06

Her er et par resultater fra Family Search i Smørum Herred,
(eks naboer til emesen?)

4d
HANSEN, , Christen, Birth Date: 30 May 1850, Christening Date:7 Jun 1850
Recorded in: Brondbyvester, Kobenhavn, Denmark
Father:   Hans ANDERSEN

4e
HANSEN, Christian Peder, Birth Date:   1 Aug 1850, Christening Date: 6 Oct 1850
Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans LARSEN , Mother: Karen PEDERSEN

om 4d:
ikke født April 3, 1851, ikke i Orselvester, men dog i Brondbyvester?

om 4e:
ikke født April 3, 1851, ikke i Orselvester, men dog i Osted??

Og nu kommer det spændende:
hvis Osted ligger i et område typisk med Øster- Vester- yderområder,
(som ovenfor Brøndbyvester og Herstedvester)
mon der så ikke har eksisteret et Ostedvester???

Hvis dette er tilfældet tror jeg på 4e?
også fordi Hans Larsens kone hedder Karen (Carrie)??

Det eneste der støder mig er savnet af Petersen/Pedersen efter "8. Peter Hansen"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 21:15

Om den manglende Peder:

4e hedder jo Peder: HANSEN, Christian Peder; hans søn også: 2. Hans Peter Hansen,
måske opkaldt efter Father: Hans LARSEN, der måske også hed: Hans PEDER LARSEN,
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 21:17

Jo måske - for der mange betegnelser for småsteder her i området.
Smørumnedre
Smørumovre
Lille Smørum
Hove overdrev
Og andre steder som faktisk kun er 4-5 huse/gårde.
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 21:30

emesen kender du et Osted?
Eksisterer det i dag??

Har du mulighed for at støve et Ostedvester op???

Hvis du har brug for oplysninger her fra på Als,
(eller Skals hvor jeg kommer fra)
så bare sig til, Svend

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 50 point
Dato : 12-02-04 21:42

Jeg kender kun Osted mellem Roskilde og Ringsted

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 22:01

Jeg har prøvet dette kort:
http://www.map24.dk
I genvej ruller jeg ned til danmark og så kommer der et Danmarkskort.
Du kan zoome ind og ud med + og - ved siden af huset.
I by skriver jeg Osted og der kommer kun een.
Du kan også "tegne" et område med venstre mustast som så bliver forstørret.
Når du prikker et sted på kortet vil det centrere sig i billedet.
Smørum ligger ca. mellem motorvejene og Roskilde fjord.
Herstedøster/Herstedvester ligger ved "04" motorvejen lidt Vest for Kbh. og lidt Nord for Albertslund.
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 22:20

Både den og Krak finder kun et Osted,
det Emesen kender syd for Lejre.

Det må da være langt uden for det gamle Smørum Herred,
som jeg søgte i og fandt: Osted, Kobenhavn, Denmark.

Nu leder jeg efter et indre Osted? helst med vestdel??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 22:24

Bare for at vise at det kendte Osted ligger i Roskilde Amt:

"Osted Sogn - Voldborg Herred - Roskilde Amt"
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-02-04 22:35

Erindre lige at USA ingen ø har i deres alfabet, kun o, derfor skal o'et byttes ud med et Ø.
senta

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-02-04 22:40

Trods mange simulationer har jeg alene fundet Ørslevvester som kandidat - således:
Gyrstinge sogn (Ørslevvester) Alsted herred, Sorø amt

Der er adskillige steder med navnet Ørslev, men ikke endelsen ester, kun endelsen oster (Ørslevkloster)
MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-02-04 22:44

Og samtlige muligheder i Danmark som ender på vester:

Albertslund sogn (Herstedvester) Smørum herred, Københavns amt
Brøndby sogn (Brøndbyvester) Smørum herred, Københavns amt
Gyrstinge sogn (Ørslevvester) Alsted herred, Sorø amt
Nordrupvester Sogn, Slagelse herred, Sorø amt
Sigerslevvester sogn (Sigerslevvester) Lynge-Frederiksborg herred, Frederiksborg amt
Vester Sogn, Nørvang herred, Vejle amt

Jeg synes ikke de ligner Orselvester

og herunder samtlige muligheder der begynder med Orse
------------------------------------------------------
sorry, der var ingen.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 22:50

I må da indrømme jeg har fundet en Hansen familie i:

"Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark" eller Østed, København

Hvad mon vesterenden af den hed dengang den eksisterede??
Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 22:54

Ordet har jo været en tur i amerika. Så måske er Vester oprindelig
v...øster
vester
v..ester (østlig på engelsk)
v..øster (oprindeligt ord)
Måske noget vrøvl.
Emesen.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-02-04 22:55

Efter et kik på navne for 500 år siden, er resultatet fortsat:

Ørsløff westre se Ørslevvester

ingen Orselvester

MVH
Varla

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 12-02-04 22:58

Her de stednavne som ender på øster:

Albertslund sogn (Herstedøster) Smørum herred, Københavns amt
Nordrupøster Sogn, Ringsted herred, Sorø amt
Strø sogn (Sigerslevøster) Strø herred, Frederiksborg amt
MVH
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-02-04 23:25

Hvis vi nu forestiller os at Osted (ikke det ved Lejre) eller Østed (ikke det i Randers Amt),
lå tæt på eksempelvis Hersted, ville den fælles vestdel Herstedvester så ikke kunne smitte af?

Jeg kender ikke Sjællandsk sprogbrug, men der er jo tydeligvis mange -Øster -Vester tilnavne;
der hvor jeg kommer fra blev Christian Østergaard på lokal kort jysk dialekt til Chra-nØster,
tilsvarende for Vestergaard, hvor n' et dog ikke kunne trækkes med over.

Måske har noget tilsvarende været brugt i Osted??
Måske noget vrøvl,
Godnat, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 17:02

>Her er et par resultater fra Family Search i Smørum Herred,

Det var ikke helt rigtigt,
den CD jeg har med uddrag af Family Search data i Danmark
går i hovedstaden ikke på herreder, men kun på "byer" under københavn,
og jeg søgte først kun på københavn.

København, Smørum, Osted giver ingen resultater, så
det mærkelige Osted ligger i København, men ikke (nødvendigvis) i i Smørum Herred.

Da jeg troede det var en enlig svipser i FS spurgte jeg kun på Hansen,
og fik 3-4 svar pr år i perioden fra 1800-1873, fra Osted København.
Så det vrimler med Osted København data.

Her er først den fulde ordlyd af Christian Hansen søgningen fra 1850:
"
HANSEN, Christian Peder   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   1 Aug 1850
   Christening Date:   6 Oct 1850   Recorded in:   Osted, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Osted; Den Danske Folkekirke
   Father:   Hans LARSEN
   Mother:   Karen PEDERSEN
Source:   FHL Film 48319   Dates:   1844 – 1874
"
Hvis nogle ved hvordan man genfinder/kontrolerer FHL Film?

Så spurgte jeg på Hans Larsen gift i København Osted alle år og fik:
"
LARSEN, Hans   Age:   25   Marriage
Wife:   Karen PEDERSEN   Age:   25
Marriage Date:   27 May 1850   Recorded in:   Osted, Kobenhavn,

Hvis det er de rigtige fødes Christian Hansen så året efter??

Men hvad står dette Osted for???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 17:09

tag lige et tjek på denne adresse med ørslev fra 1542, det kan være du kan finde lidt her om hvor Orslev, Ørslev ligger helt præcis.
Senta
http://www.hum.ku.dk/navnef/adkomst/b/b005/b118.htm

Ørslev Sjælland eller Lolland, uvist hvilket ; 1542-021

Ørslev Ørslev s, Bårse h ; her ? u 1529-151

Ørslev Ørslev s, Løve h ; 1523-125 ; her eller evt Ørslev 1541-000 ; Ørslev s 1541-000 ; Vester Flakkebjerg h 1541-194

Ørslev Ørslev s, Ringsted h ; u 1523-126a ; 1540-516

Ørslev Ørslev s, Vester Flakkebjerg h ; (1520-39) 1520-204 ; 1522-040 ; her eller evt Ørslev 1541-000 ; Ørslev s 1541-000 ; Løve h (1520-39, 16.5.1522) 1541-194 ; u 1543-171

Ørslev kirke Ørslev s, Vends h ; 1545-097

*?Ørslev Mølle - Ørsted s

--------------------------------------------------------------------------------

*?Ørslev Mølle Ørslev s, Løve h ; 1523-125

Ørslev præstegård Ørslev s, Løve h ; u 1517-011

Ørslev s Løve h ; u 1517-011 ; u 1517-240

Ørslev s Vends h ; u 1520-091

Ørslev under Skoven Bringstrup s, Ringsted h ; (1.1.1504) 1527-060 ; u 1538-076f

Ørslevkloster hgd Ørslevkloster s, Fjends h ; u 1515-133 ; u 1517-125 ; 1528-046 ; 1530-112 ; u 1530-112a ; 1530-328 ; 1533-355 ; 1534-154 ; 1535-058 ; u 1535-095 ; 1536-106b ; 1537-337 ; u 1537-600 ; 1538-149 ; (1538-42) 1538-378 ; (før 12.7.1542) 1540-536 ; 1542-224 ; 1542-372 ; 1546-059 ; u 1546-065 ; 1547-052a ; 1549-031

Ørslevvester Gyrstinge s, Alsted h ; 1531-310 ; (345) 1531-000 ; 1532-320

Ørsløf se Ørslev.

Ørsløf Kloster se Ørslevkloster hgd.

Ørsløff s se også Nørre Ørslev s.

Ørsløff westre se Ørslevvester.

Ørsløff østræ se Ørslev under Skoven.

Ørssløss Kloster se Ørslevkloster hgd.

Ørsløff se Ørslev.

Ørss se *Ørs hgd, nu i Øster Ørs.

Ørsted Oksenvad s, Gram h ; u 1518-050

Ørsted Ørsted s, Båg h ; u 1514-132 ; 1538-332

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 17:10

Det kan måske være et sogn i Kbh. Og der er vist en del sogne i Kbh.
Jeg selv er født i Kapernaum sogn på ydre Nørrebro.
Osted, Kobenhavn..der er ingen ø i Kbh. og det gamle Kbh. kunne være Kjøbenhavn.
Så Osted kan måske være Åsted/Østed
Emesen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 18:41

>>det kan være du kan finde lidt her om hvor Orslev, Ørslev ...
De ligger vist alle uden for hovedstaden, jeg søger Osted? København.

>der er vist en del sogne i Kbh...
Hvis vi går ind i sognetræf, ser vi dels dem jeg angav under Smørum herred,
dels mange flere fra Sokkelund? og nedlagte sogne??
Men ingen der minder om Osted/Østed???

Heller ikke i det du sendte Varla, finder jeg noget Osted i hovedstaden,
men tak alligeval, Svend

Er der slet ingen andre der har fundet dette Osted?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 19:00

Osted ligger ved Roskilde,
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 19:10

Du skal erstatte o'et med et Ø, i USA skriver de æ, ae, oe, svare til et ø osv.
Osted Voldborg herred Roskilde Amt 42

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 19:22

Jeg må da sige, at du er ved udvide min horisont.
På google med søgning "lokalhistorie smørum" fandt jeg dette:
>>Ledøje-Smørum Kommune har en usædvanlig rig historie. ... Den må have haft en særlig
betydning, hele herredet hedder Smørum Herred herfra og til Køge Bugt! ...
www.lshist.dk/hist06.html - 5k - Cached - Lignende sider <<

Så det kunne jo være at denne Osted lidt syd for Roskilde er den rigtige.
Emesen.
Det er måske på tide, at vi opkræver tiende.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-02-04 19:24

Jeg begriber ikke hvor oplysningerne kommer fra, men noget tilsvarende har ikke kunnet findes noget steds. Personerne findes ikke på FamilySearch.
Krabsen kender ikke et stednavn der bare ligner, og Geodætiske kort ej heller. Jeg har så forsøgt forskellige andre muligheder med negativt resultat.
Jeg har så kikket i århundredgamle sognenavne og finder at der engang var noget som hed Tørslev (Vester) ..ved Randers, så heller ikke nogen hjælp.
Heller ikke tommetykke danske og engelske ordbøger bringer noget der bare ligner. Jeg har kikket på Norge og Sverige, samt sognenavnene i Sydslesvig som de var før tyskernes anneksion i 1864 - og efter.
Navnet kan ikke findes og nu kunne jeg godt tænke mig at se originalteksten (fotokopi) for det tilfælde at der er tale om en fejllæsning af en tekst skrevet med eksempelvis Gotisk Håndskrift.
Dette er simpelthen noget af det værste jeg hidtil har set, så du har min medfølelse.
MVH
Varla

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 20:04

Fra Roskilde M Christian HANSEN Born: 24 Sep 1852 det er hvad der er på christen Hansen fra Roskilde % orslevvester.
Senta
Husband's Name
Hans HANSEN (AFN:17H2-XZ5) Pedigree

Born: Abt 1820 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark
Died: 12 Nov 1860 Place:
Married: 20 Mar 1845 Place:

Father:
Mother:

Wife's Name
Ane Margrite SORENSEN (AFN:17H2-Z0B) Pedigree

Born: 8 Jun 1826 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark
Married: 20 Mar 1845 Place:

Father:
Mother:

Children

1. Sex Name
M Soren HANSEN (AFN:17H2-Z5C) Pedigree

Born: 28 Feb 1859 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

2. Sex Name
M Niels HANSEN (AFN:17H2-Z2Q) Pedigree

Born: 20 Apr 1849 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

3. Sex Name
M Hans HANSEN (AFN:17H2-Z45) Pedigree

Born: 25 Jul 1856 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

4. Sex Name
M Peder HANSEN (AFN:17H2-Z1J) Pedigree

Born: 26 Jul 1846 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

5. Sex Name
M Christian HANSEN (AFN:17H2-Z3X) Pedigree

Born: 24 Sep 1852 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 13-02-04 20:12

Er der ikke bare en enkelt lille præst - eller måske en theologistuderende - mellem de eftersøgte ?
Varla

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 20:26

Senta, hvad skrev jeg 12-02-04 22:24?
(ca midt i denne spørgerække).
Vi ved godt at Osted findes syd for Roskilde,
det er det københavnske Osted det drejer sig om??
(og vi ved godt at ø ikke findes i USA, erstattes med oe, ofte kun o)
men heller ikke Østed finder vi i Hovedstaden.

Og Emesen: >Ledøje-Smørum Kommune har en usædvanlig rig historie,
Nå, jeg kender kun Smørum fra "Pay and Play" golfbanen; ikke megen historie der.
Og Osted ved Roskilde, nej det er helt klart navne fra Københavnsområdet.

Og Varla:
hvordan skulle en CD med flere tusinde navne fra FS være fejlagtig?
Jeg har fået den af en særdeles kyndig slægtsforsker, som Jeannie iøvrigt kender.

Hjælp Jeannie, hvordan går det med din Ørslevvester søgning uden om Kandu??
Er der nogen af de skrappe fra DIS eller ?, der har fundet vort københavnske Osted? Vester??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 20:34

Der findes ikke nogen københavnske Osted, du kan vende det til Vester Osted det giver heller ikke nogen mening , % resultat på sogneoversigten osv, så jeg tror du skal holde dig til de oplysninger du har fra USA angående Orslevvester fra Sorø, indtil andet er bevist.
Så meget tror jeg heller ikke familien i USA har taget fejl angående navn, fødested, for familien Hansen.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 21:09

"hvordan skulle en CD med flere tusinde navne fra FS være fejlagtig"

Uanset om det er en CD. fra FS. indeholder den kun en vejledning med oplysninger om ca. data , alt fra FS skal tjekkes i kirkebøgerne uanset hvad , oplysningerne er fulde af fejl uanset hvad du mener og hvem du har fået den af.
Fs. er en ledetråd med oplysninger om hvor i kirkebøgerne de rigtige data forefindes.
Batch nr.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 21:34

>Så meget tror jeg heller ikke familien i USA har taget fejl...

Nej vel:
"
Hans Peder Hansen Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
"
En by mellem Sorø og Ringsted er jo ikke nærved København.

Og selv om Christian kom fra Ørslevvester?
Sønnen Hans Peter jo godt være født nærmere København??

>oplysningerne i FS er fulde af fejl
Ja sikkert, om person data,
men vel ikke oprindelsen af mange hundrede dåbsattester.

Der må være en forklaring på:
Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark
Collection: Osted; Den Danske Folkekirke
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 21:47

oplysningerne i FS er fulde af fejl
Ja sikkert, om person data,
men vel ikke oprindelsen af mange hundrede dåbsattester.

Hvis alle data uanset hvad , var korrekte, var der ingen der købte deres Cd'er, ergo % indkomster, indtjening til at drive mormonernes kirke osv. deres hjælpearbejde, ergo % besøg i deres arkiver % lån af film med rigtige data osv.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 21:59

Vi er vist ved at være langt væk fra emnet,

hvis ingen har en forklaring på det københavnske Osted,
vil jeg afvente de yderligere oplysninger, der forhåbentligt kommer i nevøens brev.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 22:27

Det kan være ham her fra Roskilde, han har enet par sønner

Hans HANSEN (AFN:17H2-XZ5) Pedigree Born: Abt 1820 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark
Sex Name
M Soren HANSEN (AFN:17H2-Z5C) Pedigree Born: 28 Feb 1859 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 22:30

og ham her 5. Sex Name
M Christian HANSEN (AFN:17H2-Z3X) Pedigree Born: 24 Sep 1852 Place: Kidserup, Roskeldt, Denmark
den Christian hansen kan evt. være den der gifter sig i Frederiksborg med Ellen Kirstine Hansen
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-02-04 22:33

Vi kan jo ikke lede efter Hans Hansen over hele Sjælland,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-02-04 22:35

nej men Roskilde ligger ikke langt fra København og de har hvis jeg ikke husker fejl en landsby Orsted
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 08:52

Ikke Orsted men Osted, syd for Lejre langt uden for Roskilde.

Og Varla
>Er der ikke bare en enkelt lille præst - eller måske en theologistuderende - mellem de eftersøgte ?

Nej, bortset fra denne tvivlsomme Skrædder, der emigrerede, var de alle tømmere og farmere
"
Mulig kandidat ????? Senta
Navn: Hansen, Chr. Stilling: Skrædder rejst 3/11/1890 , Alder: 39 Bestemmelsessted: Reinbeck, Iowa
Kontrakt nr.: 128400 Forevisningsdato: 3/11/1890
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Jystrup Sidste oph. amt: Sorø
Sidste oph.sted: Jyastrup, Sorø Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Reinbeck Bestemmelses stat: Iowa
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990H4507
"
Bemærk emigrationen, ikke fra Ørslev men Jystrup, og så nærmer vi os Osted ved Lejre?

Men hvis jeg nu finder en præst i Osted København i min F.S. kopi,
så kan du jo finde ud af hvor han prædikede i din præsteoversigt,
og vi har Osted København s rigtige navn??

Mon jeg skal skrive preast eller praest, når jeg søger,
(og jeg har fået dine store zip filer 3 gange, send dem ikke igen; men tak for dem).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 09:07

Jeg kan ikke søge på Erhverv: Præst,

men i hele min Osted København samling er der kun to der hedder Thomsen,
hende her må være entydig også i den store Family Search?
hvem finder hvor hun er døbt?
Svend
"
THOMSEN, Anna Sophie Cecilie   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   19 Nov 1866
   Christening Date:   14 Apr 1867   Recorded in:   Osted, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Osted; Den Danske Folkekirke
   Father:   Christian Peter Theodor THOMSEN
   Mother:   Frederikke Amalie BRECHVOLD
Source:   FHL Film 48319   Dates:   1844 - 1874
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 10:26

Her er hun jo, fundet i Family Search, International.
Nu kan alle tvivlere jo se at Osted, Kobenhavn eksisterer,
(ikke kun på min F.S. kopi)
Svend
"
Anna Sophie Cecilie THOMSEN
Sex: F
Birth: 19 Nov 1866 Place: <Osted, Kobenhavn, Denmark>
Christening: 14 Apr 1867 Place: Osted, Kobenhavn, Denmark
Parents:
Father: Christian Peter Theodor THOMSEN
Mother: Frederikke Amalie BRECHVOLD

Source Information:
Batch Number: C219532
Source Dates: 1844 - 1874
Film or Fiche Number: 48319
Collection Details: Osted; Den Danske Folkekirke
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 15:57

prøv lige denne adresse for at se hvad du mener kommer nærmest Osted København
Senta

Kirkebøger, 1616-1928 Den Danske Folkekirke. Osted sogn (København)

http://www.dis-danmark.dk/amt-herred-sogn/sogne/sogne.html

Øresundshospitalet sogn
Sokkelund herred København amt

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 16:12

Kirkebøger, 1616-1928 Den Danske Folkekirke. Osted sogn (København), er et stort begreb, Den Danske Folkekirke i københavn,hvad er navnet på kirken.????
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 16:18

Nu kan alle tvivlere jo se at Osted, Kobenhavn eksisterer,
Hvad er byen eller sognet's rigtige navn,
Osted, Østed,Østervester,Ostervester, Ørestaden, Isted, osv.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 16:41

Her er et par valgmuligheder angående den Danske folkekirke.
Senta
28. Vør Frue; Den Danske Folkekirke, 1785 - 1814, Christening, København, København, Denmark, "Vital Records Index, Scandinavia, Denmark," FHL film 44331, LDS CD, Family History Library, Salt Lake City, Utah, USA.

Vor Frue Kirke - Sokkelund Herred - København Amt

Kapernaums Kirke - Sokkelund Herred - København Amt

Kingos Kirke - Sokkelund Herred - København Amt

Osted Kirke - Voldborg Herred - Roskilde Amt

Ølsted Kirke - Strø Herred - Frederiksborg Amt
Ønslev Ørslev Kirke - Løve Herred - Holbæk Amt
Kirke - Falsters Nørre Herred - Maribo Amt
Østervangkirken - Smørum Herred - København Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 16:48

Den er der jo ikke; det er den samme opdeling det nyere "sognetræf" benytter sig af,
og der har jeg søgt, forgæves. Den er heller ikke i en udvidet version Varla har sendt mig.

Øresundshospitalet tror jeg er for nyt. Og det ligner jo ikke en anden trosretning.

Mystikken stiger: Hvis man skal tro Family Search, er tusinder af mennesker
registreret i et københavns sogn, der tilsyneladende ikke eksisterer.
(selv Emesens "Jeg selv er født i Kapernaum sogn på ydre Nørrebro" er jo med i oversigterne).

Der må jo være en forklaring: Måske var der undersogne,
hvem kender folke kirkens strukturen i hovedstaden?
Afvigelser fra officielle sogne?? Ligesom Magistraten.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 17:05

Lidt om de kirker der er, var i København, hvad med om der stod Osted, Mosted, Vosted,Bosted, Mosted,Børnehuset på Christianshavns , osv.
Hvad med feks Missionshuse i København det kan være der er noget der bare ligner Osted,østevester.

http://www.danmarkskirker.dk/amtsoversigt_koebenhavn_by_ramme.htm
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 17:22

Det kan evt. være et gadenavn Osted, Østergade
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 18:58

Orsted skal muligvis ??+findes i forbindelse med Ørsted, Orsted instituttet i København????
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 19:33

Fra DDA.Osted Sogn, Vigerslev by, og Lyngby Sokkelund.
Senta

Køn:    M
Civilstand:    Ugift
Fødested:    Osted sogn, Kbh. amt
Herred:    Sokkelund
Stednavn:    Vigerslev by
Matr.nr/adresse:    Gård
Løbenr.:    571

Køn:    M
Civilstand:    Ugift
Fødested:    Osted sogn, Kbh. amt
Herred:    Sokkelund
Stednavn:    Vigerslev by
Matr.nr/adresse:    Gård
Løbenr.:    571

Køn:    K
Civilstand:    Gift
Fødested:    Osted Sogn Københavns Amt
Herred:    Sokkelund
Stednavn:    Lyngby

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 19:41

Det sidste lyder umiddelbart rigtigt,
(andre har tænkt på det samme).

Men hvornår blev dette institut oprettet?
og navnet er jo efter vor berømte fysiker, ikke noget lokalt,
hvordan skulle det være et sogn helt tilbage til år 1800??

Svend, der har skrevet til en mormon i USA
og til én der underviser på rigsarkivet i slægtsforskning.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 19:46

Når du søger på Vigerslev by i Sokkelund herred og igen søger kommer Osted frem, men på sogneoversigten er der kun Vor Frue sogn, og der kan ikke søges videre, du kan jo prøve.
Senta

Osted

Stednavn: Vigerslev by
Matr.nr/adresse: Gård

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 19:58

Det er oprette ca.1830 ??? og en afdeling af Københavnsuniversitet, prøv selv at se lidt på denne side
http://www.math.ku.dk/~solovej/hco.html
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 20:31

Glem Ørsted instituttet,
du har jo fundet Osted, ved Vigerslev nær Lyngby?
(jeg har læst på DTU og kender Lyngby, men Vigerslev husker jeg kun som en mose?)

Godt Scoret. Vi er på sporet,
(ikke af Hans Peter Hansen og hans far Christian, men af Osted i Hovedstaden).

Og dog; Hvad mon vesterenden af mosen hed?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 20:47

Orstedvester, Oster ,det undre mig meget at Orsted ikke er med i sogneoversigten, hvordan kan det være??

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 21:18
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 21:54

Ørslev ved Ringsted er jo i Gyslinge Sogn, det syd for Lejre hedder fortsat Osted, uden R
(ligesom det nye Osted, du har fundet ved Vigerslev? og Lyngby??).

Jeg har besvær med at læse dette (adobe?), men der er noget galt:
Vigerslev er sydpå i Hovedstaden, har intet med Lyngby at gøre,
(jeg forvekslede med Utterslev, da jeg tænkte på mosen).

Så ikke forstået: "Osted Sogn, Vigerslev by, og Lyngby Sokkelund"

Ligger Osted ved Vigerslev? er det nu knap så langt væk fra Hersted -Vester, -Øster,
og det ligger lige i nærheden af Brøndby -Vester, -Øster??

Det minder mig om de to nye Christian alternativer,
(ud over de tre vi fandt i Ørslev ved Ringsted):
"
4d
HANSEN, , Christen, Birth Date: 30 May 1850, Christening Date:7 Jun 1850
Recorded in: Brondbyvester, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans ANDERSEN

4e
HANSEN, Christian Peder, Birth Date: 1 Aug 1850, Christening Date: 6 Oct 1850
Recorded in: Osted, Kobenhavn, Denmark
Father: Hans LARSEN , Mother: Karen PEDERSEN
"
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 21:54

Lidt fra DDA, angående Christian Hansen
Senta
Samtlige personer i husstanden

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Lundtofte, , et huus, 56 F1, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hans Chr. Hansen, 40, Gift, , Skrædder, Huusfader, Gentofte
Ellen Pedersen, 31, Gift, , Hans Kone, Lyngby Sogn, København Amt
Maren Hansen, 9, -, , Deres Datter, Søllerød
Ane Hansen, 7, -, , Deres Datter, Søllerød
Peter Hansen, 4, -, , Deres Søn, Lyngby Sogn, København Amt
Christian Hansen, 1, -, , Deres Søn, Lyngby Sogn, København Amt

Samtlige personer i husstanden

kbhv, Sokkelund, Lyngby, Brede, , 1 kro, 3, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peter Andersen, 44, Gift, , forpagter, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Boel Kirstine Jensen, 34, Gift, , hustru, Kirke Værløse s. Københavns a.
Kirstine Andersen, 13, Ugift, , barn, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Anders Andersen, 11, Ugift, , barn, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Lars Andersen, 8, Ugift, , barn, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Peter Andersen, 6, Ugift, , barn, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Juliane Andersen, 3, Ugift, , barn, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Marie Olsen, 35, Ugift, , tjenestepige, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Sophie Sørensen, 24, Ugift, , tjenestepige, Tyberg s. Præstø a.
Kirstine Petersen, 26, Ugift, , tjenestepige, Uggeløse s. Frederiksborg a.
Hans Poulsen, 36, Ugift, , tjenestekarl, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
MHans Larsen, 30, Ugift, , tjenestekarl, Birkerød s. Frederiksborg a.
Lars Nielsen, 29, Ugift, , tjenestekarl, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.
Christian Hansen, 21, Ugift, , tjenestekarl, Kgs. Lyngby s. Kbh.a.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 21:58

Fra DDA, måske det høre under Vor Frue sogn, se lidt på sogneoversigten på Dis.
Senta
Køn: M
Civilstand: Ugift
Fødested: Osted sogn, Kbh. amt
Herred: Sokkelund
Stednavn: Vigerslev by
Matr.nr/adresse: Gård
Løbenr.: 571

Køn: M
Civilstand: Ugift
Fødested: Osted sogn, Kbh. amt
Herred: Sokkelund
Stednavn: Vigerslev by
Matr.nr/adresse: Gård
Løbenr.: 571

Køn: K
Civilstand: Gift
Fødested: Osted Sogn Københavns Amt
Herred: Sokkelund
Stednavn: Lyngby

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 22:06

Stammer du,

Christian Hansen er født i 1851, og er gift med Ellen
ikke hans mor, ikke Lyngby, ikke ...
(du havde ellers lært at komprimere).

Men måske Osted ved Brøndbyerne?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-02-04 22:13

Stammer du,

Det gør DDA

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-02-04 23:01

>>(du havde ellers lært at komprimere)

>Det gør DDA

Senta, hvis du kopierede og indsatte den dobbelte tekst,
har du ikke forstået (intet lært)
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-04 09:36

Jeg har nu efterlyst det københavnske Osted under lokalhistorie,
det er jo kun et spin off af denne alternative Hansen undersøgelse,
(som jo er omfattende nok uden denne ekstra sogne debat).
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-04 15:45

Jeg får nu at vide, fra flere pålidelige kilder,
at Family Search ikke har Roskilde som et selvstændigt amt,
men medtager det under Københavns amt.

Altså Osted er sognet syd for Lejre i Roskilde amt.

Men det betyder vel at begge de fundne Christian Hansen
i dette alternative spørgsmål, kan være den rigtige.
(og der er ikke langt fra Osted til Jystrup, hvarfra Hansen familien emigrerede i 1890)

Jeg vil overføre disse to muligheder, som evt. svar på Hansen 2 spørgsmålet stillet af Senta,
og herefter lukke dette alternativ, kun oprettet fordi der var tvivl om familien kom fra Ørslev.
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-04 21:11

Tak for svaret emesen.

Og det er det rigtige Osted,
Mormonerne har registreret personer fra Roskilde amt under Københavns amt.
Men vi lærte jo begge noget om hovedstaden,
Svend