/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvordan fanden...??
Fra : CiaoStyrer
Vist : 904 gange
100 point
Dato : 12-02-04 15:47

Jeg tjekkede det palle fortalte om at denne kunne være på grund af dimsen til at fjerne kompressionen, at den ikke kunne starte.. Og det var det..! Men men, den kørte perfekt i 15sek og så begyndte den at sige små brag og dryppe en smule ud af udstødningen.. Jeg fandt hurtigt ud af at det var fordi at noten var gået itu sådan at svinghjulet ikke følger med motoren... Så jeg vil så have koblingen af men den vil ikke af..! efter at jeg havde rykket alt hvad jeg kunne i 10min fik jeg den af, og opdagede at der var kommet en lille rise i krumtappen.. Startbakken kan ikke komme ned.. Hvordan fanden er dette sket..?? jeg har en teori om at det måske er fordi, dum som jeg er, ikke har strammet koblingen ordenligt på... Og hvordan ordner jeg det med krumtappen...??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-02-04 17:42

Måske kan du slibe ridsens grater som vel er problemet af med et stykke smergellærred mvh sune

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 12-02-04 22:28

Prøv lige at beskriv den rids i krumtappen lidt bedre, hvor er den, hvor stor er den osv. ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 12-02-04 23:46

Ja snøvser stod åben, det skyldes at der ingen justering er på det kabel, men hvis man bøjer tilbagetræksfjederen lidt, skulle man kunne bruge kabelet, ellers må man rulle 2 omgange af yderkabelet og klippe det af, det kan være svært.
En ridse i krumtapakselen, skulle ikke gøre noget, hvis der ikke stikker grater op. Det værste er hvis ridserne har ødelagt sporet til noten.
Så ny not i (køb et par stykker de bliver let væk), få placeret svinghjulet præsis, og spænd det hele hårdt.
Startbakkerne har jo ikke noget med det at gøre, så du må have vendt dem eller ikke lagt skiver mm i den rigtige rækkefølge, se THansens tegning.
Når svinghjulet går løs, tænder den på det forkerte tidspunkt, og eksplotionen, kan forplante sig ned i krumtaphuset, som kan få det til at revne eller blive utæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 13-02-04 09:50

okay... der kom godt nok lidt røg op ved bundpakningen... ridsen er lille men rimmelig dyb, den sidder for oven (der hvor at start bakken sidder...)

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 13-02-04 11:58

Risen sidder der hvor koblingshuset sidder og koblingshuset kan ikke gå ned over.. men jeg fjerner bare krateret med lidt smergel lade...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 13-02-04 22:08

Okay, nu har jeg fået den samlet igen... Alt virker, men nu er der ingen gnist... Hvordan kan det være..? Når jeg har fået løst et problem kommer der et nyt.. Er efter hånden ved at være træt af det her..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-02-04 23:42

Man skal være lidt forsiktig når man sætter svinghjulet på, du har nok kommet til at bøje platinerne lidt. Du kan kontrollere og indstille dem, uden at tage svinghjulet af, de skal kun åbne 0.4 mm , og overfladen på kontaktfladerne skal være fedtfri.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 10:12

Tak for svaret pallebhansen... Jeg prøver at tjekke det med platinerne...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 12:53

Hvordan tjekker jeg det med platinerne...?? hvor og med hvad skal jeg måle med for at finde ud af hvor meget den åbner...? Umidibart kan jeg ikke finde noget problem, når jeg kigger der ned i..... Jeg tog svinghjullet af der hvor jeg tjekkede, skulle jeg ikke have gjort det... Og jeg har lagt mærke til at den siger nogle mislyde (lidt somom krumtappen går på et sted) når man drejer motoren stille rundt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 13:50

Du tjeker med søgerblad som kan købes ved thansen, ellers bruger du en skydelære til at finde et stykke pap eller andet der har målet.
Men hvis du har svinghjulet af, kan du bedre rense kontaktfladerne (de må ikke have fordybninger/bjerge så skal de skiftes)
Men du kan kun indstille dem når svinghjulet er på mener jeg da platinernes "trykflade" som får dem til at åbne afhænger af ovalen der sidder indvendig i svinghjulet.
Indstilling med svinghjul monteret: Løsen skruen der holder den ene halvdel af platinerne (kun løsen så de med lidt modstand kan flyttes)
Sæt en fladskruetrækker i den løsnede halvdels spor, og den anden halvdel af skruetrækkerens blad i sporet på den faste del af krumtaphuset. Ved at vride skruetrækkeren kan du åbne og lukke platinafstanden.
Stil platiner til en stor afstand, og drej svinghjulet til du kan se den største afstand. Sæt pappet ind mellem, og løsen skruen så de klapper sammen om pappet. spænd lidt på skruen, træk pappet ud, og se om det kan gå ind igen når platinerne har den største afstand.
Der skal forsøges flere gange med fladskruetrækkeren til pappet/søgebladet kun yder lidt modstand, når det trækkes ud.
Altså platinerne er lukkede, når svinghjulet drejes rundt, men åbner et sted (Lige i det de åbner kommer gnisten), og deres maximale afstand skal være 0,4 mm. Men da du kører tun, kan du få gnisten til at komme lidt før, ved at stille afstanden til 0,5mm. Men hvis du stiller størrer afstand, ricikerer du at der ingen gnist kommer.
Mislyde, ja måske rører sving/balanceklodseren en grat fra det 13 mm hul du lavede, men mon det kan give problemer?, jeg tror det ikke.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 14:04

Ovalen sidder ikke fast på svinghulet de kan sidder hvert for sig.. jeg har tænkt lidt på om det måske er fordi da' jeg samlede den havde jeg glemt at sætte en pakning der sidder mellem svinghjulet og ovalen på..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 14:16

Platinernes tryksko (bakkelit), skal bevæges/åbnes af en oval, jeg mener da den sidder sammenstøbt på svinghjulet, (altså indvendig på svinghjulet, overfor magneterne), selvom nogle knallerer har ovalen i selve krumtapakselen.
Jeg mener overhovedet ikke der skal være pakning ind på krumtapakselen, så kan svinghjulet ikke komme i bund på konusen/svinghjulet, og hvis den ikke kommer helt i bund, går den løs.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 14:21

Jeg har skildt 2 ciao'er af og på dem begge er ovalen for sig, og svinghjulet for sig, noten samler svinhjulet, krumtappen, og ovalen.. min not kækkede sådan at ovalen stadig kørte med krumtappen men svinghjulet ikke gjorde... der sidder en pakning mellem svinghjullet og ovalen... og det er jeg sikker på..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 14:28

Din ovalen er det ikke bare et afstandsrør, som ikke er låst af noten.
Men i alle tilfælde skal platinerne have besked præsis hvornår de skal åbne, og det kan kun styres af noget der følger krumtapakselen rundt, og som selvfølgelig skal låses af noten.
Men hvor om alting er skal du have indstillet platinafstanden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 18:05

Jeg samlede den igen uden at pille ved platinerne, kun med den forskel den pakning imellem.. Så var der sq gnist..! og nu kører den.. men men men, den køre kun 43, før kørte den 41, så nu skiller jeg den af for at lave det hul mindre... Tror du godt jeg kan gøre hullet mindre med kemisk metal.....?? Hvis nu man først bore lidt huller og nogle buler hele vejen rundt, og der efter tager en bøjelig platik plade, og trykker op mod kanten der sidder inden i moteren og så fylder noget kemisk metal fra plastic padding, ind fra den anden side (udefra) hele vejen rundt.. Hvordan synes i den motode lyder...??

Du skal nok få nogle point engang...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 18:33

Nej ikke plastik padding, men 2 komponent araldit, men hvis du alligevel skal til en malerforretning, har han måske noget der er velegnet direkte til aluminium. Metoden er god nok.
Men om det er hullets skyld at den ikke kører stærkere, tvivler jeg noget på.
Hvis du kunne sætte en membranindsugning på, så var du helt ude over hullets problem, men der er jo nok ikke plads der hvor karburatoren sidder.
Men har du også tuncylinder/karburator på?
Hvad med at sælge den nu hvor den starter og kører 43.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 14-02-04 19:07

Tun monteret:
- Proma city power udstødning
- Krumtapshuset, skyllekanalerne og udstødningskanal poleret....
- Plumpen fjernet, og studsen er boret op til 13mm
- 43mm polini cyllinder (racing typen)
- 43mm hight speed Polini stempel (racing typen)
- 41mm Polini højkomprimeret topstykke
- 13mm dellorto karburator
- Polini luftfilter (jeg køre uden luftfilter lige nu fordi den ikke er dysset ordenligt..)
- Polini koblingsfjedre

Så burde den jo også køre mere end 43 når den kørte 41 før, kun med udstødning monteret.. Hvis det ikke er hullet hvad mener du så det kan være..?? udstødningen sidder ikke helt på fordi at bolten er ødelagt i gevindet, så jeg skal lige have fundet en ny, det kan ikke være noget med det at gøre eller hvad......??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-02-04 23:26

Det kan jo godt have lidt med udstødningen at gøre, men jeg tror det ikke, så skal den være meget utæt.
Men er du sikker på at scokkeren slår fra, når du giver bundgas, og hvad sker der hvis du giver karburatoren lidt modstand, feks. med en grov klud på luftfiltersiden.
Vi kan jo godt blive enige om at det var ønskeligt at den fik en størrer karburator, men der er desværre ikke plads til andre typer.
Men som sagt: Man kan få flere omdrejninger ved at lade den tænde lidt tidligere, ved størrer afstand mellem platinkontakterne.
Men ellers er det jo et størrer arbejde at fylde hullet igen, men det skal jo være så stort somt muligt, så den skal jo kun fyldes for uden, eller sagt på en anden måde, hullet må jo godt være aflangt, den skal bare dækkes bedre i den retning som vægtklodsen rotere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 15-02-04 13:46

Tændrøret soder til på den, hvorfor tror du den gør det... og hvis jeg har luftfilter på kan den slet ikke starte... Jeg tror jeg begynder at skille den af for at gøre det hul lidt mindre...

Kommentar
Fra : CiaoStyrer

Dato : 15-02-04 14:04

Hvad er der galt med kemisk metal, det er også 2-kompunent..? Jeg har allerede brugt det fordi jeg kom til at bore for langt ned, så der kom et hul, det fiksede jeg med kemisk metal... Jeg kan ikke finde nogle steder hvor at jeg kan købe araldit...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 14:09

Den soder hvis den ikke er blevet rigtig varm (for korte ture), og strålespidsen er for stor (til den for lille mængde luft), og kan også sode hvis tændrøret giver for sen gnist, scookeren ikke er slået fra, men det får altsammen knallerten til at 4-takte.
Så hvis du har en mindre strålespids, ville jeg prøve med den inden jeg skildte den ad.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-02-04 14:22

Det er også fint med kemisk metal, bar ikke plastik padding.
VH Palle Hansen