/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
fat32 eller ntsc
Fra : frederikshavn
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 12-02-04 15:18

Jeg har købt en ny HD,og der skal inst.win xp pro på,så vil jeg gerne vide hvilket system det er bedst,om det er fat32 eller ntsc

Kommentar
Fra : John_J

Dato : 12-02-04 15:21

Det bedste er absolut ntsf,så det vil jeg foreslå.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-02-04 15:21

Helt klart ntsf. Du udnytter ikke xp fuldt uden du bruger dets filsystem. Større pålidelighed, større sikkerhed, og bedre diskbehandlingsværktøjer er osse et plus.

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 12-02-04 15:51

FAT32 er det formateringssystem man lancerede sammen med Windows 98. Det har den umiddelbare fordel at det giver "mere" plads på store diske. New Technology File System (NTFS) blev lanceret med de første versioner af Windows NT. Det er siden finpudset og er i dag helt klart det bedste system til Windows XP. Ulempen er at flytter du din disk over på en computer med Windows 98, så kan den ikke se data på den NTFS formaterede disk. Data under NTFS er "krypterede" til kun at kunne læses af et NTFS-styresystem.

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 60 point
Dato : 12-02-04 15:56

Ville selv vælge NTFS fra starten!!
Men hvis du vælger fat32, kan du sagtens senere ændre det til ntfs uden tab af data.
Kør -> Run -> Convert Drevbogstav: /FS:NTFS
F.eks. vil: convert D: /fs:ntfs formatere drev D: i ntfs-format

NTFS kan IKKE ændres til fat32 uden tab af alle data.

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-02-04 16:08

Lige et spørgsmål til,jeg har et par andre hd'er i min puter,som er fat 32,har det noget at sige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 17:09

NTFS kan læse/skrive/bruge Fat 32 - men ikke omvendt.
Emesen.

Kommentar
Fra : dragoneyes

Dato : 12-02-04 18:49

ntfs det er det de fleste bruger

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 22:29

Jeg kører kun med Fat 32 for så kan jeg tilgå mine HD med alle mine styresystemer og HD.
Men NTFS er det mest stabile - har jeg hørt.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : frederikshavn

Dato : 12-02-04 22:37

Tak for svaret catbody.