/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine - indbygnings?
Fra : elise
Vist : 4881 gange
100 point
Dato : 12-02-04 15:05

Er der nogen, der ved om man kan bruge en indbygnings-opvaskemaskine og lade den stå frit? Kan man sætte den fast på en eller anden måde? Eller sætte støtte under forkanten? Vi købte netop denne model fordi der ikke findes ret mange fritstående modeller mere - den skal stå i bryggers i kælder ved siden af vaskemaskinen - og vi vil helst ikke til at sætte skab/bord op omkring den. Vh Elise

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-02-04 15:13

Køb en billig bordplade (den har den "rigtige" dybde) med lamineret forkant.
Skær pladen i 3 stykker (2 sider, 1 top).
Hvis du handler i Silvan eller Bauhaus, kan de til en lille ekstrapris, får dem til at skære pladerne.
Der hvor "Top" og "Side" mødes, skal snittet være 45 grader.
/PG

Kommentar
Fra : elise

Dato : 12-02-04 15:39

Er der mon ikke nogen, der har klaret problemet UDEN at skulle save træ osv?
Elise

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 15:39

Guild

sludder og vrøvl sider og topplade skal ikke skæres i 45 gr. da der derved er åben for vandindtrængen, toppladen skal gå 10 mm udenfør sidepladerne som skal være lamineret spånplade i 12 mm tykkelse og toppen for eksenpel 28 mm, men husk at pålime laminatstrimler på enderne af toppladen. sidepladerne skal monteres med to plasticpropper så de ikke rører gulvet, da der derved suges vand op i pladerne.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 15:42

elise
har lige set dit sidste, køb et 60 cm korpus, og derefter læg en skifferplade ovenpå, vupti så er det klaret uden værktøj, husk at lægge skifferpladen i enten cilicone eller sikaflex så den ikke glider.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 15:45

elise

hej det er mig igen, har lige læst dit spørgsmål igen, selvfølgelig kan den stå frit der er stilbare ben under, bare sørg for at den er i vater, det er ikke kønt men det må du leve med, når en indbygnings opvaskemaskine indbygges er det heller ikke nødvendigt at fastgøre den, men man kan hvis man vil, intet krav.

per

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-02-04 16:25

bibsamie
"sludder og vrøvl": Måske, men nu findes der flere løsninger på hvordan man kan lave sådan en "samling" vandtæt.
Mit forslag var egentlig velment .. men "elise" har nu noget, der muligvis dækker spørgsmålet.
/PG

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 16:55

Guild

det kan da godt være at jeg udtrykker mig lidt klodset en gang imellem, det er på ingen måde for at genere dig med dit velmende råd, jeg undskylder hvis du har opfattet det som kritik af dig

mvh
Per

Kommentar
Fra : elise

Dato : 12-02-04 17:09

Tak for jeres forsøg på at hjælpe - det betyder ikke så meget med udseendet - bare opvaskeren virker. Desværre skråner gulvet lidt, så det er svært at justere benene.... Vi har købt en topplade til den, så det kommer nu nok til at se nogenlunde ordentligt ud, tror jeg - den står ret tæt op ad væggen og til den anden side står vaskemaskinen...
Kh Elise

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 17:45

Måske skulle du lige sikre den til bagvæggen, så den ikke vipper når begge kurve er fyldt og ude.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-02-04 17:50

Hvem har bildt jer ind at fritstående opvaskemaskiner ikke er almindelige.
Det er omvendt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 20:02

Teil du vrøvler, men det er nok fordi du misforstår begreberne. Der sælges stort set kun fritstående i mindre bordmodeller, som typisk anvendes i gamle lejligheder med små køkkener.

Emesen foreslår jo det der er det eneste nødvendige, ensikring mod tip fremad.
Den vil ikke være køn, men der er ingen ubeskyttede forbindelser så der er ingen problemer.
Bjarne

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 22:35

Husk at den eventuelle fastgørelse i bagvæggen ikke må have fysisk kontakt med maskinen da den kan vibrere en lille smule, og dette vibration skal foregå ubesværet, det kan klares ved at skrue en KLODS på væggen ca 10 mm over maskinen så kan den ikke tippe.

mvh
Per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 22:44

Sådan for god ordens skyld bør man måske nævne at vibrationerne ikke er større end man skal montere 2-4 alm træskruer som skrues ind i korpus (køkkenelementet). Det er jo ikke en vaskemaskine. DEn fungerer jo bare ved hjælp at en kraftig pumpe der ligger under karret, en spulepumpe, der sender vand ud gennem to "vinger" der faktisk er afbalanceret.
Altså skru den roligt fast
Bjarne

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 22:51

BjarneD

du har vist ikke læst spørgsmålet ordentligt, man vil nemlig ikke have noget skab eller lignende, klodsen skal bevirke at maskinen ikke "tipper" såfremt begge skuffet er åbnet samtidigt fyldt med porcelæn og lignende

per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 22:56

Ja lige præcis Per, og det er intet problem at spænde den fast.
Det med de 2-4 skruer er normal indbygningsmontering og det er jo spånplade så på den vis prøver jeg at anskueliggøre, at der ikke er problemer med vibrationer.
Du kan spænde den fuldstændig fast uden, at det vil gøre andet end at forplante lyd til det materiale man spænder fast på.
Jeg har monteret/udskiftet en del og repareret endnu flere, bare fordi jeg kan og er en hjælpsom mand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 22:58

En gjorde/rem/vire hængende lidt (2 cm) slapt til væggen kan også gøre det.
Ingen "fast" forbindelse men stadig væltesikker.
Emesen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 23:01

BjarneD

så ved du lige så godt som mig at indbygningsopvaskemaskiner har en forramme med 3 - 4 huller i hver side til fastskruning i "korpus" vi er bare så kloge BjarneD det er der ingen andre der ved.

per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 23:02

I øvrigt er der 2 fastgøringsskruehuller opppe i toppen af maskinen til fastgørelse i bordplade ved indbygning eller et beslag til samme montering.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 23:04

emesen

det er dampafviser der følger med til montering under bordpladen du tænker på "formoder jeg"

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 23:05

hold helt kæ-- 19 svar på et simpelt spørgsmål, hvorfor er alle os genier ikke beskæftiget hele dagen lang.

mvh
per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 23:07

Beslag der skulle monteres i køkkenbord/maskine AEG eller Boch så vidt jeg husker.
Kunne tilpasses i siden så den passede til placeringsdybden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 23:07

Nå skulle vi ikke stoppe giganternes kamp og vejlede om en enkel løsning til spørgeren
Bjarne

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 23:08

BjarneD

godt sagt/skrevet

per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-02-04 23:08

Ok

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 12-02-04 23:09

BjarneD

godt sagt/skrevet

per

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 23:10

Lidt patentbånd fra byggemarkedet vil sagtens kunne holse maskinen eller....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 23:10

holse=holde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 23:19

hvad med en bordplade på et par rørhyldeknægte der skal sidde på siden af maskinerne og så bliver der dejlig frasætningsplads og opvaskemaskinen kan få et par skruer op i bordpladen. Ikke dyrt, ikke svært og mega praktisk..?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 00:15

Til alle
Det er dog utroligt hvor meget der skan skrives om en OPVASKEMASKINE !!
Men til "bibsamie Klokken 15:42: køb et 60 cm korpus".
En indbygnings-opvaskemaskine er konstrueret til at stå IMELLEM 2 moduler .. ikke INDE i et modul.
Af kosmetiske hensyn, må løsningen derfor være at skabe et "miljø", der ligner disse på både højre og venstre side.
Gad vide om næste spørgsmål går på: "Hvor højt skal en knage-række placeres, og med hvilke skruer .. eller søm"
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 00:40

Rolig nu PG!
At vi to ikke ville stille spørgsmålet er da ikke ensbetydende med at det ikke er et godt spørgsmål. Jeg er sikker på, at spørgeren bare gerne ville have et godt råd og det har vi mildest talt ikke gjort ret godt denne gang.
Du har ret med hensyn til placeringen, men noget tyder på at spørgeren simpelt hen ville vide om det nu gik an.
Bibsamie lavede måske en tanketorsk hvilket jeg desværre ålede ham lidt for. Sådan gør vi alle. Bibsamie ved en masse om husvedligeholdelse hvilket han tit og ofte beviser. Tanken var da god.

Jeg vil gerne give en undskyldning til spørgeren fordi spørgsmålet gik lidt skævt fordi de "kloge" skulle overgå hinanden, og jeg vil da opfordre til at spørge videre så vi kan hjælpe helt seriøst med en brugbar løsning.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-02-04 00:55

Bjarne
Som sædvanligt er vi også enige denne gang .. ja, sådan går det en gang imellem.
/PG

Kommentar
Fra : elise

Dato : 13-02-04 07:35

Hi-hi-sikke en masse at skrive om mit spørgsmål!! Nå - vi har placeret opvaskemaskinen op ad væggen til den ene side og mod vaskemaskinen på den anden side - så må vi se om nogen af delene vibrerer for meget - men vi kan vel tage det lidt hen ad vejen og observere, om der bliver nogen problemer. Vi kan ikke sætte den helt op til bagvæggen, da der hænger noget bagved, som vi skal kunne få ud. Men måske løsningen med en gjord eller lignende til bagvæggen kan bruges - så den ikke tipper - men er problemet med at maskinen kan tippe forover et problem for maskinen eller "kun" for servicet i kurvene? Jeg ved da godt, at den ikke har godt af at stå og vippe.... men alligevel?
Er nu spændt på om jeg igen får 16 svar.......
Vh Elise

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 08:43

Det er evt. et problem for et barn/voksen som står med hele samlingen af Kongelig porcelæn ned over sig - ellers ikke. Ældre type opvaskemaskiner (kitchen Aid) kunne sagtens stå frit uden at vælte, men den var også meget tung.
Og det er jo kun når begge kurve er trukket ud og fyldt helt op.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 13-02-04 11:38

Eneste problem er at den kan vippe.
I kan måske sætte en slags klods ind hvor der er sådan et indhak som er lavet til at give plads til et fodspark (sokkel) for de køkkenskabe, der normalt vil være ved siden af.
Der er stort set ikke nogen mærkbare vibrationer så vær ikke nervøs for det.
Det lyder som en brugbar løsning I har lavet og I kan jo altid købe et stykke lamineret køkkenbordplade og lægge ovenpå.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : elise

Dato : 13-02-04 19:10

Tak for svaret BjarneD - jeg tror det fungerer nu - har lige sat den første opvask i gang.... Vh Elise

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 19:21

Det var da dejligt at du trods alt blev tilfreds til sidst. Spørgsmålet er om jeg fortjener de point.
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-02-04 19:25

Jo du gør.
Elise - husk lige at det ikke er så godt, at skylle af i varmt vand inden du sætter i opvaskemaskinen - og brug ikke for meget opvaskepulver.
Emesen.

Kommentar
Fra : elise

Dato : 14-02-04 06:21

Er der andre ting, jeg skal være opmærksom på? Der er også noget med, at man ikke må sætte aluminiumsting og sølvtøj i opvaskemaskinen - eller hvad?
Elise

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-02-04 10:07

Aluminium (gryder) er eloxeret og du kan godt risikere, at opvaskemidler med klorprodukter kan ødelægge denne overflade, så du får et "råt" look.
Men alm. husholdnings produkter plejer ikke at være så stærke.
Emesen.