/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
CD-ROM musik?
Fra : aaparken
Vist : 498 gange
100 point
Dato : 12-04-02 09:27

Jeg kører win 98 . 300 mhz - 256 ram - 32 x cd rom (lige skiftet til). Mit problem er at min musik fra cd-rom'en "hakker", selvfølgelig når jeg bruger pc'en - men også når der kun spilles cd'er. har lige skiftet til dette hurtigere cd-rom, da jeg troede at det var hastigheden på det gamle som var årsagen; men det nye cd-rom teer sig præcis som det gamle. Hvad kan jeg gøre?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 12-04-02 10:05

Har du en brænder indstalleret også. De må helst ikke være på samme IDE kabel. Jeg tror også det kan være fordi du ikke har aktiveret DMA på dine drev. DMA kan du læse om her: http://www.wintip.dk/trimning/dma.htm Kort sagt for processoren hurtigere adgang til Harddisken. Du højreklikker på Denne computer> Egenskaber> Enhedsorientering> klik på + tegnet ud for cdrom> Maker cd-romdrev> Egenskaber> Indstillinger> Sæt v i DMA, hvis det mangler> tjek om drev-bogstav er rigtigt. Nu gør du nøjagtig det samme med brænderen og tjekker den for bogstav.
Nu markerer du nedenunder Diskdrev samme fremgangsmåde med HDD.
Hvis dette ikke hjælper, så gå igen ind i Enhedsorientering, marker cd-rom drev og fjern. Genstart så og lad computeren finde drevet igen.
Endelig er der også Auto Detection, men prøv lige det andet først.
mvh
summer

Kommentar
Fra : aaparken

Dato : 12-04-02 10:31

Jeg har ikke tilsluttet en brænder

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 12-04-02 12:12

Hej

Det lyder rigtig irriterende. Nu skriver du ikke hvor mange Ram du har i maskinen ?? Men alt i alt kan det tyde på Ressurce mangel at din musik hakker. Har du mange programmer kørende i Baggrunden ?? Hvis,--så prøv at lukke dem ned så maskinen får mere kraft at arbejde med. Husker du at diskfrakmentere din HD så den er i top ?

Hilsener
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-04-02 10:00

"aaparken" <aaparken.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:ZXvt8.15518$567.861753@news000.worldonline.dk...

> Jeg kører win 98 . 300 mhz - 256 ram - 32 x cd rom (lige skiftet til).
> Mit problem er at min musik fra cd-rom'en "hakker", selvfølgelig når jeg
> bruger pc'en - men også når der kun spilles cd'er. har lige skiftet til
> dette hurtigere cd-rom, da jeg troede at det var hastigheden på det
> gamle som var årsagen; men det nye cd-rom teer sig præcis som det gamle.

Musik afspilles kun med 1x, så 32x skulle være hurtigt nok.
Har du prøvet med en anden afspiller? Hvis ja, hakker det også?
Din pc er jo ikke den kraftigste, men den burde dog være i stand til at
afspille musik uden at hakke, især hvis den ikke laver andet.
Du har ikke mange, skjulte, programmer åbne. Ligger et ikon ved uret i
højre hjørne.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : aaparken

Dato : 12-04-02 12:21

Yes - er prøvet - 256 ram! Ingen andre programmer kørende!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-04-02 10:44

"aaparken" skrev
> Jeg kører win 98 . 300 mhz - 256 ram - 32 x cd rom (lige skiftet til).
> Mit problem er at min musik fra cd-rom'en "hakker", selvfølgelig når jeg
> bruger pc'en - men også når der kun spilles cd'er. har lige skiftet til
> dette hurtigere cd-rom, da jeg troede at det var hastigheden på det
> gamle som var årsagen; men det nye cd-rom teer sig præcis som det gamle.
> Hvad kan jeg gøre?(-:

Umiddelbart lyder det, som om du ikke har monteret den lille
ledning fra cd-drevet direkte til lydkortet? Hvis denne mangler
eller er forkert monteret, afspiller drevet via ide-kontrolleren
og den har travlt med andre ting, hvilket kan resultere i
hakkende lyd.
--

Med venlig hilsen

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 12-04-02 12:36

Hej igen

Prøv en geninstallering af Win98,........bare installer oveni den eksisterende,-men sig nej til at gemme eksisterende
syatemfiler. Har du de sidste nye drivere til dit Grafikkort ??
Hvis du har mulighed for det --så gå ind i systemheder,.....Cd-rom...egenskaber...fjern flueben i :aktiver digital Cd-musik fra denne enhed"

Hilsener
Parkenss

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-04-02 13:15

aaparken wrote:

> Jeg kører win 98 . 300 mhz - 256 ram - 32 x cd rom (lige skiftet til).
> Mit problem er at min musik fra cd-rom'en "hakker", selvfølgelig når jeg
> bruger pc'en - men også når der kun spilles cd'er. har lige skiftet til
> dette hurtigere cd-rom, da jeg troede at det var hastigheden på det
> gamle som var årsagen; men det nye cd-rom teer sig præcis som det gamle.
> Hvad kan jeg gøre?(-:
> Vi snakkes
> Rasmus ZX9R-C
>

Jeg mener at kunne huske, at man i hvert fald i win2000 kan vælge om
lyd-cd'er skal afvikles digitalt eller analogt. Du kan finde ud om den
gør det ene eller det andet ved at smække nogle hovedtelefoner i den
dertil indrettede på dit drevs front. Hvis der er lyd i hovedtelefonerne
når du beder f.eks winamp eller windows media player om at afspille en
audio cd, afvikles lyden fra cd'en analogt.
Analog afvikling af cd'er belaster principielt ikke systemet, idet
windows bare starter drevet fra et bestemt nummer (Ligesom når du
manuelt trykker på knapperne foran) og først henvender sig til det igen
når der skal skiftes nummer eller lign. Det kan selv en 486 dx2 66mhz
computer finde ud af, og hvis lyden er syret, skyldes det højest
sandsynligt drevet (Et 32x kan da ikke være helt nyt?). En forudsætning
for analog lyd er, at man har forbundet sit drev til lydkortet via en
ledning.
Kommer der derimod ikke noget ud af hovedtelefonerne, afvikles lyden
digitalt (med mindre dine ørebøffer ikke virker, eller du ikke har
skruet op på knappen ved siden af indgangen). Dette betyder at din
computer læser rå lyddata fra cd'en og omsætter den til lyd, hvilket er
en forholdsvis krævende process. Dertil kommer at f.eks windows media
player bruger lyddataen til at lave et grafikinferno på din skærm,
samtidig at den afvikler lyden. Det er muligt at din processor ikke helt
kan følge med her... Løsningen ville være at fortælle computeren,
at den skal afvilke lyd-cd'er analogt og ikke digitalt. Jeg kan
beklageligvis ikke lige huske hvor man gør det henne (Har ikke en
windows i nærheden), men jeg MENER at det er i egenskaber for det
pågældende drev (Evt via 'Enhedshåndtering').
Der er selvfølgelig også den mulighed at dit lydkort er synderen, og at
det har et eller andet imod at videresende analog lyd.

Håber du kan bruge det her til noget

/Eg

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-02 22:13

Hvilken afspiller bruger du ?? Ja under alle omstændigheder ville jeg nok hente winamp fra nullsoft. Den er den mindst ressourcekrævende.. Den kan findes på

http://tucows.inet.tele.dk

Mht til RAM, er der nok, du har også en stor nok processor, selvom Leony vil foreslå noget andet. Og CD-ROM hastigheden har sgu intet at betyde.

Og til parkenss man reinstallerer IKKE bare sin maskine fordi en enkelt ikke virker....., det er kun dem som ikke er stærke udi windows som ville gøre dette. DET er absolut allersidste LØSNING...

Prøv desuden at reinstallere alt software, der har med lyd at gøre. Hav de nyeste drivere installeret.

Flyt så samtidig din Swap-fil til et andet drev end C, da dette nogle gange kan have betydning, hvis du ikke har ryddet op på din disk i meget lang tid.

Vær desuden opmærksom på at du i windows 98 sagtens kan have porcesser kørende uden, at du er klar over det...

Sæt derudover din maskine til server... dette giver også lidt ekstra "energi"

Håber alt dette giver dig løsningen ??

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 13-04-02 00:10

zonker>> Muligvis bruger DU ikke at reinstallere Windows,---men mange gør,--uanset forstand på Windows. Det er en meget enkel løsning for at rette op på systemet. Jeg vil mene, at den sidste løsning er Format C:

Hilsener
Parkenss

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 13-04-02 14:25

Hej Parkenss...

At reinstallere windows gør dig ikke i stand til at fejldiagnosticere næste gang, der opstår en fejl, så du fremover ikke ved hvad du skal installere og ikke sammen med hinanden.....

Og hvis du ved når man f.eks. arbejder emd windows xp, at der kan være utallige problemer med underligere drivere til b.la. CD-ROM brændere, lydkort m.m. Og specielt kender til nogle af de problemer, som der kan opstå når man reinstallerer windows XP, jamen så tænker man sig sgu om en ekstra gang.... Da der går utroligt meget tid, med at reinstallere alt muligt andet som man kunne havde undgået hvis man brugte 5 minutter på at finde fejklen og rette den istedet for at reinstallere..... !!!