/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ram timing og Bios.....!?!?
Fra : Inkognito65
Vist : 538 gange
300 point
Dato : 12-02-04 11:42

Hejsa

Jeg har fået et trælst problem, der betyder at jeg ikke kan starte min PC. Jeg har været inde og ændre på ram timing i bios, og nu står PC'en bare og siger: biiiiiip - pause - biiiiiip - pause etc........ med sort skærm og uden mulighed for at komme ind i bios.

Min PC er en Medion MD-8080 XL, med P4 3,0 mhz, FSB 800 mhz samt 512 mb (DDR400) dual channel ram.

Jeg læste en artikel på hardwaretidende.dk, at den hurtigste indstilling for ovenstående ramtype var 2-2-2-5. Fint tænkte jeg,- det vil jeg afprøve. Men ak,- nu kan jeg end ikke få liv i PC'en så jeg kan komme i bios og gøre gerningen ugjort.

Håber der er et lyst hovede der kan hjælpe mig......

MVH
Frank

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 12-02-04 12:11

Du skal prøve at lave en CMOS reset. Lige ved siden (normalt) af det lille knap batteri på bundkortet skal der sidde en jumper hvor du skal flytte kontakten. Du bør kunn efinde CMOS reset i manualen ellers må du sige til.
Man skal ikke ændre på RAM ogCPU indstillinger med mindre man ved hvad man gør.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 12-02-04 12:19

Hej Frank
Bjarne har ret i "how to do"... og nix pille, men på den anden side Hvis man ikke engang imm. jokker ud på dybt vand, ja så lærer man sikkert ikke meget nyt.
Eneste tilføjelse til Bjarnes instruktion til dig (og som du sikkert også ser i manualen). Husk at pille dit bateri ud også.
Hygge... og held og lykke med "prins pil'finger"
Søren

Kommentar
Fra : Inkognito65

Dato : 12-02-04 12:29

Thi hi... ja, der fik jeg den. Men I har jo begge ret BjarneD og CLAN, for jeg vidste ikke hvad jeg gjorde.

Jeg vil hurtigst muligt prøve på at lave en reset af min bios, og vender tilbage med et resultat. Jeg er dog interesseret i at finde ud af om der er noget at hente ved at ændre ram timingen på min PC. Men det må jeg nok tage op i et nyt spørgsmål.

Indtil videre siger jeg tak for "lyset for enden af tunnelen".

MVH
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 12:34

glem det med RAM timingen og du kan nemt finde sider om emnet på nettet. Din RAM er nerven i funktionen på din PC.
Hvis du vil have en hurtig PC der ikke giver problemer så opgrader. På den anden måde ødelægger du din hardware og smider pengene væk til ingenting.
Du har købt en discount maskine, som kan være ganske glimrende, men du skal nøjes med at holde maskinens software ren for virus og adware (nogen kalder det spyware) så kører det fint.

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Inkognito65

Dato : 12-02-04 13:59

Tak for svaret BjarneD.

Det virkede, og jeg er nu kørende igen. Jeg følger endvidere din anbefaling og dropper yderligere spekulationer og eksperimenter med ram timing.
Mht. diverse foranstaltninger forl at holde softwaren "ren", tror jeg nok jeg er helgarderet. Jeg går vist med både livrem og seler, idet jeg bruger e-trust antivirus (skifter dog snart til AVG, da gratis perioden for e-trust udløber om få dage), Spyguard, Spyblocker (der dog er den gamle gratis version 4.75), Ad-aware samt Zone-alarm.

Endnu en gang tak for hjælpen..........

MVH
Frank

Kommentar
Fra : BjarneD