/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hund vil ike børstes
Fra : DeltaF
Vist : 619 gange
100 point
Dato : 11-02-04 22:29

Jeg har en Golden Retriever som jo skal børstes en gang imellem. Hun kan ikke lide og blive børstet men når jeg kommer ned til halepartiet begynder hun at snappe ud efter hånden og børsten. Er der nogen som kan sige hvorfor hun gør det og hvordan hun kan blive vænnet af med det???

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 11-02-04 22:33

Det er da fordi hun ikke vil have det da der åbenbart er noget der gør ondt der Har du undersøgt om der evt.er et sår eller noget mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : DeltaF

Dato : 11-02-04 22:35

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-02-04 22:35

Forudsat der ikke er noget fysisk i vejen med området (som Sunnowich nævner) så kan det være hunden tidligere har haft en negativ oplevelse.

Derfor kan en mulighed være at lade hunden associere børstning med noget positivt, eksempelvis en særlig godbid som den KUN får i forbindelse med børstning, og især omkring halepartiet.

Om det virker skal jeg ikke kunne sige, tesen er afledt af historien om Pavlovs hunde

Kommentar
Fra : Bluevovse

Dato : 11-02-04 22:38

Har du kontrolleret din hund for utøj, eller måske en eller anden form for eksem, da det er når du skal børste ved halen.
men undersøg hendes hud lige over halen, hvis den ser rød og irreteret ud bør du nok søge til dyrlæge med hende.Men hvis det ikke ser ud til ovenstående bør du måske nusse hende lige over halen samtidigt med du leger med børsten så hun bliver glad for den(for den er åbenbart skræmmende for hende).

Med venlig hilsen
"vuffen"

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-02-04 22:40

Har du set efter, om hun har sår nede omkring halen?? Det kunne lyde, som om der var noget, der gjorde ondt dernede. Eller er det kun børsten, hun snapper efter. Vores Golden var heller ikke vild med at blive børstet, da hun var lille. Men hun fik simpelthen "sin egen" gummibørste. Den lå hun og tyggede i, mens hun blev børstet. Nu elsker hun det simpelthen, selv om hun er vokset fra sin egen børste. Nu ligger hun og slapper så meget af, at hun nærmest er umulig at vende om på den anden side. Jeg børster hende mens hun ligger i sofaen, hun gider tilsyneladende ikke stå op imens. Det har hun aldrig gjort.
Er hun blevet vænnet til at blive børstet, helt fra hun var lille? Hvis de lange hår bagpå filtrer, gør det ondt når børsten river i den. Klip totterne af, hvis der er filter (de vokser jo ud igen), og børst hende så MINDST en gang om ugen - grundigt.
Held og lykke med det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : DeltaF

Dato : 11-02-04 23:15

Rigtig mange tak for alle svarene

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 12-02-04 18:30

hej!
Selv en hund har ligesom katte nogle private områder!
Mvh. La.

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 13-02-04 20:13

Når din hund skal børstes, så er det DIG og ikke hunden der bestemmer. Du skal kunne børste din hund overalt. Og den skal ABSOLUT IKKE forsøge at bide dig, heller ikke selv om du kommer til at ramme et ømt punkt.

Man skal kunne røre ved sin hund alle steder på kroppen.

Børstningen af hunden skal være en positiv oplevelse, og allerbedst er det selvfølgelig at starte fra lille bitte hvalp. Opdrætteren skal begynde allerede når hvalpene er ca. 4 uger gamle.

Når din hund skal soigneres, vaskes, børstes, klippet negle, renset ører, børstet tænder osv. så sætter du den på et bord med et skridsikkert underlag, den skal stå fast (ikke glide med poterne)
Du tager en godbid og lægger den uden for hundens nåvidde, men sørg for at den har set den. Så børster du f.eks. et ben. Nå det er gjort roser du hunden og giver den godbidden. Færdig for i dag. Næste dag gentager du processen, men reder benet fra i går samt et ekstra sted Sådan fortsætter du, og på en uge har du lært hunden at blive friseret overalt.

Snapper den, bider eller knurrer tager du enten arbejdshandsker på, eller giver hunden mundkurv på, og fortsætter arbejdet. Du må ikke lade din hund "vinde" over dig.

Held og lykke

Karin