/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Forstørelse
Fra : MaF1a
Vist : 518 gange
50 point
Dato : 11-02-04 13:50

Når man har lavet sit logo i Photoshop, og nu ønsker at forstørre det, rigtig meget uden at det bliver kantet og grimt, f.eks. hvis logoet skal på en reklame op på en bygning osv.. Hvilke program skal man så bruge og hvordan?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-02-04 13:56

Du kan ikke gøre det bedre end det oprindelige materiale.

Derfor er det en ide, hvis du arbejder med indscannede fotos eller lignende, at holde det i stor størrelse som muligt, derfra kan du så gemme logoet i .eps format, som er frit skalerbart.

MEN som udgangspunkt.... Du kan ikke forstørre i forhold til det oprindelige uden at miste kvalitet

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 11-02-04 13:58

I Photoshop kan du gå ind under Image og der til Image size...
Der prøver du at sætte antal pixels du ønsker

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 14:13

...fortsættelse af LA5... Du kan ikke ændre meget i forhold til det oprindelige, men hvis du øger antallet af pixel per tomme (centimeter) vil du skulle længere op før det bliver kantet. Nuancerne bliver uskarpe når du gør billedet større, men du kan teoretisl set sætte så mange pixels på at billedet ikke vil blive kornet.
Du kan f. eks. bevare samme udskriftsstørrelse medens de faktiske pixels fylder meget mere.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 14:46

BjarneD
teoretisl = tak for sidst, dejligt at jeg ikke er den eneste !
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 14:53

Guild>> Buono Giorno. Jeg kan ikke stave, jeg kan ikke taste og jeg er slet begavet, men jeg indrømmer det og så er det nok ikke så galt endda! og nåh ja, jeg bor ikke i Aalborg.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 11-02-04 15:02

Du kan ikke lave et lille billede større, uden at forvrænge kvaliteten... Men der er forskellige værktøjer som "blur" og "sharpen" du kan bruge, til at "bløde" de skarpe hjørner..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 15:11

Olle_hansen ikke forvrænge, men nok forringe og selvfølge kan man bruge effektværktøjer til retouchering, men i PS er der den mulighed at gøre hver pixel relativt mindre og følgelig kan man også gøre billedet større før det bliver kornet (pixeleret), men man kan selvfølgelig ikke skabe detaljer eller nuancer som ikke findes på det oprindelige billede.
Hvis man tænker på gamle store malerier så er det næsten umuligt at se detaljerne tæt på hvorimod man sagtens kan se (forestille sig) helheden på afstand så hvis der her er tale om at gøre billedet tættere så det kan "strækkes" op i et større format så vil det også virke, men det vil fylde mega mange bytes. Det er altså ikke alene antallet af pixels der skal forøges, men også antallet pr. tomme (DPI)

Bjarne

>>Guild lad nu være med at slå det italienske op for det er forkert nu skal jeg nok holde op med at drille.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 15:12

Ciao al tutti,

Sidst jeg skulle bruge et foto i MEGA-format og til noget der kunne minde om "bygnings-reklame", kontaktede jeg en proff. fotograf i Randers. Hans karemra lignede et "Hasselblad" .. men det var digitalt. Fotografen påstod, at et sådant koster ca. 75.000 Kroner .. altså for kameraet.

På en almindelig hjemmePC kan du nok ikke "tumle" en så stor opgave fra "start til slut".

BjarneD: Lad os ryge en fredspibe .. og kun tacle bolden .. men jeg synes din humor er OK.
/PG

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 15:19

Apropos Guilds indlæg så er der jo et helt andet problem. Hvordan i al verden vil du bære dig ad med at udprinte sådan et billede. Selv en plotter kan jo ikke magte det der så mon ikke det er en professionel opgave.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 15:29

BjarneD
Helt enig. Når jeg skriver "start til slut" mener jeg:
1. Fotooptagelseln skal var MEGA
2. Redigeringen kan næsten ethvert program klare
3. Det færdige resultat (skilt, print ..) kræver professionel assistance.

Se eksempelvis: http://www.4ma-skilte.dk/
/PG

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 11-02-04 20:47

Man kan i Flash ændre foto og tegninger til større formater, foto vil så ligne en tegning men stadig på en hvis afstand se ud som et foto/billed kaldes vektorer grafik.

Kommentar
Fra : MaF1a

Dato : 12-02-04 22:11

Det er nøjagtig det jeg tænker på som heaggelin snakker om,, vektorer grafik

Kommentar
Fra : jeannettehs

Dato : 24-05-04 08:51

Jeg vil forslå at lave/tegne logoet op i Adobe Illustrator, da du ville kunne forstørre logoet "op i det uendelige", da det er baseret på vektorgrafik.
Det er også i Illustrator man "normalt" laver logoer.
Du kan hive photoshopfilen ind i Illustrator "låse den" og så gå igang med at tegne op efter den!
Det med photoshop duer ikke rigtigt.... det bliver for pixeleret når du skal have det op i en kæmpestørrelse.

Med venlig hilsen Jeannette

Kommentar
Fra : jakobkramer

Dato : 24-09-04 17:27

Hvis dit logo ikke bruger mange farver, og der ikke er fine nuanceovergange, kan du med fordel hente det ind i Adobe Streamline, som er et lille hjælperprogram, som automatisk konverterer pixelgrafik (dvs. grafik, som det kendes fra f.eks. Photoshop) til vektorgrafik (som det kendes fra Adobe Illustrator).
Hvis dit logo derimod har mange farveovergange, er Streamline ikke supergodt, da farveovergangene let kan gå hen og blive hakkede.

En fil, som er konverteret til vektor, sylder ikke ret meget, og kan blæses op til at fylde en væg, hvis man har lyst til det. Bedst resultat opnås selvsagt, hvis originalfilen ikke har alt for lav opløsning og ikke er alt for lille.