/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Luftfilter og benzin forbrug...
Fra : Bragesvej
Vist : 1783 gange
18 point
Dato : 11-02-04 07:49

Et beskidt luftfilter har det stor en virking på mit benzin forbrug? og Hvilken formål har luftfilteret)

Opel Astra 1,4 i med elektrisk monopoint indsprøjtning.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 07:59

Jepz! Det kan det i højeste grad. Luftfiltret har til formål at stoppe støv skidt FØR det kommer ind i din motor og virker som slibemiddel.
Håber forklaringen var god nok, selv om den er kort.
Hygge...
Søren

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 28 point
Dato : 11-02-04 08:12

NB: Sammenlign et beskidt filter med at du er ude og løbe 5 km. og kun må trække vejret 1/2 ind for hvert åndedræt. Din krop trænger til ilt og du vil blive NOGET så stakåndet Ditto vil din motor og økonomien vil absolut gå af fløjten
Søren

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 11-02-04 09:54

CLAN´s sammenligning er meget præcis - det kan IKKE anbefales at køre med et beskidt luftfilter. De fleste kan skifte filteret selv, og det foregår uden brug af værktøj i de fleste tilfælde. Gav omk. 100 kr. for et uoriginalt filter til min Micra. tog uder 5 min at sætte i - hvilket vil sige at det er nemmere end at skifte en pære

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 12:08

Bragesvej du har mange bekymringer over din bil og det er fint at du søger nogle svar, men var det ikke en idé at overlade service til nogle fagfolk så du kunne være sikker på at bilen bliver behandlet korrekt.
Du har fået gode forklaringer, og jeg kan supplere med at fortælle dig, at ud over filtreringen af snavs så skal luftfiltret + hylstret virke som en lydpotte der fjerner en endda ret voldsom lyd. På min båd med indenbordsmotor er der et såkaldt racerfilter, der filtrerer støvet fra, men ikke lyden og det larmer helt enormt. Det kaldes i øvrigt venturistøj.
I øvrigt svarer det at køre med et snavset luftfilter til at du kører med chokeren mere leler mindre aktiveret på en karburatormotor og det er jo enormt dyrt.
Mit råd til dig er at du skal finde en mekaniker du kan stole på.
Mvh
Bjarne
.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 11-02-04 12:16

Luften -motoren suger ind blandes med bensin, blandingen suges ind i motoren , hvor den forbrændes.
Er luftfilteret snavset får motoren for lidt luft i forhold til bensin.
Det betyder øget bensinforbrug , øget motorslid og tilsodning af motoren.
Min kommentar= Det samme som de andre svar ---- ordene er bare sat anderledes sammen.
/nilsg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 12:23

->nilsg Og forklaringen passede da jeg for mange år siden var i lære for da lærte vi at man ikke kunne sætte turbo på en benzinmotor på grund af benzin luft blandingsforholdet, men i dag hvor man sprøjter benzinen ind uden regulering via luftspjæld passer den ikke helt, men hvis man spærrer for tilstrækkeligt luft så er problemet det samme, altså lidt forkert indledning, men rigtig konklusion

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-02-04 12:46

Hej Bjarne jo jeg har mange spørglsmål og jov bilen kommer altid til service hos Opel!

Mange hilsner Peder og tak for alle svarene

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 11-02-04 17:59

Hej BjarneD. Det er ikke en gammel mekaniker der spørger, det er en bilkører som vil vide og forstå, kunsten at køre og vedligeholde sin bil.
Service og vedligeholdelse er godt, jeg har lige betalt 21oo.- kr for service på en bil som er 12 mdr. gammel, og som ikke fejler noget. Altså olieskift og rengøring og smøring af bremser.
Bragesvej : giv bjarne nogen point, og fortæl mig at jeg har givet et godt svar, hvis du syns`. Det er nok for mig. /nilsg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 18:12

annvibeke alias nielsg>> Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen.
Bragesvej og undertegnede har før haft gang i noget omkring den gamle Astra. Når Bragesvej nu stiller så mange spørgsmål om sin bil så kan man da give ham de rigtige informationer. Din forklaring var jo ikke forkert, men passer bare ikke på Opelen der har onepoint(singlepoint) injection og altså er elektronisk styret. Hvis der var en klassisk karburator ville modstanden fra filtret bevirke, at dyserne gav for meget benzin i forhold til luftmængden.
Jeg er bare en gammel mekaniker, spm må sende sin egen bil på værksted fordi moderne biler ikke er til (Punto JTD 1,9 CommonRail Disel med turbo og ladekøler) at reparere uden moderne maskineri og viden.
Bær over med mig når jeg nu gerne vil lufte min tekniske viden og pointsystemet må du gerne beholde.
Hvorfor har du to login+ Fusker du?

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 11-02-04 19:29

Hej BjarneD (og sikkert andre undrende)
For at udelukke enhver misforståelse om fuskeri vil jeg gerne ha' lov til at forklare:
nilsg er min (dejlige) kæreste og han har tiltusket sig adgang til min pc...i stedet for at hjælpe med at lave mad

Vi interesserer os for (mildt sagt) meget forskellige emner - mine interesser går slet ikke på køretøjer...og jeg har da osse (hvis i ser tilbage) spurgt mere end egentlig besvaret...

Håber at dette er forklaring nok...nilsg må herefter lære, at se efter om han er inde under sit eget nick
(eller hjælpe med madlavingen i stedet)

Vi kan ikke udelukke 100% en gentagelse...men....vi bestræber os på det til fulde!

ann-vibeke/nilsg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 19:39

Hej I to.
Jeg har ingen grundt til at tro, at der er lusk med det var et godmodigt drilleri, som var svært at lade ligge når annvibeke underskriver sig nilsg.

Hvis jeg havde en seriøs mistanke havde jeg nok valgt en anden smiley.
Jeg havde faktisk regnet med, at forklaringen er som i skriver,og selvfølgelig er det da hvad der kan ske, men så fik vi os jo et lille grin og det er jo også rart.
Hej med jer.
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 16-02-04 08:18

Tak for svaret CLAN.