/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Små mænd i grønt tøj
Fra : Maria_DK
Vist : 726 gange
5 point
Dato : 10-02-04 22:27

Dette er ikke til skovfogeder eller andre der- med tilladelse hertil-hver sæson må nedskyde vildt for at holde bestanden sund. Men til de tusinde "jægere/fritidsjægere", der kalder det deres "sport" at skyde efter levende mål. For fornøjelsens skyld. Se på denne side. Her har jeg lært en del om jer.
http://home.worldonline.dk/nini/lmj/

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 15 point
Dato : 10-02-04 22:29

Du bliver ikke populær af det her Maria, men er det ikke et tip? Måske endda et godt et

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:49

Jeg er sku ret enig med dig

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-02-04 22:55

Maria_DK
Hvad fik du til aftensmad ? (Idag, eller igår eller ...)
/PG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 23:14

Maria dit tip er jo en genfortælling kom nu med noget nyt eller drop det Mvh Sune

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 10-02-04 23:42

Ja, for nu var jeg ikke lige superbruger. Men det har du ret i. Det er et tip. Populær.. Tja, som der står på siden jeg henviser til: "Det bedste forsvar er et angreb, synes jægernes strategi at være".
Mit spørgsmål går til dem jeg taler til. Dem der får et kick ud af det. Ikke for at holde bestanden nede. Men for egen skyld. Hvad får I mon ud af det..!?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 00:36

Sjovt??
Jeg vil hellere spise en fasan der har haft et lykkeligt liv lige til den falder for mit skud, end spise en lørdagskylling der har levet et stresset liv og blevet plukket og hakket hver dag af sine ligesindede lørdagskyllinger. Kød vil jeg ikke undvære, så jeg har det bedre når jeg kan spise noget jeg selv har skudt.

Og så smager det sgu' også bedre.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-04 00:44

*suk*

Maria du forstår sgu da osse at trykke på de rigtige knapper

>>Guild
"Hvad fik Maria at spise i dag i går eller ??"
(garanteret ikke noget der er tvangsopfodret, sat fri og pløkket på nært hold!!)

- at hun så spiste tremmekalv, eller gris med skroget proppet op med antibiotika - se det er en heeeelt anden polemik end den Maria starter ved, at kaste sig over jægere, ikk`!!!!

Karina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 00:44

Maria du får mange verbale øretæver i dag, og hvis jeg forstod dig ret så er det især grønklædte mænd (med orange bånd om huen så de ikke bliver taget for et dyr) med en særegen trang til at dræbe for drabets skyld, du har noget imod, og så må "menigDK" gøre op med sig selv om han er en af dem.
Den gruppe har jeg heller intet til overs for, men jeg accepterer drab for at skaffe føden, eller for at stoppe lidelse, men jeg kan heller ikke lide at nogen piner slagtedyr for profit og stresset svinekød smager ikke af noget.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 00:51

Hmm..
Nu skrev jeg jo ikke lige noget om hvad Maria spiser, kun om en af mine grunde til at være jæger, om om hvad jeg spiser.
Hvad du, Maria og andre spiser må så være op til jeres samvittighed.
Men jeg synes nu det er bl.a. dig BjarneD, som deler verbale øretæver ud. Havde du en ligtorn jeg kom til at træde på, så må du undsylde jeg også tillader mig at skrive i dette forum.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 00:53

Nu overgør du det vist menig

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 00:57

Nu kan jeg se hvor du vil hen.
Mit ID stammer fra at jeg hedder Ryan til fornavn, og der var en film der hed "Saving Private Ryan". Jeg bor i DK.
Jeg har aldrig været i hæren eller hjemmeværnet, og er for den sags skyld heller ikke kanibal. *GG*

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 00:58

->>PrivateDK. Du må føle dig meget ramt af et lufttryk for jeg antydede jo bare noget som jeg ikke ved noget om, dine bevæggrunde.
Det var ikke alene det der står i denne tråd som jeg hentydede til og jeg tror Maria forstår.

Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 01:00

Fint nok Ryan! Humor er godt og jeg mener intet ondt

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 01:08

Det samme her Bjarne.
Ved godt der er mange(desværre for mange), der driver helt forkerte jagtformer. Det er hovedsagelige større jagt selskaber der køber en masse vildt, der forøvrigt er opdrætte i lignende forhold som "lørdagskyllinger" lukker dem ud, og tager ud og skyder dem et halvt år senere.
Man skal bare passe på at rede alle over én kam.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 01:09

Nemli'

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-02-04 01:18

PrivateDK

Undskyld at jeg har omskrevet din udtalelse:

"Man skal bare passe på at "redde" alle over én kam."
/PG

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-04 01:25

Så vil jeg undskylde at jeg omskriver dit navn til "Guilt"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-02-04 01:31

skyld eller laug hvad er bedst/værst Bueno!

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 08:59

'Den her bliver I aldrig enige om, men jeg har en tildens til at give PrivateDK lidt ret i
Citat
Jeg vil hellere spise en fasan der har haft et lykkeligt liv lige til den falder for mit skud, end spise en lørdagskylling der har levet et stresset liv og blevet plukket og hakket hver dag af sine ligesindede lørdagskyllinger. Kød vil jeg ikke undvære, så jeg har det bedre når jeg kan spise noget jeg selv har skudt.

Karina... for en gangs skyld er jeg ikke 100% enig med dig. Nu er det godt nok MANGE år siden jeg gik på jagt, men vores vildtpleje gik ikke på at tvangsfodre vores vildt. Rigtidt at der blev fodret i de trange vintermåneder - men "tvangsfodre" kan man vist ikke kalde vildtpleje, dyrene kommer og går af egen fri vilje... modsat de fleste dyr i et moderne landbrug, hvis vi ikke snakker frilandsgrise.

Nå men som sagt, man bliver ALDRIG enige i dette spørgsmål om jægere eller lystfiskere - det er en følelsessag! Her er vi jo ikke alle ens, eller tænker på samme måde.
Bevar mig vel, der er da DÅRLIGE jægere lige så vel som der er DÅRLIGE landmænd... og 'det bør vi gribe ind over for.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 09:00

NB: Afskaf klapjagt og træmmekalve

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 09:39

Lidt mere ved til bålet
* http://www.dyrenes-venner.dk/print/gaasedun.html
* http://www.dyrenes-venner.dk/nyhedsbrev/nr3.html
og tænk så lige på Gåseleverposteg (Fois Grais), her snakker vi VIRKELIG tvangsfodring.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 11-02-04 11:02

suk. "jægere er dumme og skulle selv skydes holdningen" er helt iorden, hvis man er tolv år og ikke kan tænke på Bambis mor uden at få vand i øjnene. (Bambis mor blev som bekendt skudt af fæle jægere i den oprindelige bambifilm!)

Men ville det ikke have været mere synd, hvis Bambis mor døde af sult og stress, fordi hun gik i en for stor hjord og der ikke var føde nok til alle? Sultedøden er værre end at leve lykkeligt og frit for så pludselig at falde for jægerens gevær.

Selvfølgelig ville det være smukt, hvis vores skove og braklagte jorde udgjorde en så stor del af landskabet, at vildtet kunne regulære sig selv og søge andre græsgange, når tilvæksten i en hjord blev for stor. Men det kan det ikke, og derfor er vildtpleje en nødvendighed i dagens industrialiserede og tæt bebyggede Danmark.

Det samme gør sig gældende for de fugle (skader, råger, duer mv) der har fået så fine leveforhold, at flokkene bliver for store og de er med til at rydde ud i bestanden af småfugle. Også de må reguleres ved menneskets hjælp - eller foretrækker du store flokke af skrigende råger frem for småfugle, der udover at synge pænt holder insekter mv i skak?

Nå. Jeg kunne blive ved. Men mit budskab er forhåbentlig klart nok: De små grønne mænd er en nødvendighed. At jeg så samtidig er skidetræt af at de aldrig får sat ordemntlige opslag op, når de huserer i skovene hvor jeg færdes med mine ponyer, er en anden ting. Og nej, selvfølgelig går jeg ikke ind for klapjagt eller jagt på halvtamme fasaner. Men som andre har skrevet, vil jeg hellere fortære en fasan, der har tåget rundt og været "fri fasan" et halvtårs tid end jeg vil sætte tænderne i en lidende lørdagskylling.

mvh Christina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 11:51

Er der nogen der ka' li' fisk... andet end fra dambrug???

Kommentar
Fra : Maria_DK

Dato : 11-02-04 14:59

Jeg spiser skam også hellere et dyr der har levet under frie forhold, og ikke er masseproduceret som tremmekalve, svin burhøns osv.!
Det var slet ikke det mit spørgsål gik ud på.
Det jeg undrer mig over, er de der får et kick ud af det. At skyde efter levende mål. Ikke for at holde bestanden nede.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-04 15:08

*GGG

Naaah Søren kan godt se det nu (i bagklogskabens ulidelige klare lys) den med tvangsfodring var dum, jeg refererede til et sted her lokalt hvor en bøhtosse har hegnet et par hundrede m² ind, og "loadet" det med fasaner, de fodres (om det er tvang er vist et temperamentsspørgsmål) - de har ikke så mange andre muligheder *G - men tvang - ok, dårligt ordvalg.

Men kan vi så ikke kalde det for frivillig tvang ? *GG

Karina

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-02-04 16:50

Maria_DK
Den slags jægere du taler om, det er typisk direktører osv. som bliver inviteret på klapjagt hos nabofirmaet. Det har ikke noget som helst med de danske jægere at gøre - generelt!
Skydegale tosser og som nævnt ovenfor, de burde slet ikke ha' jagttegn, men henvises til en flugtskydningsbane, her kan de så plaffe løs på alle de lerduer, som de nu har patroner og penge til.
De er ikke rigtige jægere, de sørger nemlig for vildtet i de trange perioder, planter ud så der er naturligt krat at gemme sig i og yngle osv. osv. Hvis jeg skal gøre prisen op på det vildt jeg har nedlagt, så var det billigere at købe hos en vildthandler, men det kan ikke måle sig med naturoplevelserne, glæden ved at se vildtet trives osv... og så KUN skyde til eget forbrug, og KUN trykke af, når man er sikker - ingen feberskud. I mine første år med riffeljagt, ja der har jeg tit måtte sænke øjet fra kiggertsigtet og droppe det p.g.a. bukkefeber (rystende hænder)... så hellere vente til en anden god dag, og ikke anskyde dyret.

Karina... jeg er helt med på hvad du mener. Det må pokker ta' mig også være surt at ha' sådan en "fabrik" at kigge på. Luk alle hans fasaner ud en mørk aften
Nej lad hellere være, fasaner fra fangenskab er som regel så dumme, at de bare lader sig køre over, bliver ædt af Mikkel (hvilket er OK da han og Mikkeline jo også skal leve af noget).
Alt i alt, så holder han "burfasaner"... tsk, tsk, tsk, og 'det er der ikke mange "rigtige" jægere, som bidrager.

Nå men vi kan blive ved og ved i denne snik-snak, og det kan fortsætte til vi alle dør - vi bliver nok aldrig alle sammen enige om hvad og hvordan... men vi kan sikkert alle blive enige om, at humant skal det være... uanset om det er vildt, slagtekvæg eller høns og ænder osv. osv. osv.

Hygge...
Søren som HAR droppet jagten til fordel for fiskestangen (p.g.a. lillemor derhjemme - der var for mange diskussioner).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 11-02-04 17:48

Søren..

Det med at lukke dem ud har jeg osse overvejet mange gange men kom frem til det samme som du der siger, det overlever de nok ikke .... og måske går de så en endnu mere grum skæbne imøde.
Men indrømmer at jeg når jeg kører forbi tænker "Gid de må brække noget i deres "jagt" af disse dyr!!"
og måske en af dem skyder en medjæger en bredside hagl i rumpen.

-------

Jagt er ikke nødvendigvis af det onde, erkender skam klart der er behov for jægere, til at holde standen nede på et fornuftigt plan, således at indavl og sygdom bekæmpes.

Karina

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-02-04 18:11

Sjov streng.
Hvis ikke modsætninger mødes, kan de jo bare skrive sammen
Nogle af indlæggene, kan gøre en gammel inkarneret jæger og nogle bliver man :oll over og så er der de sidste , men tiden har lært mig, at det ikke nytter at diskutere jagt med folk der har Maria_DK's klartsyn
Hvad med at prøve at kigge på jægernes hjemmeside, for lige som at få sagen belyst fra andre sider end modstandernes? www.jaegerforbundet.dk

->skingur Sobert indlæg--hvis det er et sted der skal skiltes, så meld dem, vi jægere skal også overholde loven.

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-02-04 00:40

dabj.. problemet er nok at det ikke altid er indlysende, hvilken vej der er "Den Rigtige Vej" ind i en skov eller skovtykning. Ponyerne behøver jo ikke bresporede veje for at snige sig ind i skoven - ridestierne krydser hinanden på kryds og tværs. Så hvor skal vi kigge efter opslag?

Mvh >Christina, der gerne vil have jagttegn... selvom det nok mest bliver til lerduer (bukkefeber og store bløde brune øjne!)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 11:54

->>skingur fodi der ikke er fri adgang for heste og hunde i private skove, heller ikk ei nordjylland.
Mvh

Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Maria_DK

Dato : 12-02-04 15:18

Lukker tråden... Der er ingen "rigtige" jægere her, der kan give mig svaret alligevel...