/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Gevindlængde?
Fra : Mordex
Vist : 366 gange
24 point
Dato : 10-02-04 22:09

Hej.
Hvad sker der når man kommer et tændrør på cyllen med et længere gevind end der skulle være? Og omvendt?

Hvis den ikke vil tage ordentligt fat i de sidste omdrejninger, kan det så være fordi gevindet er for langt?
Jeg tror nemlig ikke at en mindre dyse vil være en god ide, da den jeg har i nu, er str. 86.

Kan man forresten køre videre på scooteren hvis et af de tre små fjedre i koblingen springer? Der er jo koblinger med to.

Mvh,
Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-02-04 22:10

Ok, det skulle have været én fjeder og ikke et.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 22:19

Et for langt gevind kan resulterer i at tændrørselektroden støder på stemplet

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 34 point
Dato : 10-02-04 22:21

Det med koblingen er heller ikke godt da der så vil være et skævt tryk Og det er jo nok derfor den ikke vil tage ved i de høje omdrejninger mvh sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-02-04 22:28

Hvorfor den ikke vil tage fat i de sidste omdrejninger: Måske mangler du tændrørets spændeskive, måske er gevindene defekt eller beskidte, et tændrør skal spændes lige tilpas, hvis du spænder for hårdt, ødelægger du gevindene i topstykket, som jo er bløde, da de er af aluminium. (og så skal du have rep. sæt. eller nyt topstykke)
Det er ikke en god ide at komme tændrør med lang gevind i, hvis den er beregnet til kort. (du skriver ikke i hvilken)
Hvorfor: Fordi forbrændingen starter et forkert sted, der kan lave hul i stempeltoppen, og fordi der i nogle tilfælde ikke er plads, så din tændrørselektrode bliver klemt sammen, og samtidig laver bule i stempelet.
Jeg ved godt nok at nogle amatører foreslår at sætte et langt i, for at øge kompressionen, men der er for mange bivirkninger, og kompressionen kan øges på andre måder.
Ja det kan sikkert fint lade sig gøre at køre videre, men koplingen kan komme til at glide, og slide bakkerne ret hurtigt op, så se at få det lavet hurtigt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-02-04 22:50

Min cylinder er Athena 47,6.

Det med de sidste omdrejninger kan ikke skyldes koblingen, da det var sådan før koblingesfjederen sprang. (jeg tror nok det er fjederen )
Det gjorde den her ca kl. 20.00.
Den kan vel holde til et par km. mere?

Godkendelse af svar
Fra : Mordex

Dato : 12-02-04 01:54

Tak for svaret Sune.
Også til dig Palle.

Jeg har snakket med forretningen i dag (i går), og det er langt gevind man skal bruge til Athena.

Mvh,
Mordex.