/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ford Focus TDCi - hvor langt på literen?~
Fra : ruder4
Vist : 1946 gange
220 point
Dato : 10-02-04 19:12

Hej

Vi har en Ford Foucus TDCi der nu har kørt 15000 km. I salgs brochuren står der at den kan køre ca. 18 km/L ved blandet kørsel og ca. 22 km/L ved landevejskørsel. Vores har aldig været over 15 km pr. liter - den ligger normalt på mellem 13 og 14 km/L og det er uanset om vi køre MEGET pænt, eller kører normalt. Bilen kører mest motorvejs kørsel. Vi har haft Ford til at kigge på problemet med at den ikke kører særlig langt på literen og de har justeret ventilerne og lagt et nyt styre system i den. Og det har intet hjulpet.

Mit spørgsmål går på om der er nogle der har lignende erfaring med en bil af denne type, eller om der er nogle der har læst eksempler herpå - eksempelvis FDM undersøgelser. Vi købte nemlig bilen, da jeg kører mange kilometer hver dag og derfor gerne vil køre diesel bil - der kører langt på literen - som Ford også har lovet for den bil vi købte helt fra ny.

Håber der er nogle der har et godt råd.

Med venlig hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-02-04 19:18

Det er åbenbart Først omkring de 100.000 Km der der er der man kan regne med at det passer hvad fabrikken lover har jeg hørt mvh sune

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 230 point
Dato : 10-02-04 19:37

Jeg tror ikke du skal regne med de tal man salgsmæssigt oplyser da ikke alle fabrikker er lige realistiske.
En bedre rettesnor er nok de tal der ligger til grund for "vægtafgiften". Jeg har nok været heldigere da min Punto 1.9 JTD nemt klarer de opgivne tal når bare jeg har en rolig speederfod og holder omdrejningerne u. 2000 o/m.
MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-02-04 19:38

Det kommer også an på dit kørselsmønster.
acceleration/sejtræk/ og omdrejning/gearvalg
Fabrikstesten foregård med optimal kørselsmønster og opvarmet motor.
Emesen.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 10-02-04 21:28

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at der er forskel på hvordan man kører, men som jeg skriver har vi prøvet alt det der med at køre "tests" på en hel tank, hvor vi har kørt med meget lave omdregninger og ikke noget med at accelerere noget særligt, men lige lidt hjælper det. Vi har oliefyr i bilen, der varmer motoren op inden bilen bliver startet, så den starter faktisk aldrig med kold motor.

Og som der er en der skriver, skal man næsten altid lige trække lidt fra de tal der bliver oplyst mht hvor langt bilen kan køre, men når vi snakker diesel biler, så er 13-14 km/l altså ikke ret meget - det kan man da ikke være tilfreds med.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-02-04 21:36

Øh motorvarmer bruger vel ca. 0,7 l i timen, men det har du nok trukket fra.
Emesen.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 11-02-04 08:06

Nej Emesen, vi har fået at vide at oliefyret bruger minimal diesel og at det bedre kan betale sig at sætte det til end at lade være. Men vi har også prøvet at lade være med at sætte oliefyret til og det gav heller ikke resultat.

Men med mit spørgsmål ville jeg egentlig bare høre, om der var nogle der havde lignende erfaring med en Focus/Mondeo TDCi eller om der er nogen der har kendskab til undersøgelser / artikler herom.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 16:00

Jeg har haft samme problem med en golf GTi, og der var fejlen at tændingen stod forkert. Da kørte den også for lidt på literen, men uden de store udsving uanset hvordan jeg kørte. På karburator biler kan det skyldes falsk luft ved CO skruen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 16:50

Sipelip ved du hvad TDCI betyder?

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 17:00

godt set - jeg fokuserede vist for meget på i'et... nå ja man siger jo de kører næsten lige som en benzin motor....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-02-04 17:03

Ja bortset fra lyden i tomgang og det lave brændstofforbrug, det lave drejningsmoment, skubbe r.. turboen osv

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 19-02-04 17:21

detaljer, detaljer...

Godkendelse af svar
Fra : ruder4

Dato : 03-03-04 10:44

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-03-04 11:17

Glad for at kunne hjælpe.
Bjarne

Kommentar
Fra : Thorben01

Dato : 21-03-05 14:13

Hej Ruder4
Jeg har lige erhvervet en Ford Focus tdci årg 2001 den må siges også at have et brændstofs forbrug meget lig en benziner, det bliver man lidt sur over hmm
en takfuld 55 Liter antal Km 615 det er f..... ikke meget,
Der må da være en logisk forklaring.
Ok jeg skylder lige at fortælle at jeg har fået den chiptunet, hvilket skulle efter eksperterne give mellem 1 til 1,5km mere på literen jeg tror de glemte at fortælle mig at der skulle være et minus foran *G*
Hvad går der galt siden den er så uøkonomisk

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 21-03-05 22:57

Hej.

Hej Thorben01

Vi har brokket os MEGET over vores Focus tdci som er fra august 2004. Ford har også haft den inde til en test kørsel. Det viser sig at hvis man kører MEGET pænt og det vil sige at lade alle dem med blød hat overhale med forrygende fart, så kan den faktisk komme op på over 20 km/l. Vi har også selv fået den op på 22 km/l, men så må man ikke kører over 80 og den må IKKE komme op på mere end max 2000 omdrejninger og man skal accelererer meget stille. Men sådan er der jo ikke nogen der kører - selv ikke de meget forsigtige. Jeg kan godt sige dig, at jeg er meget skuffet over vores bil - brændstof-mæssigt. Vi købte den jo netop fordi jeg kører langt hver dag på arbejde og derfor måtte en diesel med så fine tal jo være sagen - NOT.

Vi kender en anden der købte en bil magen til vores 14 dage forinden os og han har det samme problem. Den sluger simpelthen diesel. Vi kører aldrig mere end 12-14 kl/l - på en god tank. Når det er bykørsel kører den kun omkring 10. Jeg er godt gal i skralden over, at de skriver i deres papirer at den kører 16 på bykørsel og omkring 20 på landevej/mortorvej. Det er i hvert tilfælde en løgn. Gruer for den dag vi skal sælge spanden og så køber spørger: "Nå, hvad går den så på literen???"

Hilsen Ruder4 - som du godt kan hører er noget gal i skralden.

Kommentar
Fra : Thorben01

Dato : 22-03-05 09:02

Hej ruder4
Tja dert er forståeligt at man bliver pist off,
Min Ford det lort skal til dokter her efter Påske så må vi se hvad der sker??
Jeg har ikke i sinde at finde mig i det, godt nok er det en brugt jeg har købt, men alligevel ik, det er skisme da svineri
Bilen er nettop købt fordi den kører langt på literen, Hmmm måske de mener du kører 615 km på en tank resten skubber man til den har rundet 1100 km så passer forbruget Det er fanme da ikke en kondicykel jeg har købt *GG*

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 22-03-05 15:49

Ja, bare giv dem. Jeg har givet op. Men derfor er jeg stadig skuffet over den. Vi skulle jo spare mange penge ved at bruge mange penge på en ny diesel. Men hurra....

Held og lykke med det. Og lad mig høre, hvis de har opfundet et eller andet der gør, at de nu kan leve op til det, de lover.

Hilsen Ruder4.