/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hva' er det fo'n lyd?
Fra : tjantzen
Vist : 354 gange
100 point
Dato : 10-02-04 09:34

Hej!
Hvad kan skyldes denne lyd.
Her i den kolde tid er min Maza 121 begyndt at sige en hvinende eller skurrende lyd når jeg starter den. Lyden forsvinder altid efter ca. 10-20 sek. og er ikke influeret af om jeg holder stille, kører, er i gear eller ej.
Der var én, som nævnte noget om "drivremmen" og at den skulle spændes ellers skiftes.
Kan det være det?
Jeg tænket, at det måske havde noget at gøre med fugt og kulde og håber lidt på at det går over igen.
Eller er det noget som skal lavet ASAP?

på forhånd tak
mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-02-04 09:36

Hvis det er kileremmen der er slap, eller ramt af fugt/kulde, så er det noget du skal have ordnet, det har indflydelse på om dit batteri lades under kørslen, og hvis du IKKE får ordnet det, kører du langsomt din bil flad for strøm og pludselig kan du ikke starte.

Klassiske symptomer på den er ved at være gal er nedsat lys i lygterne, langsommere vinduesviskere, manglende effekt på el bagrude og den slags ting, så se at få det ordnet, det er en mindre operation.

Og det kunne nemt lyde som om det var det der var galt

Accepteret svar
Fra : bigdane_dk

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-04 09:38

hejsa Thomas,

Det lyder som det evigt tilbagevendende problem man hører de kolde vintermorgener....

Kileremmen der driver generatoren trænger til at blive strammet. Umiddelbart sker der ikke noget ved IKKE at gøre det, men generatoren lader ikke optimalt på din akkumulator, så du risikerer at stå tilbage med en bil der ikke kan starte pga manglende strøm.

Det er et relativt simpelt indgreb, som oftest kun kræver en svensknøgle.
Nu ved jeg ikke hvordan en generator er monteret på en 121'er.. har kun erfaring fra mine ford-biler, men der er der et beslag med et "langt hul" i. Der sidder en bolt igennem dette hul og ind i generatoren. Hvis du løsner denne bolt, så kan du stramme kileremmen. Husk at sørge for at holde remmen stram SAMTIDIG med at du spænder.

god fornøjelse..

Bent

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 10-02-04 09:39

Better_P....

To sjæle een tanke

Godkendelse af svar
Fra : tjantzen

Dato : 10-02-04 09:57

Tak for svaret bigdane_dk.
Det vil jeg prøve.
Også tak til jer andre for den hurtige respons.

mvh
Thomas