/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vuego cd-rom driver???
Fra : bassenborg
Vist : 335 gange
50 point
Dato : 09-02-04 21:09

Jeg har lige formateret min mor's gamle 486'er.
Jeg sætter så en win 95-startdiskette i, og den læser den fint.
Men nu kan den ikke finde cd-rommen, altså den kan ikke finde drevet.
Hva' gør jeg?

Ps: her er nogle oplysninger, relevante eller ej.

Amibios 1985-1994
AM486DX4-plus
Bios date 25.07-94
CD-rom=Vuego 6x Model nr.665a 004 FCC ID: JVP 665a

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 09-02-04 21:14

De gamle cd-rom drev skulle have en speciel driver og så skulle der indsættes lidt parametre i både config.sys og autoexec.bat og det er nok det der er kikset, men jeg kigger lige lidt efter om jeg kan finde driveren ude i verden
Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 21:25

Jeg fandt en driver til en Vuego 645a, men om den kan bruges ved jeg ikke.
http://www.elonex.co.uk/support/drivers/cdrom.asp
Der er instruktion til kommandoer i opstartsfilerne.
Prøv at se om den kan bruges og kom igen hvis du skal have mere hjælp til opsætningen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 22:12

Du kan nøjes med at bruge en opstartsdiskette med eks. win98 så genereres et logisk cd-romdrev du kan starte installationen fra (install ikke setup).

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 22:14

forudsat at boot disken indholder en så gammel cd.sys fil

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 22:18

rigtigt men det er da forsøget værd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 22:22

selvfølgelig!

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 09-02-04 22:23

Hej ellebye.
Det har jeg prøvet. Virker ikke.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 22:50

Så har du nok et problem da jeg formoder du ikke har installationsdisketten til cd-rommen.
Har du prøvet med en nyere cd-rom?, det ender nok med at der alligevel skal en anden i.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 22:52

rolig ellebye, jeg har en nyere driver i ærmet hvis den jeg har lagt frem ikke virker den er bare ikke så tilgængelig

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 22:58

Øv BjarneD, nu troede jeg lige jeg kunne komme af med en af de ca. 10 jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 23:01

Har du noget der måske kan bruges så må du da hellere glæde bassenborg hvis det bliver nødvendigt

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:04

Hvis du har brug for flere at prøve af har jeg et par stykker jeg kan sende hvis jeg får en mail adresse (hvor <A>= @)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 10-02-04 00:12

Kan ikke svare sig, forsendelsen er dyrere end at købe en ny.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:14

kun driver

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:17

ellebye der findes win 95 driver til den pågældende og det kunne jo godt tyde på at Win95 std. drivere ikke kan bruges. Sådan var det også på min første PC da der kom Win95 på.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 10-02-04 00:18

logkthorsenAhotmail.com

Tak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:36

den skulle være i hus, giv et praj hvis der er problemer med at få de vedhæftede filer igennem Hotmail filtret.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 10-02-04 00:39

De er igennem.
Jeg tester dem på onsdag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:43

Hvis du har problemer med at åbne dem kontakter du bare.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 10-02-04 00:48

prøv også lige at hente denne win98 startdisk her , for der er en universal cdrom driver på , den kan tage de fleste cdrom-drev på en ide port
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/files/win98boot.exe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:57

>>technet> det er tilsyneladende prøvet uden held. Jeg har selv oplevet problemet og lagde den rigtige sys-fil på bootdisk og tilpassede startkommandoer.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 10-02-04 20:48

Tak for svaret BjarneD.
Jeg lavede en win98 bootdiskette, og kopierede derefter cd-rom driveren over på den.
Det virkede bare som det skulle, og computeren er oppe at køre igen.
Det var bare super-duper support, og tusind tak for det.(også fra min mor)

Ha' det godt!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 20:51

Herligt.
Hilsen
Bjarne