/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Suzuki Wagon stort benzin forbrug
Fra : fea
Vist : 1892 gange
200 point
Dato : 09-02-04 20:57

Vi købte i december 2003 en ny Suzuki Wagon R 1,3 GL, og havde glædet os til at få en bil med et rimeligt benzin forbrug.
Det viser sig efter at have kørt 2630 km kan vi ikke køre mere end 13,1 km/pr.liter benzin, hvilket vi finder for lidt også i for hold til, hvad vi er lovet.
Hvad kan der være galt?
Forhandleren siger vi skal se på til bilen har kørt 10.000 km, kan det virkelig passe?
mvh. fea

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 21:06

Det er et noget stort benzinforbrug til en så lille bil, men det afhænger jo også meget af kørslen især da en WagonR jo ikke er særlig strømlinet.
Det er ikke unormalt, at benzinforbruget er højere på en helt ny bil og hvis det er vinterkørsel der er det væsentligste skal du påregne et noget højere forbrug da benzin luft blandingen ikke er optimal på en kold motor (også selv om det er elektronisk styret indsprøjtning) og det tager jo længere tid, at opnå normal driftstemperatur om vinteren og der er jo nok også mere kørsel i lavere gear hvilket også øger benzinforbruget.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 21:08

Hvis i kun kører småturer i bykørsel ,for det de lover i reklamer er ved kørsel derudaf uden stop ved hvert et kryds der forøger benzforbruget pga af accelleration mvh Sune

Kommentar
Fra : wipo

Dato : 09-02-04 21:08

hej fea
det er rigtigt hvad forhandleren siger
når du har kørt så lidt er bilen jo slet ikke kørt til og og til den tid skal den jo indstilles igen og efterses/ efterspændes så den skal nok komme deropad senere
har selv en Suzuki Liana der har kørt godt 8000 den svinger mellem 14,2 til 15,5 så det har jo også lidt at gøre med hvilken kørsel du har
den er meget følsom for korte ture (bruger mere bensin)
mvh. wipo

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 210 point
Dato : 09-02-04 21:44

Min Wagon 1,3 fra feb. 2003 10-11000 km. kører også ca. 13,1 km/l. Det er med hovedsageligt bykørsel og kold motor.
På landevej kan den med pæn kørsel indenfor fartgrænserne, snige sig op på 16-17 km/l.
Økonomien afhænger meget af hastighed, kørestil, og køremønster.
Wagonèn har et stort frontareal, det har stor negativ virkning på benzinøkonomien, specilelt ved høje hastigheder. Den vil aldrig blive den mest økonomiske bil at køre.
Ellers har min Wagon været trofast og fejlfri i dens første leveår.
Jeg syns` også at benzinøkonomien er i orden.
/nilsg

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 21:49

Der kan du bare se

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-02-04 22:40

Hej fea
Som ejer til en wagon 2002 model vil jeg lige komme med min erfaring.
Da vi havde kørt ca 8-10000km i bilen, gik den heller ikke mere ca 13-14 på literen.Jeg henvendte mig også til forhandleren og fik samme besked, som du har fået .
Nu da vi nærmer os de 2 år og 30000km går den ca 15 km/l her i byen , med 2 voksne 1 barn og 1 hund i bilen.
Jeg kører raskt til og syntes ikke jeg sparer den,når vi er på landevejen kører vi ca 16-17 på literen .

mvh
mcloud

Kommentar
Fra : fea

Dato : 10-02-04 00:24

tak for jeres indlæg. Jeg kan oplyse at jeg køre ca. 20km på arbejde hver dag så det er nok som I skriver årsagen til mit lave km tal. På lang tur til København fra Fyn kan den snige sig op på 13,3 km/pr.liter.
Jeg vil væbne mig med tålmodighed.
Hvem skal have pointene?
mvh. fea

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-02-04 00:30

en wagonR kører I må holde sammen

Godkendelse af svar
Fra : fea

Dato : 10-02-04 00:45

Tak for svaret nilsg.
Og Bjarne har ret.
mvh.fea

Kommentar
Fra : Lulu1411

Dato : 20-01-05 19:27

Suzuki Liana 1,6 2004
Opgivet forbrug ved blandet kørsel.
Min Liana har kørt 6500 km og kører 11,9 km/l på mindre ture og 13,2 på lange ture (500km)
Det er efter min mening et alt for stort forbrug af så lille en bil.
Er der andre der har samme problem med Liana fra 2004.
Mvh
Lulu