/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Gravid Gyppy?
Fra : Wrongstyler
Vist : 5137 gange
50 point
Dato : 09-02-04 19:43

Hej jeg har et lille 63 l akvarie med ca 15 guppy og 3 Gurami.. mine guppy hunner er ret store og jeg har opdaget en enkelt unge men med alle de tykke Guppy'er burde der være flere..

Hvordan ser jeg om de er gravide?
Eller lever de bare for godt?
Har overvejet at lægge en hun i en beholder for sig selv men vil ikke hvis hun ikke er gravid..

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-02-04 19:49

Nogle af dem er nok tykke fordi de har ædt de andres unger *SS* mvh Sune Ps det er nok en god ide at tage dem fra du mener er med rogn i et andet akvarie

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-02-04 20:00

Hejsa
Der er stor chance for at dine guppy hunner er gravide, da guppier, er en meget yngledygtig fisk.
Det er en god ide at tage guppierne op evt. i en ynglekasse, da de andre fisk, som Sune skriver æder ungerne.
Man kan hos dyrehandleren købe en "ynglekasse" (den koster vist ikke ret meget), der sætter man den gravide hun op i. Den har så en ekstra bund, hvor ynglet kan svømme ned, men hunne kan ikke komme igennem og du kan så nemt se når den har fået unger og den kan tages op igen, mens ungerne vokser sig store nok til at komme over i dit akvarie.

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 60 point
Dato : 09-02-04 20:04

det er normalt ikke det helt store problem med guppyer hvis de bliver fodret regelmessigt problemet kan være dine guramier de kan meget godt li yngel
du kan se på en hun at den er ved og føde unger mår den bliver lyserød bagi så ville det være en fordel (pga dine guramier) og have en yngle kasse du kan flytte dem op i den koster ikke ret meget og skal bare ligge i overfladen i akvariet
køb evt en bog der er masser af den slags hos dyrehandleren og den koster ikke alverden

Kommentar
Fra : smut

Dato : 09-02-04 20:06

jeg glemte lige og sige at ungefødende tandkarper (det er den familie guppyer tilhører) faktisk kan fode unger hver 3 dag så bare fordi der er kommet et par stykker kan der sagtens komme flere et par dage efter

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 09-02-04 20:54

Du kan se om de er med unger ved at studere bugen som på bagkanten får en stor mørk plet samtidig med at fisken bliver meget tyk. Det er guramierne der napper yngelen, gyppyer er ikke slemme ved deres egen yngel. Fjern guramierne og smid lidt flydeplanter i vandet (f.eks. vandpest) så ungerne har noget at gemme sig i ved overfladen, så får du masser af yngel.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-02-04 20:59

hejsa. medmindre du ligefrem har planer om at opdrette nye guppystammer, behøver du altsa ikke at spekulere i ynglekasser eller andre akvarier og jeg-skal-komme-efter-dig. hvis du bare skal have lidt nye unger at kigge på engang imellem, burde det være nok hvis du købte nogle finbladede overfladeplanter, f.eks flydeplanten "cabomba" som yngelen så kan gemme sig i, det har jeg selv haft held med. jeg har iøvrig læst et andet sted her på disse sider at man kunne tage de hullede "urtepotteskjulere" man køber planterne i, og så sætte to stykker sammen med eleastik, åbning mod åbning, og så ligge dem ned i akvariet. efter et stykke tid skulle yngelen så have lært at gemme sig derinde, måske knapt så dekorativt som planterne, om det virker skal jeg også lade være usagt, da jeg ikke selv har prøvet. held og lykke. M.V.H. sinius.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-02-04 21:05

ups. jeg glemte da helt dit spørgsmål. om hunnerne er gravide er ikke til at tage fejl af. de bliver store og tykke, næsten firkantede på bugen. jeg vil tro at grunden til at du er i tvivl, er den at dine hunner er gravide hele tiden, de smider jo ny yngel hver månede hvis de kan komme til det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-02-04 21:06

Se her : http://www.larz.esenet.dk/akvarie/fisk/guppy.htm

..og her (hvis du er go' til Engeksk) : http://hometown.aol.com/missdionne96/page1.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 09-02-04 22:14

Mange tak for de mange og hurtige henvendelser.. Mit akvarie er fyldt til randen med planter da guramierne har det bedst med det. Jeg har pt 4 hunner som er røde lige bagved maven.. har en ynglekasse men har ikke villet sætte dem derned alene hvis de ikke var gravide.. Håber på større akvarie snart og så bruge det gamle som yngelakvarie.
Har ladet mig fortælle at et kuld guppy unger kan være væk på omkring 30 sec.. måske derfor jeg ikk har set nogle unger. Mine gurami er ca 10-12 cm lange med - så der er mine guppy unger nok forsvundet hen..

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 10-02-04 20:26

Tak for svaret smut, jeg prøver at sætte en af de tykke Guppy'er i ynglekasse og ser hvad der sker.

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 29-04-04 11:01

hey. gad godt at vide : hvordan opføre en Guppy sig inden den skal til at føde?

Hilsen Niqo

Kommentar
Fra : Fi123

Dato : 29-05-12 18:39

Kære Wrongstyler, En gravid guppy har en sort eller lidt rødlig plet på maven og Selfølgelig er den også ret tyk men ikke nødvendigvis.
Prøv fx: at gå ind på Google og søg: Gravid Guppyhun så skal der nok komme nogle nøddige billeder.
Hilsen Fi