/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
kommunal aktivering til delvis selvstænd~
Fra : ticka
Vist : 397 gange
100 point
Dato : 09-02-04 16:33

I 2000 startede jeg som selvstændig. Det gik godt i ca 1½ år, altså til medio 2001. Nogle ændrede skatteregler betød, at en del af mine kunder ikke længere havde råd til at betale de ydelser, som de købte af mig. Da jeg i forbindelse med min uddannelse røg ud af fagforeningen, og ikke havde fået meldt mig ind i de selvstændiges, var jeg nød til at søge økonomisk hjælp hos kommunen. Jeg troede, at jeg kunne få suppleret min indtægt som selvstændig op, indtil forretningen kom til at køre igen, men sådan var virkeligheden ikke. Jeg skulle stoppe helt med min selvstændige virksomhed, og deltage i kommunal aktivering 37 timer om ugen. I januar 2002 startede jeg i aktivering på et kontor. Betalingen for 37 timers arbejde om ugen var kontanthjælp.
I starten af 2003 begyndte jeg så småt at prøve at få en ny kundekreds op at stå. Jeg havde stadig 37 timer om ugen på kontanthjælp, og måtte efterhånden bruge mere og mere af min fritid på at oparbejde en ny kundekreds.
For 3/4 år siden fik jeg dispensation fra kommunen til kun at deltage i den kommunale aktivering for bistandsklienter i to dage om ugen (kun 17 timer). Der blev trukket i kontanthjælpen, men tilgengæld fik jeg en del mere tid til min voksende kundekreds.
Ved siden af aktiveringen er det altså lykkedes mig at komme tilbage dertil hvor jeg var, da jeg første gang søgte hjælp hos kommunen. Men nu ser det ud til at det er slut:
Jeg har tilsyneladende fået en ny sagsbehandler, kommer fra noget der hedder beskæftigelsen-enheden eller noget lignende. Han indkaldte mig til en såkaldt "jobsamtale" med henblik på fremtidig ansættelse. Stillingen var på et lager, hvor jeg i forvejen var kendt, så det var egentlig okay.
Under mødet kom det frem, at lageret i over et år virkelig havde haft brug for en ekstra mand, men at der ikke var råd til at oprette en stilling mere. Ikke råd til at ansætte den arbejdskraft, som de havde brug for. Derfor hilste de det hjerteligt velkomment, at de kunne få mig i aktivering i 37 timer på lageret........så der var slet ikke tale om en ansættelse, men i stedet at jeg igen skulle aktiveres fem dage om ugen.
Hvis jeg skal starte i aktivering dér, så er jeg ganske enkelt nød til at droppe alt det selvstændige arbejde, som jeg har gået og knoklet for i så lang tid nu....Kommunen siger, at de ikke må have lov til at hjælpe selvstændige i gang....og det er så tæt på at det kan løbe rundt selv nu....
Hvad siger fagforeningerne egentlig til den form for aktivering? Er der slet ikke noget jeg kan gøre, for at fortsætte min selvstændige virksomhed? HJÆLP!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-02-04 16:50

Du vil blæse og have mel i munden. Hvad med at droppe den offentlige ydelse.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-02-04 16:58

ved godt at det kan lyde sådan, men jeg har hele tiden fået modregnet min b-indkomst i kontanthjælpen, sådan at min samlede udbetaling aldrig er blevet højere end kontanthjælpen. Jeg tjener på den anden side ikke nok til til at det kan løbe rundt uden en smule hjælp lidt endnu. To dages aktivering om ugen, så kan det godt lade sig gøre at få noget banket op samtidig med, men ikke med 37 timers aktivering.....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 17:18

Hvis du havde fået din virksomhed til at køre havde du ikke haft nogen indvendinger imod at få billig arbejdskraft, men nu er du altså ikke medlem af en fagforening, men alligevel vil du have at fagforeningerne skal træde frem og hjælpe dig. Fagforeningerne kan ike røre kommunerne fordi man rent politisk vælger at se igennem fingrene med, at kommunerne overtræder lovgivningen for hvis regeringen skulle bremse disse lovovertrædelser kan kun få kommuner klare økonomien.Regeringen vil ikke bremse disse lovovertrædelser da det er deres vælgere der får glæde af den billige arbejdskraft og så længe så mange tror at de er ovenpå så bliver der ikke tilstrækkelig opbakning til at få retfærdighed, og er du i virkeligheden ikke en af dem der står i vejen for retfærdigheden selv om du er kommet i klemme nu. Tænk over det, men det har du nok glemt hurtigt hvis du skulle få vind i sejlene. Det er survuval of the fittest og du er ikke fit lige nu.
Og ja det er helt urimeligt at man kan misbruge kontantshjælps modtagere på den måde, og lovligt er det heller ikke, men hvem skal bremse det, de der har magten vil ikke.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 09-02-04 17:24

Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig til den fagforening du er medlem af. Er du ikke medlem af en fagforening, så prøv alligevel at henvende dig i den lokale SID og hør dem om hvordan de ser på, at egentligt lagerjob bliver brugt som aktiveringsjob og din situation i det hele taget. Tag alt med hvad du har af papirer fra kommunen/AF osv.

Jeg har som tidligere fagforeningsmand henvendt mig til AF fordi en arbejdsgiver ville bruge et ordinært job som aktiveringsjob, og det blev standset.

Men du må ikke forvente at du kan få et fyldestgørende svar på dit spørgsmål som du kan bruge til noget her, da det er farligt for dig, at rådgive dig uden at kende til alle detaljerne i hele dit sagsforløb.

//bentjuul

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-02-04 17:24

kan godt se hvad du mener, og egentlig har jeg ikke overvejet at få en fagforening til at hjælpe mig nu....undrer mig blot over, hvordan det kan lade sig gøre, at man i alle offentlige institutioner skærer ned og skærer ned. Man fyrer folk, fordi der ikke er råd til at have dem, for bagefter at fylde hullerne op med bistandsklienter, der er tvunget ud i at udføre arbejdet for ingenting, langt under mindstelønnen og uden ret til ferie osv......Den politik vil jeg være MEGET imod uanset om jeg er fit eller ej, og jeg undres over, hvordan fagforeningerne blot kan se på at det sker...

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-02-04 17:27

Til BentJuul
Ved godt at jeg ikke kan få et fyldestgørende svar hér, trænger blot til at få lidt inspiration. Vil prøve at forelægge SID sagen i morgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 17:38

ticka Det glæder mig hvis du vil huske den ydmygende behandling som du bliver udsat for. Det er jo ikke alle kontanthjælpsmodtagere, der er dovne og ugidelige og det er bestemt urimeligt og helt sikkert ulovligt det der foregår, men hvis du tænker på, at man taler om at importere kvalificeret arbejdskraft fra udlandet samtidig med at der er stigende arbejdsløshed, og undskylder det med manglende uddanelse så kan du jo spekulere på om ikke du og så mange andre skulle have haft hjælp til at komme videre i stedet for at blive brugt som "slaver" og løntrykkere.
Jeg har aldrig været på kontanthjælp da jeg har været medlem af fagforening og a-kasse siden jeg var ung og indtil jeg blev førtidspensioneret efter arbejdsskade, men jeg harmes over, at man ikke hjælper folk til selvhjælp for der er mange der hellere end gerne vil væk fra det elendige offentlige system, og lad så iøvrigt de stakler som ingen vil bruge alligevel i fred.
Jeg føler med dig ticka, men vi har selv været med til at skabe samfundet som det er.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 09-02-04 18:13

Hej Ticka
Jeg er sikker på at SID vil være dig behjælpelig, det er ikke nogen misundelsesværdig situation du er i.

Held og lykke med det

//bentjuul

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-02-04 18:30

Tak skal du ha´. Jeg skal nok smide en tilbagemelding herind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-02-04 18:39

Held og lykke ticka

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 11-02-04 19:29

også held og lykke fra mig - det undrer egentlig at man må sætte folk i aktivering i et reelt job, det siger reglerne nemlig at man ikke må. Min kæreste har selv lige været i aktivering men måtte holde da hans SID afdeling, mente at den stilling han besad var et reelt job.

De aktiverede må altså ikke ansættes i et reelt job, da det er konkurrenceforvridende.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 12-02-04 22:47

har siddet og regnet min timeløn ud, hvis jeg starter i den aktivering: ca 50 kroner i timen, 37 timer om ugen. ved siden af har jeg 30 timers selvstændigt arbejde, som jeg nok tjener mere på end på aktiveringen, men trods alt ikke nok til at det kan løbe helt rundt. Idag har jeg besluttet mig for IKKE at starte i aktivering. Koste hvad det vil..........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-02-04 22:52

Hvad med at søge det job hvor du skulle aktiveres? Nogen ville få et problem.

Held og lykke med firmaet.
Bjarne

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-02-04 00:16

Hej igen Ticka
Ja, det er jo en stor og modig beslutning du har truffet, en beslutning som kun kan træffes af dig, om den rigtig er ved kun du.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide om du har talt med SID. Umiddelbart lyder det som om du ikke har talt med nogen. Hvis du ikke har talt med SID endnu, bør du nok prøve inden du træffer din endelige beslutning, da det måske kan afklare situationen og fjerne en evt. tvivl hos dig.

Herfra skal der sluttelig lyde "god vind med dit firma"

//bentjuul

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 13-02-04 11:36

Jeg har snakket med en afdeling af SID, som slet ikke var overrasket. Han var meget forstående, og fortalte at de vælter i sager af den slags. Dog kan de selvfølgelig ikke gå ind og hjælpe mig direkte fordi jeg ikke er medlem hos dem. Havde jeg været det, havde situationen jo også været en helt anden.
SID-manden mente ikke at man man loven i hånden kan forringe en borgers situation på denne måde, men i et system med så mange paragraffer som aktiveringsloven var han ked af at gå mere i detaljer, da det jo ligesom ikke rigtig er hans område. Han gav mig ret i, at det ikke er lovligt, at opfylde reelle stillinger med gratis arbejdskraft, men samtidig sagde han, at det ofte er et vurderingsspørgsmål, om det er en reel stilling der er tale om.
Jeg vil snakke med min sagsbehandler om det - er ikke engang sikker på at hun er bekendt med det hér endnu, hendes navn står ikke på nogle af de papirer jeg skal udfylde - men jeg kan ikke komme til at tale med hende før den 27. februar. Så jeg giver arbejdsstedet og jobkonsulenten besked idag om, at starten midlertidigt er udsat.
Håber så at blive lidt klogere efter at have snakket med hende.......
- Tak for alle jeres skulderklap!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-02-04 11:45

Du skulle måske påpege, at du ikke kan forstå hvorfor du ikke kan få et rigtigt job i firmaet da du er kvalificeret.
Dit problem er nok, at du faktisk kun har lyst til at få dit firma i gang, hvilket er forståligt, men de kan jo nok ikke undgå at kende din indstilling og den slags udløser ofte en reaktion i retning af at du skal indordne dig.
Havde du nu været landmand så kunne du helt legalt drive virksomhed med offentlig støtte

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 13-02-04 12:41

....måske jeg skulle blive bonde.....!!!!! I en periode vil jeg ikke være ked af at tage et deltidsjob, søger skam også - men du har da ret i, at det jeg helts vil, er at få mit eget til at køre!

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 13-02-04 12:42

helst - ikke helts!!!!!ups

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 13-02-04 13:05

Ja ticka, du har fået bekræftet meget, men ingen egentlig hjælp på dit problem, og da du ingen har til at til at videreføre en sag står du ret alene, ja så er vi desværre tilbage ved starten af denne tråd.
Men hvad med at blive medlem af SID så skal de hjælpe dig. Du kan nøjes med at være medlem af fagforeningen dvs uden medlemsskab af Akasse for her er du jo underlagt det kommunale system. Det koster ikke meget pr. md på den måde, men så har du gratis konsulenter til at tage sig af din sag, og hjælpe dig i enhver henseende.
Men ellers fortsat god vind.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 29-03-04 10:05

Noget tid er gået, og sådan gik det: jeg startede IKKE på lageret, brugte i stedet en masse tid på at undersøge love og paragraffer, snakkede med fagforeninger, der kendte til problematikken, men var ved at svømme væk i lignende sager. Kommunen ville lukke kassen i første omgang, men efter en del paragraflæsning fra min side, kunne jeg fortælle min sagsbehandler, at virksomhedspraktik kun kan foregå over fire uger, og kun hvis man forud for praktikken har været konstant ledig i et halvt år, og kun hvis man har fået lavet en såkaldt "jobplan". Ergo var det ikke lovligt at sende mig på lageret på de vilkår der var stillet op.
I stedet fortsætter det kommunale tilskud, dog nedsat, og i april skal jeg så på et 14-dages kursus, hvor jeg skal lære at søge arbejde (på den måde får man lavet en "jobplan").
I mellemtiden knokler jeg som en lille vild for at kunne komme til at forsørge mig selv 100 % inden kommunen finder på flere pudsige ting, de kan beskæftige mig med!!!
Tak for jeres tilbagemeldinger, ingen endegyldige svar, men det vidste jeg jo i forvejen at jeg ikke kunne få hér. Men det kan ind imellem hjælpe lidt på overblikket at få et par ord med på vejen.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 29-03-04 22:29

Hej ticka

Jeg vil ønske dig al held og lykke fremover, og håber at det lykkes for dig at frigøre dig fra kommunen.

//bentjuul