/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vurdering af ejendom
Fra : JohnnySRasmussen
Vist : 295 gange
40 point
Dato : 09-02-04 16:00

Hej,

Jeg er blevet tilbudt en andelslejlighed, men jeg kan ikke finde ud af, om det er en god eller en skidt pris.
Andelsforeningen fastsætter deres priser efter markedsprincippet, dvs. at de regulerer andelskronen hvert år.
Dette princip er de startet med i 2002/2003, hvor de fik ejendommen vurderet til 36.500.000 for ca. 2700 kvm ~ 13.500 kr/kvm. Lejligheden ligger i Kbh. K ejendommen er fra før 1800.
Det betød at andelene steg fra 50.000 kr. til 450.000 kr for 100 kvm (i ren andel)

Jeg er bange for, at hvis jeg køber lejligheden, og vurderingen falder 10%, så vil jeg have tabt en masse penge.
Jeg ved godt, at det formodenlig kun er et kortsigtet problem (da værdien sikkert vil stige over tid) - men det er dog stadigvæk et problem.
- Er der nogen, der kan hjælpe mig med at forstå om mine bange anelser er velbegrundede. Er de 13.500 kr/kvm en god pris, eller skal jeg sige nej tak?

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : Tooncompany

Dato : 09-02-04 16:31

Hej,

Jo du har selvfølgelig ret du kan risikere at tabe nogle penge, men sådan er det jo også ved andre køb af fast ejendom. Personligt tror jeg god at du kan finde andre lejligheder i samme prisniveau så hvis du ikke selv brænder for lejligheden og vil betale prisen så vent og se dig omkring efter nogle andre - der er nok af dem.

Om de 13.500/kvm er en god pris afhænger jo også at standen af lejligheden, beliggenheden, men ikke mindst din mening efter som det jo er dine penge og dig der skal bo der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-02-04 17:19

Du løber den samme risiko ved køb af villa.
Så hvorfor spekulere på det, man skal jo bo og ikke
leve af et eller andet salgsbeløb i fremtiden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-02-04 17:24

har ejendommen ikke været unden byfornyelse?
bed om de sidste 2 regnskaber tag dem med i banken og spørg din rådgiver om regnskabet se fornuftigt ud og der ikke er en masse ting der skal laves??

Kommentar
Fra : JohnnySRasmussen

Dato : 09-02-04 18:47

Tak for jeres indlæg indtil videre.
Jeg er enig i, at det er samme risiko som ved alm. fast ejendom.
Problemet er bare, at det er en andelslejlighed, hvor denne usikkerhed netop ikke skulle gøre sig gældende.

Hvis jeg vil sammenligne andelen med en ejer, så ville jeg jo sammenligne 13.500 kr/kvm med >20.000 kr/kvm.
Men et eller andet sted giver det heller ikke mening, hvorfor skulle der være så stor forskel??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-02-04 19:22

Jeg ville ikke købe en andelslejlighed, fordi.
Andre bestemmer vilke udgifter jeg skal have på
vedligehold, fælles areal o.s.v.
I mit eget hus kan jeg planlægge vedligehold så det
passer i tid og økonomien er til det.
Det er især de større udgifter jeg tænker på.
Har set eksempler på regninger som skal betales
ved kasse 1, fordi flertallet har sagt sit.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-10-04 08:42

så afslut venligst dette spørgsmål