/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Paragraf vedr. husdyr i lejlighed?
Fra : Ljakobse
Vist : 3720 gange
200 point
Dato : 09-02-04 10:00

Hej

Jeg har af en advokat fået fortalt at der ikke er nogen lov/paragraf vedr. hvad der betegnes som husdyr og hvad der ikke er husdyr. Før mente jeg at det der var i bur, ikke er et husdyr, men det passer åbenbart ikke.

Er der nogen der har hørt om en paragraf eller specifik retssag vedr. dette?

Hvis i har et svar, så henvis venligst til et paragrafnr i en eller anden lovgivning, da jeg ellers ikke kan bruge svaret.

Mvh Linda

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 210 point
Dato : 09-02-04 10:10

Hej Linda

Mig bekendt forholder det sig sådan, at der i lejeloven ikke er nogen paragraf vedr. hold af husdyr i lejlighed... der findes derimod paragraffer om:

-skader forvoldt af husdyr
-skader forvoldt af vilde dyr
-husdyr dræber husdyr!
-husdyr forvolder agrarisk skade
-osv...

Vi undersøgte det da vi for år tilbage boede i lejlighed, og på daværende tidspunkt var de sådan, at spørgsmålet om husdyrhold, stod i din lejekontrakt. Det kan være ejeren, beboerrådet, ejerforeningen, lejerforeninge el. lign der bestemmer, hvad der står i din lejekontrakt om husdyrhold. Står der ikke noget, kan du spørge din udlejer og hvis han siger god for det, kan du sprøge de andre lejere på lejemålet, hvad de siger til, at du holder husdyr (det gjorde vi, og fik lov at holde 2 katte)

Prøv at læse her, hvor der også er mulighed for at stille spørgsmål:
http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/lejeloven.html

(klik på "SØG" og søg på "Husdyr", så kommer der en masse eksempler på tidligere stillede spørgsmål)

Held og lykke med det

Chamira

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-02-04 10:58

Jeg ved ikke om denne side gør dig klogere, der er dog ikke henvist til nogen §§:

http://www.dklf.dk/brevkasse/brevkasse1/00000006.htm

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-02-04 11:03

Spørgsmålet ang. husdyrhold henhører under husorden. Der skelnes i LL ikke til, om det er guldfisk, hund eller marekat. Dit forsøg på at skelne mellem husdyr går altså ikke.
Om du kan gribe problematikken andeledes an er ikke muligt at vurdere udfra det du skriver.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-02-04 11:19

i den godkendte lejekontrakt for værelser og lejligheder § 10 skal der afkrydses om der må holdes husdyr, i tilfælde af et ja skal der i § 11 anføres vilkår for dette, der kan ikke uden udlejers tilladelse så meget som tillades at der opsættes et fuglebrædt, alle former for dyr er underlagt denne bestemmelse, det være sig i bur eller ikke.

mvh
Per

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-02-04 18:06

bibsamie. Der findes forskellige typer af standardkontrakter. Som udgangspunkt for Lov om Leje er først og fremmest selve kontrakten, derfor må Linda tage udgangspunkt i hvad der er skrevet i hendes kontrakt.
Derfor er det også her næsten umuligt at forholde sig til.
Så, hvis du vil vide nærmere Linda, må du skitsere problemet nærmere.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-02-04 19:09

qfha

som ejer af 143 blandede lejemål kan jeg fortælle dig at den idag godkendte lejekontrakt for private lejemål er Typeformular A 8 udgave autoriseret af Boligministeriet den 3 sep 2001 med tillæg ialt 13 sider

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 09-02-04 20:45

Ljakobse

du kan da altid tale med ejeren af ejendommen om du kunne få tilladelse til at holde dit husdyr, imod at selvklart indestår for at fjerne det igen såfremt det skaber problemer for de andre lejere, såfremt du måtte opnå en sådanne tilladelse skal du bede om at få det skrifltgt da det i modsat fald ingen virkning har, såfremt din udlejer er en undskyld udtrykket (skidderik).

mvh
Per

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 07:22

Det her gælder ikke kun min situation, ergo min kontrakt. Der er jo ikke noget anderledes ved spørgsmålet alt efter hvilken kontrakt jeg har. I alle kontrakter står der husdyr ja/nej, i min står der nej. Men hvad er et husdyr, der må da være forskel siden de ikke bare skriver dyr? Jeg har fået at vide af en advokat at et akvarie kan sammenlignes med en vandseng og hører derfor ikke ind under husdyr. Men hvad med den lille sibiriske dværghamster der går i sit bur? Alle jeg snakker med er dybt overraskede over at det også gælder den!

Mvh Linda

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 10:19

det har sikkert noget at gøre med utøj, som de fleste husdyr kan pådrage sig, det er kan være bekostligt at få renset en lejlighd/ejendom efter et eventuelt utøjsangreb, dette udføres af for eksempel firmaer som killit. ligeså vil du have større affald som du skal af med, hvem skal betale det.

per

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 10:25

Utøj gælder jo også mennesker, jeg kan lige som dyrene rende rundt med utøj som lus lopper og hvad der ellers er. Større mængde affald? Hvis udlejeren er nødt til at betale for en større container, så bliver det påduttet lejerne (vores udlejer kniber udenom ALT hvor han kan risikere at punge ud).

Mvh Linda

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 10:30

Ljakobse

så skal du bare se, det hele drejer sig måske om penge, husdyr=lejetillæg, din henvisning til mennesker er lidt for langt ude Ljakobse, du bliver nødt til at acceptere den kontrakt du har underskrevet, udlejer vil kunne få rettens hjælp til at sætte dig ud såfremt du ikke overholder hvad der står i den. Du skal ikke gå i den vildfarelse at tro det er en guldgrube ta have en udlejningsejendom!

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 10:31

Ljakobse

lige et lille tillæg, hvorfor skal alle lejerne betale fordi du får et større affaldsomfang???

per

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 10:39

bibsamie

Henvisning til mennesker langt ude?? Næh, det er såmænd et fakta at mange af de utøj der lever på dyr også forfindes på mennesker. Hvis lejligheden skal renses derefter, er det ikke udlejer der skal betale men lejer. Bibsamie, hvis du kendte vores udlejer ville du vide det ER en guldgrube at have lejelejligheder hvis du bare har forstand på at krejle og true folk. Jeg er ikke den eneste der har det på samme måde med ham, han har så mange sager på halsen at LLO ikke kan følge med i dem. Bibsamie, jeg overholder min kontrakt, har på intet tidspunkt sagt at jeg ikke gjorde det.

Er du lidt sur over jeg ikke bare lige har tildelt dig point eller lign siden vi lige pludselig skal have denne tone?

Simpel spørgsmål: hvad er husdyr siden der ikke bare står dyr?

Mvh Linda

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 10:41

Det er sørme også en lille skraldespand hvis der ikke kan fyldes noget i der svarer til 1 liter mælk om ugen! Jeg kan da godt køre det på forbrændingen hvis det skal gøres op i så små detaljer.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 12:17

Ljakobse

jeg er aldeles ikke sur over ikke at få dine point, jeg skitsere bare de nøgne fakta for dig, intet andet Ljakobse, hvis du har problemer med at noget på jeres ejendom ikke bliver lavet efter forskrifterne har du jo den mulighed (skulle jeg ikke fortælle dig som udlejer) at rette henvendelse til Grundejernes investeringsfond i København samt til LLO, men du må forstå at en lejekontrakt virker på den måde den nu gør, en lejer har de største rettigheder ifølge den godkendte lejekontrakt, så drop det med PLUDSELIG SKAL HAVE DENNE TONE, jeg har ikke ændret opfattelse af dig.

med venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 12:20

Ljakobse Linda

hvorfor fortæller du ikke hvem din udlejer er, så du derved kan samle en måske størr gruppe af lejere & tidligere lejere for at få frateget ham retten at udleje bebolses værelser og lejligheder.

mvh
Per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 12:28

Linda

i en tidligere tråd fra den 29-1-04 fortæller du at du har katte, altså flere, er det kattene der er problemet eller er den den hamster du omtaler, vær nu ærlig og fortæl om det er dine katte det drejer sig om.

mvh
Per

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 12:51

Der er tilladelse til at holde kat, som min advokat og hans advokat er igang med at kløve om hvorvidt det er 1 kat eller katte. Jeg påpegede overfor ham da vi flyttede ind at jeg ville skaffe en kammerat til min første kat oh det var helt ok (jeg har heldigvis et vidne som var med da vi skrev kontrakten).
Vi har lige indgået forlig om husleje, jeg skal ha 7000 kr tilbage, som jeg (han har ikke indbetalt dem efter 14 dages fristen) trækker fra huslejen, men han er ude på at gøre hver en lille ting sur os indtil nogen nye lejere overtager huset 1 apr. Vi har manglet varme 2 gange, strømmen har været smuttet i et par uger pga vandskade osv. Selvom både LLO og advokaten hjælper os, er det svært at overskue. Jeg tør ikke komme frem med hans navn før vi har fået nye lejere, men det skal jeg nok når det kommer til stykket.

Husdyrene: min søster har 2 chincillaer og 1 undulat og min veninde har også en undulat, det er dem jeg prøver at hjælpe inden der måske sker dem noget.

Mvh Linda

Ps med tonen mente jeg at det lige pludselig var login navnet der blev brugt.

Kommentar
Fra : Ljakobse

Dato : 10-02-04 12:52

Pps. man kan vist ikke fratage nogen retten fra at udleje, desværre. Men han flytter forhåbentlig snart til Spanien og opgiver det her.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 10-02-04 13:05

Hej Linda

jeg blev først klar over at de hed Linda senere, hvergang har brugt dit logindnavn, selvfølgelig kan man fratage en udlejer retten til at udleje, bare spørg i LLO det er meget svært men det kan lykkes Linda

med venlig hilsen
Per

Godkendelse af svar
Fra : Ljakobse

Dato : 18-02-04 07:35

Tak for svaret.