/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
2 brugere til 1 pc?
Fra : Patriar
Vist : 583 gange
100 point
Dato : 08-02-04 20:19

Jeg vil gerne leje et værelse ud i min lejlighed.
Hende der flytter ind har også sin egen computer.

Jeg har ADSL gennem TDC, med en router, fordi jeg har et erhvervsabonnement.
men jeg har lukket mit firma i en periode, og vil gerne have et almindeligt abonnement hos dem, da det er billigere og inkl. moms osv.

Men kan den nye lejer bruge min forbindelse på hendes computer på en eller anden måde???
Også selvom jeg ikke har en router?
Eller skal jeg beholde routren?

Og hvordan gør i begge tilfølde så hun kan komme til at koble sig på min???

Og vil skulle gerne kunne komme på samtidigt.. er det muligt???

Kommentar
Fra : 2243

Dato : 08-02-04 20:28

er det ikke bare en switch der skal til

læs i tip i gruppen netværk....

2243 // claus

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-02-04 20:28

Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver en router, og så er det bare at forbinde begge computere igennem routeren

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-02-04 20:28

Så skal I have netværk hvor hun bruger din maskine som server, så det bedste er at beholde routeren.

Mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 08-02-04 20:30

ellebye-->> Det er da ikke nødvendigt at installere netværk er det??

Je ghar eksempelvis to maskiner koblet på en adsl forbindelse, og det eneste der skulle til var at opstille en router og forbinde begge maskiner (det er trådløst, men det gør vel ingen forskel?)

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 08-02-04 20:50

Kan man ikke bruge en switch uden en router???

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 08-02-04 22:00

Patriar - Jo og det er eneste der skal til
har selv en switch efter adsl -historien - og fra switch'en en strik ned til hver "putter" - du har jo to ip adresser med din forbindelse , så det er helt i orden og man kobler på uafhængig af hinanden og kan være på begge - mvh. gamle61

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-02-04 22:45

Jeg mener også som gamle61 - men der skal være en maskine som holder kontakten til udbyderen. Så er din comp slukket skal den anden comp være opkoblet med "kontonummer" / password.
Ellers er der sever/netværk løsningen med en lille comp som "holder" opkoblingen igang.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-02-04 23:33

For øjeblikket gider kandu ikke sende nogle svar til mig, men det kommer nok.

>Better_Performanes nej det er ikke nødvendigt med et netværk, men til >Patriar, hvorfor ikke beholde routeren når du alligevel har den?. Køb en evt. ny med indbygget firewall i den er betydelig bedre end software eller xp's indbyggede.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 09-02-04 01:22

Ok det med den Switch lyder da meget smart.

Men jeg tror jeg bare beholder min router, da det er det nemmeste.

Hvad gør jeg så nu????
Skal der så bare et stik i routeren, og ind i hendes makine??

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-02-04 09:36

1) Du skal beholde din router!
2) Du skal have et netkabel fra routeren til hver maskine!
3) I kan så komme på nettet uafhængig af hinanden!

Med en router er det af mindre betydning om du har 1 eller 2 IP adresser, da routeren selv deler signalerne til de tilsluttede maskiner.

At oprette et netværk, har kun betydning hvis I vil kommunikere sammen lokalt, det kræver så installation af netværk og deling af de mapper som den anden må se.

Brug kabling til de to maskiner, det er det hurtigste, og mest sikre. - Et trådløs løsning er lidt langsommere og usikker, især hvis du ikke sikre dig med kryptering.

Behold din router det er den bedste løsning (en switch er kanp så god og en HUB er den dårligste løsning)

Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 09-02-04 10:07

Tak for svaret severino.