/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Billed behandling
Fra : NyCe
Vist : 2191 gange
50 point
Dato : 08-02-04 15:59

Hej med jer.

Jeg har taget nogle billeder med et digital kamera. Nu vil jeg gerne sende disse billeder (via mail) og også gerne tilføje en tekst til billedet. Hvordan får jeg tilføjet teksten?? Og hvordan får jeg billederne pakket ordenligt så de ikke fylder så meget???

NyCe

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 16:06

Hej NyCe
Du kan prøve med det gratil program IrfanView, du kan finde lidt om programmet via http://web-uv.acu-vejle.dk/digbilleder/procesoversigt/procesoverigt.htm

Direkte hjemmeside er http://www.irfanview.com/

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-02-04 16:19
Kommentar
Fra : NyCe

Dato : 08-02-04 16:23

Hej

Ja i har mange gode ideer men kan det ikke gøres i Adobe Photoshop 5.0?? Som jeg allerede har....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 16:33

Adobe har en udmærket vejledning.
Læs og lær.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 16:35

NyCe... selvfølgelig kan det, det... læs manualen / hjælpefunktionerne, men hvorfor nævner du først NU, at du HAR et program... Du burde ha' stillet spørgsmålet på en lidt anden måde, således Photoshop folkene ku' hjælpe dig, og du så slap for vores forslag.
Bruger selv Adobe Photoshop 7.0 men det er altså 100 gange hurtigere med Ifranview til de småting du ønsker / nævner.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-02-04 16:36

NB: Holder med Teil

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 08-02-04 17:00

Photoshop: Åbn dit billede -> klik på tekstværktøjet - skriv din tekst. Hvis teksten ikke står lige der, du vil have den trækker du den på plads med Move Tool. Når du er tilfreds hopper du op i Filer -> Gem til web (Sawe for web).

Hvis du stadig synes at dine billeder er for brede og høje, kan du resize dem: Image -> Image Size og så sætte bredde/højde/opløsning der.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 08-02-04 18:15

Nu hjælper det næsten ingen ting at pakke JPG billeder, da de allerede er komprimerede.
Du skal jo også tænke på, at modtageren skal kunne finde ud af zip, men som sagt ingen fordel.
Men du kan benytte et billedkomprimeringsprogram som Jpeg Optimizer, billedet beholder sin fysiske størrelse, men kan let komme ned på 1/10 del af KB. Og tit uden du ummilbart kan se forringelsen. Men det kommer jo an på hvis modtageren vil printe dem ud, så må komprimeringen ikke være for kraftig.
Med hensyn til teksten, kan du jo bare omdøbe dem til "Ulla og jeg i Sverige", hvis teksten ikke er alt for lang.
Hvorfor ikke bare indsætte dem i Outlook "express", det kan da ikke være nemmere.
Pas på med at sende mere end ca 2MB afsted da du ikke kender modtagerens Max postkassestørrelse.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 19:48

Et godt program xat, du kan downloade en demoversion.
Program for prof. let at bruge.
www.xat.com

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-04 20:57

Teil, vi er helt enige, det er dem jeg henviser til, da de laver de to programmer til dette formål.
JPEG Optimizer
Image Optimizer
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : NyCe

Dato : 10-02-04 18:33

Tak for svaret pallebhansen. det er da den letteste løsning!!!!!