/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Internet handel i USA
Fra : zag
Vist : 418 gange
50 point
Dato : 08-02-04 14:59

Hvis man køber ting fx i USA over nettet, skal der betales mons & tolk når varen indtages i DK, men jeg har hørt at man kan slippe for at betale mons & told, hvis man kan få firmaet til at skrive gave eller vareprøve på pakken.

Nogen der har kendskab til det?

NB. Dette er på ingen måde en opfordring til ulovlighed, kun oplysning

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 08-02-04 15:02

Her må du henholde dig til "Told tariffen".
Noget er toldfrit, andet skal tillægges en %-sats som kan være meget svingende. Der skal altid betales dansk moms.
/PG

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-02-04 16:38
Kommentar
Fra : zag

Dato : 09-02-04 20:21

Var jo ikke det jeg spurgte om....

om toldtariffen vil jo tage flere dage at finde det man skal bruge

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-02-04 23:41

zag
Du skrev: "skal der betales mons & tolk"
Mons kender jeg IKKE, men tolk (oversætter af sprog) skal ikke benyttes i denne forbindelse !

Du skrev:"om toldtariffen vil jo tage flere dage at finde det man skal bruge"
Nej det tager sekunder, hvis man véd noget om emnet. Og din leverandør SKAL kunne opgive "toldpositionsnummeret"

"Vareprøve", "Samples", og lignende er OK for VÆRDILØSE indhold (Stofprøve, farveprøve, ...) Men er der tale om et FÆRDIGT produkt, kan man ikke (lovligt) skrive "vareprøve". De dygtige mennesker, som arbejder i Toldvæsenet, er udstyret med en usædvanlig god hjerne/næse for disse FUPNUMRE !

Du skev: "NB. Dette er på ingen måde en opfordring til ulovlighed, kun oplysning"
Så må du acceptere, at dit spørgsmål er besvaret, og at det skal lukkes ?
/PG

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 10-05-04 20:16

Jeg kender snart ALT til dette, reglerne er som følgende:

På de internationale toldpapirer kan en pakke mærkes med betegnelsen 'gave' og dette gør at værdien af pakken kan være større før man skal betale told. (Moms betales ALTID til oprindelses landet medmindre det firma du køber af eksporterer for flere hundrede tusinde til Danmark om året).

Hvis pakken altså er mærket med betegnelsen 'gave' kan værien af indholdet+transporten (meget vigtigt at transporten regnes med - for det gør toldvæsnet) være op til €45 før der skal betales told - og dette beløb er så mindre hvis pakken IKKE er mærket som 'gave'.

Tricket er dog mere at værdien af pakken ikke behøver at udgøre den egentlige værdi som indholdet er værd på det fri marked, men udelukkende en betegnelse for hvad DU har betalt for det. Så selvom indholdet måske er €100 værd så er det FULDT lovligt at få sælger til at skrive at det måske kun er €25 værd + €20 for transporten - og på den måde så slipper du for at betale told. En juridisk forklaring kunne eventuelt være at de sidste €75 var en gave til sælger osv. - så det er der ingen ben i.

(Det skal så bemærkes at man så vil have svære ved at forsikre pakken for et beløb som er større det angivne)

Når der tilskrives told så tilløber der yderligere administrationsgebyr og lignende og det løber hurtigt op, så dette "trick" er helt klart at foretrække.

Skal yderligere bemærke at jeg personligt har gjort dette UTALLIGE gange og da det på ingen måde er ulovligt har jeg ikke betalt én eneste krone til toldvæsenet på noget som helst tidspunkt.

Held og lykke med importen