/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hz og optimal opløsning ?
Fra : return
Vist : 537 gange
4 point
Dato : 07-02-04 22:48

hej med jer

vil lige høre om hvad man skal kigge efter når man skal købe en ny skærm (ej TFT)
da jeg skal ud og købe en ny mandag tænker på hvor mange Hz den jeg skal købe skal have og hvor meget dens skærm opløsning skal være for at være optimal ?
og er der ellers noget man skal være opmærksom på så må i gerne lige skrive lidt om det også.

hilsen return

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-02-04 23:20

en opløsning på 800x600 er den mindste xp kan køre med,men hvis du vælge 1024x768 ved 17"",skal
den kunne yde mere end 77 hz , da man kan få hovedpine_træt af at se på en skærm der har en
lavere hz.
men tjæk altid om hardwaren understøtter den hz man sætter på ens skærm.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 08-02-04 02:50

Tjek også dp (dot pitch) det er hvor tydelig skærmen er.. jo mindre jo bedre

Accepteret svar
Fra : wireframed

Modtaget 4 point
Dato : 09-02-04 08:39

Som udgangspunkt er 85hz det du bør gå efter. Nogle kan håndtere mindre og det kommer også an på hvor stor skærmen er (i.e. jo større billedfeltet er jo mere tydelig vil den lave frekvens være) men generelt er 85 accepteret som mere eller mindre flimmerfrit for næsten alle.

Mht. opløsning så plejer skærmene at være indrettet så 17" = 1024x768 optimal opløsning, 19" = 1280x960 optimal opløsning og 21"/22" = 1600x1200 optimal opløsning, alle ved 85hz. Naturligvis kan du køre højere opløsning, nogle 19" skærme kan køre 1600x1200@85hz. Men det er egenligt ubrugeligt for jeg har set få 19" skærme, selv i den dyre ende som kan vise 1600x1200 bare nogenlunde præsentabelt. Jeg har en 22" CRT som kan køre 1920x1440 ved 85hz men resultatet er ikke ret godt i forhold til 1600x1200 og det er en 9.000kr skærm.

Personligt vil jeg mene at for de fleste er en god 19" skærm optimal i dag. 1280x960 er en udemærket opløsning som giver dig et rimeligt stort real estate uden at det bliver for småt og samtidig er 19" skærme de største skærme det økonomisk kan svare sig at investere i.
Husk at det er opløsningen som bestemmer hvor stor skærmen reelt er. Hvis du kører 1024x768 på en 22" skærm har du nøjagtigt lige så meget information på skærmen som hvis du kørte 1024x768 på en 17" skærm! Naturligvis har den fysiske størrelse noget at sige for bliver den for lille kan du ikke se tekst ordenligt og anstrenger øjnene for meget, men alligevel bør man kigge mere på hvilken opløsning man er interesseret i end på hvor stor skærmen er.

L.

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 09-02-04 12:27

lige en ekstra info: for at forhindre øjenskader skal man minimum køre 75Hz. men jo stører jo bedre.

75Hz er faktisk påkrævet arbejdscomputere for at forhindre øjenskader

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 10-02-04 20:13

Tak for svaret wireframed.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 21-02-04 21:07

Brommi skriver at 75hz er påkrævet for at forhindre øjenskader jeg har en hp 1703 fladskærm her skriver hp i den medfølgende manual at man anbefaler 60hz
er dette ikke ok?

Kommentar
Fra : wireframed

Dato : 21-02-04 22:56

På en TFT er 60hz at foretrække, da skærmen er bygget til dette og vil ofte se forkert ud ved højere hz. (I bedste fald gør det ingen forskel). En fladskærm refresher ikke alle pixels xx antal gange i sekundet, i stedet opfrisker den de pixels som har ændret sig alene. Resten lyser konstant. Det er en fundamental anderledes teknologi.

L.