/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Opbevaring af dåbskjole
Fra : ajohansen
Vist : 1447 gange
100 point
Dato : 07-02-04 01:36

Hej derude
Familen har en dåbskjole, som er 80 år gl. Overkjolen er syet af et håndbroderet brudeslør. Der er lidt tvivl om, hvor gammel underkjolen er.
Kjolen er lige blevet brugt, for måske sidste gang, da den efterhånden er blevet lidt mør.
Jeg tør i hvert fald ikke vaske den.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan opbevarer man den bedst? Den har hidtil været pakket i silkepapir og ligget i en papkasse.

Jeg håber, der er nogen, der kan give mig et godt råd.

//anne

Accepteret svar
Fra : Blocha

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-04 19:06

Der står lidt på denne side ( på engelsk): http://www.preserveart.org/technicalleaflets/textiles_in_flat_storage.html
Humlen i det synes at være at sørge for at kasse og silkepapir er syrefrit. Derudover skal eventuelle dele af metal/"fremmedlegemer" fjernes! Kassen skal helst være af en størrelse, således at kjolen ikke ligger foldet sammen!
Der må selvsagt ikke være fugtigt der hvor kjolen opbevares og den skal være beskyttet mod lys!

Godkendelse af svar
Fra : ajohansen

Dato : 16-02-04 09:42

Tak for svaret Blocha. Det er en udmærket side.
Så jeg må ud og skaffe noget syrefrit papir og en kasse

//anne

Kommentar
Fra : moebes

Dato : 18-08-04 11:41

Det er absolut en god ide at sørge for opbevaring som er muse/rotte-tæt .. jeg har netop brugt flere dage på at reparere min familiedåbskjole for musebid og har nu fået lavet en aluminiumskasse som papæsken kan være i.

//moebes

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 18-08-04 16:15

Mange tak for tippet.

//anne