/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
stereoanlæg kompatibilitet med højtalere
Fra : willlliam
Vist : 1042 gange
200 point
Dato : 06-02-04 18:23

Jeg vil købe et Sony Minianlæg CMT-SE 1 som i musikeffekt har 2 x 80 W målt i RMS-værdi.
Vi har 2 Eltax Symphoni 8 højtalere som har 220 W i musicpower og 110 W i sinuspower.
Eltax-højtalerne har 6 ohm i impedans.
Kan dette Sony Minianlæg trække disse Eltax højtalere? Hvordan udregner man RMS-værdi til Sinuspower?
På forhånd tak!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-04 19:07

Det er sådan at:

Du knalder lettere 100 Watt's højttalere ved 50 Watt forstærkningen end; 50 Watt højttalere ved 100 watt 's forstærkning, ved samme modstand (Ohm)

Ved lavere modstand i højttaler-delen, får du den største mængde energi=varme(temperatur)='øget modstand' afsat i højttalerne. Høj temperatur = øget modstand, hvilket øger chancerne for at du brænder dine højttaler af!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-02-04 19:13

Ps. Regn altid med sinus værdien.

Citat
Her er en lille omregnings.regel til alle dem der ikke kan finde ud af de mange forskellige watt standarder....

1 sinus = 1.6 din = 2 rms = 6.8 musik = 100pmpo

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 06-02-04 19:22

Hej Molokyle
Tak for svaret men alligevel er jeg lidt på Herrens mark, så du må skrive helt dansk til mig.
Kan anlægget spille med disse Eltax højtalere.?? Kommer der forvrængning eller brænder minianlægget simpelthen højtalerne af??
Du må lige pinde det helt ud for mig. Tak

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 210 point
Dato : 06-02-04 19:29

Man kan ikke direkte omregne uden at have en hel masse andre oplysninger.
Musikeffekt er ikke en helt real værdi, det er kun sinuseffekt, og Rms
Rms betyder root-mean-square og er et mål for lydtryk efter dB skalaen, udmålt efter en bestemt målemetode.
Forholdet Sinus/Rms lader sig heller ikke direkte omregne da der er tale om forskellige målemetoder
Højtalere var i gamle dage med en indre modstand på 4 Ohm, men blev så med tiden til en standard på 8 Ohm.
Hvis man med et anlæg beregnet til 8 Ohm satte 4 Ohm`s højtalere til, ville højtalerne spille meget højt og let ødelægges, ligesom anlægget også kunne skades ved max power.
Impedans er en mere rigtig angivelse end Ohm, da der er taget højde for spolernes/kondensatorenes indre modstand.
Men i alle tilfælde er 6 Ohm en gylden middelvej, og du kan roligt tilslutte dine stor højtalere.
Højtalere som bliver skadet, bliver det selvfølgelig af for stort lydtryk/effekt, men tit af for dårlige anlæg, der selv om anlægget yder mindre end højtalerne, har for dårlige data, som får dem til at forvrænge.
Så når man hører forvrængning (skruet hel/næsten op), skal man til at tænke på sine højtalere.
Endvidere har højtalere en anden faktor, nemlig tomgangseffekt, det er det antal watt der skal tilføres, før højtaleren "begynder at blive hørlig", men det er en hel anden historie.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 07-02-04 08:40

Tak for svaret palle b hansen.