/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Læreplads!!
Fra : jimmibonnelycke
Vist : 756 gange
200 point
Dato : 09-04-02 15:39

Er der nogen der ved hvordan jeg kan få fat i en læreplads som datafagtekniker/datamekaniker?? Jeg har prøvet at sende 100 ansøgninger plus alt hvad der er på nettet... Håber der en der kan hjælpe mig!!!

Tak på forhånd Jimmi

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 09-04-02 21:13

well faktum er jo at folk er så naive, at søge ind på en uddannelse, som der ikke er brug for folk.
Jeg stod selv i samme situation for 10 år siden da jetg kom ud som edb-assistent, så jeg kender skam godt forholdene.
Men for de bedste vil der altid være arbejde, så klø på og held og lykke til

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 10-04-02 05:29

Hej

Det er bare OKAY!

Mvh
Ishoey

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 10-04-02 11:57

afvis venligst svaret fra shub... den er for tynd til det anatl point

Læg dit c.v. ud på en jobdatavase, som f.ex. hk's :

www.cv-bank.hk.dk

eller på job-index'et :

www.job-index.dk

Den sidste er den største og den har samtidig, den fordel, at når man søger job kan man bede om, at få en liste over potientielle job tilsendt, som matcher ens ord.

Grunden til at jeg anbefaler job-indexet er at den udfra min egen personlige erfaring er den bedste. Nogle job-databaser glemmer at tage jobs ned når de er udløbet og hvad pokker de ellers kan glemme.

Men ellers læg dit c.v. ud på så mange job-databaser som muligt og tag uopfordret kontakt til de store firmaer...gerne til nogle som du slet ikke regnede med. Det er oftest dem der er en mulighed for at få job hos

OG held og lykke med søgningen

Accepteret svar
Fra : kjeldgaard

Modtaget 200 point
Dato : 10-04-02 15:17

Hej Jimmi,

Jeg tror, at jeg måske kan hjælpe dig med en idé til, hvordan du ad utraditionelle veje kan opnå dit mål. (Når du har prøvet de traditionelle veje uden held, er tiden nok inde til at prøve andre veje eller hvad?)
Men jeg mangler lige lidt oplysninger: hvor står du henne i forløbet? Ønsker du at starte på uddannelsen eller er du allerde igang. Er du sidst i uddannelsen og har brug for en "mesterlære" ?? Hvor I landet bor du? Har du noget erhvervserfaring og hvis ja - indenfor hvad?

Håber det er ok at spørge om disse ting..

m.v.h. kjeldgaard

Godkendelse af svar
Fra : jimmibonnelycke

Dato : 11-04-02 11:25

Tak for svaret kjeldgaard. Jeg Er lige startet i noget som hedder SKP som betyder skolepratik.. Det hvis man ikke få en læreplads. Jeg er 1 års lærling. Jeg bor i københavn området. Ja jeg har erhvervserfaring, har arb i et firma som hed Euroform hvor jeg fandt fejl på printerchips plus jeg har arb i et firma som hedder datakomm hvor jeg lavede hvad en datafagtekniker læræing laver. Men jeg sagde op dumt af mig, men vidste ikke at jeg ville lave det på det tidspunkt. Jeg har prøvede alt men intet rasultat.

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 11-04-02 14:35

Hej Jimmi,

Det er nogen gange man bliver nødt til at gå fra noget, for at finde ud af hvad pokker man så skal gøre, så selvom du fortryder nu, at du sagde op, har du jo dermed indhentet noget erfaring, som du kan bruge videre i livet og næste arbejdsplads. Du har formodentlig gjort dig klart, hvad der ikke duede for dig i jobbet, for så er du samtidig klar over, hvad du skal være opmærksom på fremover??
Nå - men det var jobmulighederne vi skulle ha´fat på. Som jeg forstår dig, skal du gerne have en fast tilknytning til et bestemt firma i de næste praktikperioder, er det rigtig forstået? Skla det være et firma eller kan man skifte undervjs? (Jeg kender ikke meget til din uddannelsen, så jeg stiller muligvis nogle "dumme" spørgsmål, men det bærer du nok over med? - jeg kommer bare med nogle idéer og så kan du plukke ud, smide væk og evt. overveje at bruge nogle af forslagene:

I hovedstaden ligger der masser af sygehuse, store hoteller og kongress-steder m.v. som alle har egen teknisk afdeling med faglært personale, som evt. kan opfylde kravene til læreplads. Kontakt/besøg teknisk afdeling på nogen (eller alle) disse steder og forhør dig om mulighederne. Tilbyd dig evt. som afløser om aftenen og i weekenden og snak med skolen om at få godskrevet noget. (Jeg kommer selv fra hotelverdenen og tro mig: man kan simpelthen ikke ikke få for mange unge mennesker, som kan og vil påtage sig ansvar for IT-udstyr og AV-midler - hvis ikke de kan godkendes som læreplads, kan du måske tjene nogle penge og det er nok heller ikke af vejen (-; )

Overvej at flytte efter lærepladsen også selvom det er forbundet med besvær og afsavn. Find ud af hvor man uddanner "din slags" og gå langt uden om disse steder. Ring evt. til den fagforening du kommer til at høre under (El-forbundet eller hvem det nu er) og spørg, hvor i landet de mangler folk. Skriv et pænt CV og en pæn ansøgning så du er forberedt - Gå ind på www.Krak.dk og søg på alle potentielle virksomheder i de givne områder og så er det bare at gå igang med telefonen og herefter være klar til at maile ansøgning/CV. Hvis man som arbejdsgiver får en opringning fra en frisk knægt, der er klar til at flyte efter en læreplads vil man sige "ja-tak", hvis man har noget at tilbyde. Tro mig!

Og så lige lidt fiduser omkring det at sælge dig selv (det kan godt være du kan det, så springer du bare detteher over)
- Lad dig ikke gå på af afslag men tro på, at lige om lidt så taler du med din nye mester!!!
- Lyd aldrig forsagt og opgivende i telefonen (og heller ikke face to face!). Tænk over hvor meget tonen i stemmen betyder for, om modtageren reagerer positivt eller negativ. Prøv at få en frisk og humoristisk tone ind i din stemme (og din ansøgning) så du holder opmærksomheden hos modparten.
- Hvis den anden har travlt, så gør det kort. Spørg om du må have lov til at sende/e-maile en ansøgning mv. og evt. ringe om 2 dage. Det siger de færreste nej til. send ansøgningen og ring så op igen. Hvis den anden spørger dig om nogle ting, så kan du roligt fortælle lidt om dig selv.

Kan du bruge noget af dette? Jeg stiller gerne op med flere forslag og eller sparring, hvis du er interesseret. (Jeg går på iværksætterkursus p.t. og man bliver simpelthen så idé-rig og energisk af sådant et forløb. Kan anbefales! )

Alt godt til dig jimmi - for selvfølgelig lykkes det for dig. Pøj Pøj

m.v.h. Lise

. du skal ikke Jeg går ud fra, at du har sendt ansøgninger til de firma der helt konkret beskæftiger sig med

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 11-04-02 14:42

Tillæg:

Det jeg var ved at skrive, da jeg kom til at sende indlægget var, at du formodentligt har sendt til alle relevante virksomheder i dit nærområde og at du ikke skal bruge mere krudt her. Kald mig fumlefinger. Lise

Kommentar
Fra : jimmibonnelycke

Dato : 11-04-02 22:23

Tusind tak for svaret Lise det var utrolig du gad og give dig tid til at give mig rig på insprition! JEg kan godt bruge nogle af dine ider "tror mig" Tak for rådet.........

Du må endelig skrive flere ider hvis der er nogle

Mvh
Jimmi

Kommentar
Fra : kjeldgaard

Dato : 11-04-02 23:59

Det var så lidt Jimmi - måske dukker der flere idéer op, så giver jeg lyd; Du må da også gerne lade høre fra dig, når du får bid.
Og bevar endelig optimismen
:-] Lise