/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Yngel af Malawi Cichlider...
Fra : jacob_waino
Vist : 2396 gange
100 point
Dato : 06-02-04 10:55

Jeg har et 250 liters akvarie, hvor jeg udelukkende har Malawi Cichlider i. Der er 5 Cyrtocara Moorii (Blå Delfin) og 5 Labidochromsi Caeruleus sp. Yellow (Golden) i askveriet - samt 2 hanner af arten Scianochromis fryeri (Blå Ahli) Desuden har jeg en stor Panaque nigrolineatus (Malle) og 3 mindre hypostomus Plecostomus.

Mit problem er, at jeg ikke kan få mine delfiner og Golden til at yngle! Jeg har fået taget op til flere vandprøver og alt ser yderst godt ud. Jeg har også prøvet med hyppig vandskift og lang tid mellem vandskift og der sker stadig ikke noget....
Jeg fodre med flagfoder hver anden dag og i dagene imellem får de frostfoder (Røde og hvide myggelaver, og alt muligt forskelligt frostfoder til cichlider)
Efter jeg fik 4 maller mere har jeg overhovedet ikke nogen problemer med alger eller ligende.

Mit spørgsmål er så hvad jeg gør forkert?
Er der et eller andet jeg skal lave om på? (Temperatur, vandcirkulation, lys osv.)

Jeg har nedenstående lavet nogen links til de fisk der er nævnt (bortset fra Mallerne) Skal dog lige nævnes, at det ikke er mine fisk, men bare billeder fundet på nettet.

http://akvariesiden.dk/galleri/cimages/gul.jpg (Golden)
http://www.hojleddet.dk/images/cichlider/malawi/utaka/ahli_han3.jpg (Blå Ahli)
http://www.hojleddet.dk/images/cichlider/malawi/utaka/delfin4.jpg (Blå Delfin)

Jeg håber på nogen rigtig gode svar og forhåbenlig noget yngel engang i fremtiden....

På forhånd tak

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-02-04 11:52

Min erfaring er at de skal kunne "gemme" sig for at gide at yngle.
Jeg har haft succes ved at sætte en urtepot skjuler ned i akvariet, hvor der er skåret/slået en hul som "dør"
Så er der sikkerhed for hunnen når hun skal lægge æg, og sikkerhed for hannen når han skal passe dem.

Om end ikke andet er det vigtigt at der er nogle huler til fiskene, hvis de lægger æg skal du ikke regne med at de får yngel med det samme.

Hvsi du er heldig og får yngel vil det være en fordel at have nogle "store" sten foran deres hule, så kan ungerne svømme ned imellem dem uden at blive spist.

Held og lykke

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 06-02-04 11:53

Min erfaring er at de skal kunne "gemme" sig for at gide at yngle.
Jeg har haft succes ved at sætte en urtepot skjuler ned i akvariet, hvor der er skåret/slået en hul som "dør"
Så er der sikkerhed for hunnen når hun skal lægge æg, og sikkerhed for hannen når han skal passe dem.

Om end ikke andet er det vigtigt at der er nogle huler til fiskene, hvis de lægger æg skal du ikke regne med at de får yngel med det samme.

Hvsi du er heldig og får yngel vil det være en fordel at have nogle "store" sten foran deres hule, så kan ungerne svømme ned imellem dem uden at blive spist.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 06-02-04 13:54

Find Nemo !

Accepteret svar
Fra : ulf1

Modtaget 100 point
Dato : 06-02-04 22:17

Du skal give dine fisk optimale betingelser. Temperatur 26 grader, skift en trediedel af vandet hver 14. dag, sørg for rigtig meget vandbevægelse/god iltning af vandet og fodre dine fisk meget. Drop flagfoder og frosne myggelarver. Køb foderpiller til cichlider og evt. frostfoder som mysis eller rejeblandning. Fodre 2 gange om dagen.
Endelig er der den vigtige forudsætning for at få unger, at du er sikker på at du både har hanner og hunner og det er ikke så ligetil med de to arter du nævner: Cyrtocara Moorii (delfiner) og Labidicromis Caerulus (golden). Hanner og hunner ser ens ud hos de to arter. Man kan konstatere kønnet ved at tage dem op og vende bunden i vejret. Der vil være 2 huller. Det hul der vender mod hovedet er gatåbningen, det hul der vender mod halen er kønsåbningen. Er kønsåbningen mindre end gatåbningen eller hesteskoformet er det en han. Er kønsåbningen større end gatåbningen er det en hun der har lagt æg. Er det lige så stort som gatåbningen, måske lidt mindre, men helt cirkelrundt, så er det en hun, der ikke har lagt æg endnu.
Højst sansynlig giver du dine fisk forkert og for lidt at spise og har for lidt vandbevægelse i akvariet.
Hilsen Ulf

Godkendelse af svar
Fra : jacob_waino

Dato : 09-02-04 16:48

Tak for svaret ulf1.

Kommentar
Fra : abar

Dato : 10-02-04 11:22

Først må du sjekke som ulf sier at du har fisk av begge kjønn.

Det første er at du aldri må gi malawier mygglarver. Men lag en god rekemiks. Like deler reker og erter/spinat, som du finmoser i en kjøkkenmaskin, tilsett gjerne et egg pr kg blanding, og spirulinapulver og multivitamin, 1 dagsdose for mennesker pr kg blandidng. Frys dette flatt i poser, og brut det opp til for. kan også tilsettes gelantin, for å ikke smusse ned akvariet. for to ganger pr dag.
Når du har riktig for, er det gjemmesteder og vanngjennomstrømming. det må være nok huler og gjemmesteder til alle hunnene, og plasser for hannene hvor de kan leke. Vanngjennomstrømming bør være ca 10 ganger akvariets volum pr time. Er akvariet 300 l bør du ha gjennomstrømming på 3000l pr time.
Vannskift en tredel engang i uka, og tilsett bikarbonat, slik at du holder en jevn pH, og en jevn temperatur.

Hvis du følger dette en periode på to tre mnd, og slutter å for litt, skifter vann med kaldt vann, så skal du se fisken leker.

Men min erfaring er å bruke tiden og la det være stabilt med for, temp, vannskift, pH, osv, for deretter og forandre litt, da er fiskene igang.