/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Typehus via polsk byggefirma
Fra : jane041077
Vist : 10234 gange
20 point
Dato : 05-02-04 23:39

Jeg og kæresten har et begrænset budget at bygge for nemlig ca kr 800000 til selve huset. Grunden er betalt samt tilslutninger. De typehus firmaer vi har henvendt os til az-huse / eurodan huse starter først ved omkring kr 900000. Vi vil helst bygge i mursten omkring de 130 kvadratmeter med integreret carport, valmede tage, 2 bad, 2 børneværelser og vinkelstue m. karnap.

Vi har tænkt på om jeg mon med fordel kan benytte et typehus firma fra østeuropa, f.eks Polen.
De har en lang håndværkstradition og lønnen er lav. Er der nogen som har erfaring eller viden som kan hjælpe os. Vi vil gerne i gang med at bygge snarest.

Venlig hilsen

Bo Nielsen & Jane Jensen

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 06-02-04 00:17

Hej Bo og Jane
Musten er en tung omkostning at få "stablet", og du får øjeblikkeligt flere fagforeninger på "halsen" hvis du importerer arbejdere fra østeuropa.
Nogle af vores gode venner købte et træhus (bjælkehus) i det tidligere Rusland .. og det var billigt ! Dog skal man regne med at huset "sætter sig" 20-40 cm. Og alt det "fine" (Tag, vinduer, døre, køkken, bad ..) ikke følger med.
Altså de "rå-yder-mure" til en samlet pris på ca. 100.000 for 96 m2. Denne pris er ca. 11 år gammel.
/PG

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 06-02-04 09:14

Hej

Selvom priserne i Danmark er betydelige dyrere end mange andre lande, bruger jeg det simle råd, at kun at benytte mig af billigere varer og ydelser, hvis de er megt billigere og man så til gengæld skal være klar over, at pengene kan være spildt hvis varen og arbejdet ikke svarer til det forventede.

Så hvis jeg var I jeres sted, ville jeg minimum vælge et firma der er velset og verenormeret og som er i stand til at yde og give garanti hvis der skulle opstå problemer under eller efter byggeriet. Om de så vil benytte sig af underentrepriser ville jeg så måske kunne acceptere.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-02-04 10:00

Prøv at henvnde jer til Arne Wisbech www.avkhuset.dk der er en chance for at finde hvad i søger tel. 43 90 77 11

Per

Kommentar
Fra : smut

Dato : 06-02-04 10:01

hvis i skal have noget der bare minder om det du beskriver så skal du altså lave noget selv evt male og det indv arbejde så er jeg sikker på du næsten kan holde budgettet men den intg carport kan du godt skyde en hvid pil efter med den pris du vil give
hos eurodan de har en model der hedder 136/23 den koster vist 1010000 kr som nøglefærdig men hvis i selv kan lave det indvendige arbejde kan i sikkert spare 150000 og så er vi det næsten
det med polsk arbejds kraft er en meget dårlig ide de er ikke særlig omhyggelige og så skal de jo også have minimums løn her i dk ellers får man heldigvis fagforeningerne på nakke

hvad ville du sige til og blive fyret og ugen efter var der en polak der havde fået dit job bare til 50 kr i timen????

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 06-02-04 10:05

smut

minimumslønnen som den kommende Polske arbejdskraft skal have er 90.- kroner, så undersøg lige dine påstande inden du blabre løs om noget du åbenbart ikke ved noget om.

per

Kommentar
Fra : smut

Dato : 06-02-04 10:31

læs lige mit indlæg igen jeg skriver faktisk at de skal have minimumsløn som i øjeblikket er 94.65 +5,75% i sh og ferifridagsoptjening og så er der 6% i pension så jo jeg ved godt hvad jeg snakker om jeg er faglig aktiv i tib
det jeg siger er bare at der altså er nogle firmaer der snydder østeuropæerne hvis de kan slippe af sted med det men de sælger sgu ikke huset billiger af den grund så der sidder bare en pengemand bag og stopper fortjenesten i lommen og hvis der bliver for meget ballade lukker han bare biksen (som ofte er et as) også er der ingen garanti på noget af det man har fået lavet og det er jo surt hvis man har et nyt hus der er fyldt med fejl

Kommentar
Fra : jane041077

Dato : 06-02-04 10:35

Tak for de fine svar. Vi ville dog ikke importere arbejdskraft, men købe et nøglefærdigt produkt via et f.eks. østeuropæisk firma. Firmaet ville så sende deres materialer og rejse montører op til Danmark og montere. Vi har da lov at handle med de firmaer vi vil.
Danske firmaer bruger da også danske rejsemontøre til at montere danske produkter hos udenlandske kunder i udlandet. Jeg kan ikke forestille mig at fagforeningerne ville blande sig da det er moderfirmaet der aflønner de ansatte. Vi har jo købt et produkt (typehus) som vi forventer bliver leveret. Vi vil lade en advokat styre pengestrøm /kontraktforhold samt en uvildig byggesagkyndig styre tilsyn med byggeriet.

Venlig hilsen

Bo og Jane.

Accepteret svar
Fra : smut

Modtaget 20 point
Dato : 06-02-04 10:43

det har jeg intet imod men jeg syntes lige i skal sikre jer at de får den løn de skal have og forholdene på byggepladsen er iorden det er ikke jer der kommer til og betale men det er jeres byggeri der går i stå hvis de forskellige fagforeninger stopper det jeg kan fortælle at en tømmersvend får ca 45000kr for at bygge et eurodanhus model 136/23 så der tror jeg ikke der er så meget og spare men jeg syntes i skal kigge lidt på svenske træhuse det er nogel fine hust der holder i rigtig mange år og så er de meget billige og varme op

held og lykke med projectet

smut

Kommentar
Fra : The_Djay

Dato : 06-02-04 11:40

Ja som smut og de andre siger husk at der skal være en garanti på det i køber der sker tit det at der kommer enkelte småfejl på et nybygget hus men de fejl dækker sådan en ordning. og jeg kan sige at der med garanti at der dukker nogle enkelte skønheds fejl op men men det er for det meste bare en sten der skal skiftes eller noget jeg ved det fordi jeg selv er murersvend!
Men held og lykke med jeres projekt!

Hilsen The_Djay

Godkendelse af svar
Fra : jane041077

Dato : 06-02-04 19:56

Tak for svaret smut.

Vi har taget ordene til efterretning og vil checke tingene ud.
Er i øvrigt kæmpe glad for kandu.dk. Det er bare så dejligt at man kan hjælpe hinanden med spørgsmål.

Venlig hilsen

Bo & Jane