/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
IDE kabel, hvor skal bundkortet sidde?
Fra : Mirakulix000
Vist : 653 gange
50 point
Dato : 05-02-04 23:36

Hai, jeg har en 1 IDE-kabel, 1 HDD, 1 CDrom-Drev og et bundekort, overraskende nok ;)... nå men spørgsmålet lyder så som følgende er det fuldstændigt lige meget hvilken enhed jeg sætter på hvilket stik, på IDE-kablet. Eller skal bundkortet sidde på et specielt stik?

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 06-02-04 00:05

Normalt passer længden således at de to stik til enhederne er i den ene ende og den anden i bundkortet.
Almindeligvis burde der IKKE være problemer med hvad der sidder hvor på "gamle" kabler...

På IDE 100-kabler er stikket til bundkortet blåt, master sort, slave gråt...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-04 00:05

Altså bundkortet er hoveddelen og så skal de andre dele sættes til på det der er oftest 2 slots til ide kabler hardisken ska på etteren og drevet på 2'eren ellers kan de vist også sidde på det samme kabel harddisken på det yderste og cden på midten af kablet. mvh sune

Kommentar
Fra : Mirakulix000

Dato : 06-02-04 00:10

problem hva at HDD sad at jeg kun vil bruge et kabel ( sådan et flot rundt et) og at HDD sad i bunden af kabinnettet, mens drevet sad i toppen. men nu har jeg flyttet HDD op under drevet og sat det blå stik i bundkortet for det mener jeg også det skal.

Kommentar
Fra : haeggelin

Dato : 06-02-04 23:49

Din harddisk skal være før dit cd-drev(sidste stik) og på dit bundkort kan være to stik til dit IDE kabel, normalt er det det første du skal bruge nå du ikke har flere tilsluttet, nærmest cpu, men du kan bare prøve og så start i BIO'es,(F1) tryk ved start og hvis din hd er ok så er det der IDE kablet skal være.

Kommentar
Fra : tommy_b

Dato : 18-02-04 14:41

Det er fuldstændig lige meget hvilken enhed du sætter hvilket stik !! Der er frit slag.
Det eneste du skal huske er at jumperen på harddisken skal være sat til "master" og cd-rom til "slave".
(Jumperen sidder ved siden af stikket på enheden).

Tommy