/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Maxyne Stottrup's Danske farfar Hans Pet~
Fra : senta
Vist : 966 gange
250 point
Dato : 05-02-04 22:52

1 Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:

2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.

4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester

5 His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,

8 Peter Hansen, no birth date, Denmark.

9 His wife, Carrie, no further information

10 Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.

11 Stena, no birth date, no town, Denmark.

Stedet Orselvester kan være Ørslevvester vest for Ringsted?
det eneste vi ved fra USA er, at familien kom fra en by uden for København??

Også her har vi fundet nogle mulige forældre og bedsteforældre,
men langt fra sikre aner, og Ørslev ligger jo noget uden for hovedstaden???

Hjælp os med at finde Maxine Hansen Stottrup' s danske Hansen familie
hjælp til Svend Giversen
Senta

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 05-02-04 23:25

Senta !

Hvis du ikke kan knække den "nød" .. hvem ka' så ? Jeg er imporneret over dine hurtige svar, og dine meget relevante links .. det har faktisk givet mig "blod på tanden" for at udforske min egne aner. "Guild" er selvfølgelig ikke mit rigtige efternavn, så du skal ikke begynde at lede !
/PG

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 06-02-04 10:01

Har prøvet at lede en smule på nettet. Har kun fundet den her side som omtaler en Maxine Hansen. Men jeg tvivler på det er den rette Maxine... men kig alligevel..!

http://www.skovvang.mobilixnet.dk/per01024.htm

Mikael

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 11:45

Det er skam hende, Maxine Hansen nu Maxyne Stottrup, gift med Sigurd Stottrup.

Det var netop via denne hjemmeside jeg fik kontakt med onkel Sigurd for et par år siden,
(han er langt ude i familie med min kone)
og vi hjalp ham sidste år med at finde hans Støttrup familie i Danmark; her i Kandu.

Svend Giversen
Og det er ikke mig I hjælper, det er den usædvanligt rare, gamle onkel Sigurd,
og hans svagelige kone, der nu skal på privat hospital igen,
(så vi har ikke oceaner af tid, hvis hun skal have glæde af vore undersøgelser).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 13:11

Ovennævnte beskriver Rasmussen familien som Sigurd Stottrups far var gift ind i,
med Sigurds og Maxyne amerikanske familie, ikke hendes forfædre.

Det er dem vi skal finde her, og
>Jeg er imporneret over dine hurtige svar ...

Dette er netop problemet med Senta; hun finder lynhurtigt så mange navne,
at vi let kommer tilbage til 1700 tallet med en helt forkert familie.

Når I analyserer Maxines Hansen familie, vil I hurtigt se at der er flere muligheder,
hjælp os med at holde kursen og vælge de rette,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-02-04 14:36

Så er Maxine jo alligevel født i 1908 eller hvad ??
Senta

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 06-02-04 15:58

Det er sgu en værre pærevælling af et familietræ du har dig der.. Jeg har fundet alt muligt som KUNNE høre til jeres familie. Pørv at kigge på de her sider, måske er du heldig.:!

http://web.syr.edu/~rsholmes/genealogy/index.html
http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rsholmes&id=I1230

ellers prøv at bruge den her ledemaskine www.ancestry.com

Mikael

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 16:19

Nå der er her fejlen kommer fra:

I alle mine Stottrup regneark og selv på Støttrup familiens nye hjemmeside,
er Maxine født i 1908. Det rigtige år er 1918; se her hvad Onkel Sigurd skriver:
"
Daer Svend
Here is the names and birthdates of Maxynes's sisters. A brother died soon after birth:
Harrieet, born 11-22-09/ Blanche, born 6-5-13/ Marie, born, 10-22-14/ Evalee, born, 6-14-16/ Maxyne, born, 01-19-18, (originally her name was spellled Maxine, she replaced the I with Y)
Mr Svend- that is the best I can do.
Ha det godt,
Sigurd
"
Det ville vidst også være sent at få en datter i 1955, hvis man er født i 1908.

Og pærevælling, det er jo ikke noget jeg er ansvarlig for:
Lars Skovvang har en fin database, der har hjulpet mange.

Med hensyn til denne Rasmussen familie stammer de fleste oplysninger
fra en ældre gårdejer, der med flid og primitive hjælpemidler har fundet meget.
(selv vidste jeg således ikke hvordan onkel Sigurd har skabt sig sin betydelige formue
før jeg nu ser det i dette familie træ).

Linkene til de amerikanske databaser kan sikkert hjælpe os, men ikke i dette spørgsmål,
der bevidst er målrettet mod Maxines fars danske Hansen familie.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-02-04 16:38

Det ville vidst også være sent at få en datter i 1955, hvis man er født i 1908.
Det er hørt før og Maxine var ca.47 år, så hvorfor ikke.
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-02-04 17:13

Kan Orslevvester være et andet ...Vester. Herstedvester f.eks lå udenfor København dengang. Og skal vi lede på Sjælland eller hele Danmark?
HP Hansen (1883), var det ham vi på et tidspunkt ledte efter i udvandrerarkivet?

Hvis "bare" nogen af efterkommerne kunne hjælpe lidt til, for det er rimelige annonyme navne alle sammen.
Var nogen af dem håndværkere, eller landbrugsmedhjælpere på en større bedrift? Deltog nogen af mændene i 1864, hvornår kom HP Hansen til USA, havde HP Hansen søskende, var han den ældste, yngste eller midt imellem i søskendeflokken? Havde HP Hansen knyttet venskaber til andre, som han måske rejste desammen med, rejste han sammen til USA med Maxines mor, elle boede hun allerede i USA, hvilke FT´er i USA er han med i, hvad står der i has death certificat o.s.v.

Jeg mener at kunne huske, at Sigurd har gemt bl.a. breve, er der noget at hente i dem?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 17:51

>Kan Orslevvester være et andet ...Vester. Herstedvester f.eks lå udenfor København dengang.
Jeg gættede selv på noget lignene, men fandt ikke noget "modsat" Herstedvester.
Så efterlyste jeg under Lokal historie, og fik oplyst Ørslevvester, som et godt bud?

>Og skal vi lede på Sjælland eller hele Danmark?
"Uden for hovedstaden" må jo i hvert fald være på Sjælland.

>HP Hansen (1883), var det ham vi på et tidspunkt ledte efter i udvandrerarkivet?
Ja, med flere mulige fædre? Det er her vi nu skal vælge rigtigt.

>Hvis "bare" nogen af efterkommerne kunne hjælpe lidt til, ...
Mange gode spørgsmål, Jeannie:

Dels er det jo ikke Sigurds egen familie og Maxyne er syg;
hendes nevø, der har samlet slægtsmateriale, har ikke PC,
(jeg venter sneglepost fra ham)
og vi tror de data han har fundet i Danmark er tvivlsomme?

Dels har han fundet "skeletter i skabet": Maxines far talte aldrig om Danmark,
hendes ældste søster ved noget hun ikke vil fortælle, og det kommer jo heller ikke os ved,
men det betyder at der ikke er den slags informationer du efterlyser tilgængeligt.

>Jeg mener at kunne huske, at Sigurd har gemt bl.a. breve, er der noget at hente i dem?
Om sin egen Stottrup familie, Ja. Ikke om Maxine Hansens;
måske sender nevøen lidt? men hvis Hans Peter ville slette spor??

Godt at du nu er på banen, med din sunde logik, Jeannie,
alvorlige valg venter forude.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 19:42

Jeg ved ikke hvorfor Senta har forhøjet belønningerne?
Det er jo kun Matador penge; måske var vi ved at ryge ud af liste 1.

For at forklare hvorfor jeg tog dette spørgsmål op igen,
gamle Sigurds bøn til mig:
"
Dear Sir Giversen
Am reluctant to ask a favor of you regarding my wifes father, Hans Peder Hansen.
Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Emmigrated,with his parents, Christian & Christine Hansen , to America at age 8, setled in Minnesoata.

That is a big [iece of work!!
You are under no obligation, one way or other I'll love you.

Nmae your price for the hunt, I meanit and while you are at it you may onclude money for work you did for me as well.

Must attend a meeting will write more later.
Best wishes,
Sigurd
"
Hvem kan overhøre en sådan henvendelse? Fra kære gamle onkel Sigurd??
(ikke min rige onkel, men han har ofte inviteret mig; den der finder hans kones oldefar kommer med)
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 06-02-04 19:47

Det er på tide vi finder Maxines farfar og farmor, efter det du skriver er der ikke langt tid igen, derfor er matador pengene
forhøjet.

Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-02-04 20:57

Hej Svend!
Lidt uden for nummer:
DER har vi løsningen. Få en gratis tur til USA, hvis du pløjer alle KB´er igennem (start med sogne nær København, men alligevel uden for) og finder Hans Peter Hansen f. den 4. april 1883. "Først til mølle-princippet"

Når først han er fundet er resten vel næsten "piece of cake" ?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-04 21:56

Sådan arbejder du jo ikke, Jeannie,
langt mere mere målrettet:
"
Hans Peder Hansen.
Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Emmigrated,with his parents, Christian & Christine Hansen , to America at age 8, setled in Minnesoata.
"
My apologies--the name is spelled Hans Peter, not Hans Peder.
2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
"
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 10:29

Hej Svend!
Ja så er det lidt sværere, når det kan være hele Danmark.

Skal jeg forstå det sådan, at efterkommerne først troede at han var født tæt på København og så senere erkendte at det kunne være hvor som helst?

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 10:43

Jeg tager chancen og spørger om nogen kan hjælpe med opslag i Ørslevvester (ved Sorø), som ligger i Gyrstinge. Vi skal jo starte et sted.
Done:

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=5345&t=5345

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-02-04 10:49

Der er disse Ørslev % Vester fra kort over amter, fra sognekort.
Senta

Ørslev Bårse herred Præstø Amt 44
Ørslev Løve herred Holbæk Amt 38
Ørslev Ringsted herred Sorø Amt 38
Ørslev Vends herred Odense Amt 36
Ørslev Vester Flakkebjerg herred Sorø Amt

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 11:32

Ja, men der er kun et Ørslevvester og ingen Ørslev Vester, som sted betegnelse på Krabsen. Jeg påstår heller ikke at det er det rigtige sted, men der sker vel ikke noget ved at prøve?

Jeannie

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 250 point
Dato : 07-02-04 11:49

Hvis der er nogen som har lyst/lejlighed, er der jo FT 1860 på arkivalieronline.

Jeg tog lige et hurtigt blik:
Kan det være familie 21:
http://www.arkivalieronline.dk/data/folket%E6lling/FT1860/00030/00338.tif

Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-02-04 11:50

Nej, det var kun et forslag .
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 12:17

>...og så senere erkendte at det kunne være hvor som helst?

Nej sådan har jeg ikke opfattet det,
den første oplysning er direkte fra Onkel Sigurd, via overleret information fra Maxyne,
den næste rettelse er efter at han har fået brev fra nevøen, og rettelsen går kun på navnet.

Så sådan som onkel Sigurds kone husker det fortalt, kom de fra (Øst)Sjælland.
Og nevøen ved ikke hvor den tavse Hans Peter kommer fra,
men har Orselvester som faderens Christian Hansens fødeby?

>og arkivalieronline:

Kan du læse det? hvad står der??

Og er det fra Ørslev ved Ringsted?
(hvor der er flere muligheder for at finde en far til Hans Peter)

Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-02-04 16:48

Måske din Peter HANSON & Carrie HANSON % andre informationer ???
Senta
Household: Household Record 1880 United States Census
Peter HANSON Self M Male W 56 DENM. Farmer DENM. DENM.
Carrie HANSON Wife M Female W 53 DENM. Keeping House DENM. DENM.
James HANSON Son S Male W 16 DENM. Laborer DENM. DENM.
Niels HANSON Son S Male W 13 DENM. At Home DENM. DENM.
Charles HANSON Son S Male W 9 MN At Home DENM. DENM.

Census Place Riceland, Freeborn, Minnesota

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-04 17:18

Nej Christian Hansens far hedder Hans
(måske Hans Petersen) og emigrede sikkert ikke.
Svend

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 07-02-04 22:18

Hej!
Hvis det er Østsjælland, er det IKKE Gyrstinge, som uden lige, må betragtes som midtsjælland.
Ang. Gyrstinge FT 1860, så tjekker jeg lige med DIS forum tydning

Hilsen Jeannie (Sydsjælland)

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-02-04 23:40

Din nr. 8 Peter Hansen, no birth date, Denmark. 9 His wife, Carrie, no further information ovenstående er fra folketællingen Freeborn, Minnesota 1880.

Peter HANSON Self M Male W 56 DENM. Farmer DENM. DENM.
Carrie HANSON Wife M Female W 53 DENM. Keeping House DENM. DENM.

Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 00:03

>>sådan som onkel Sigurds kone husker det fortalt, kom de fra (Øst)Sjælland.

> ...må betragtes som midtsjælland.

Ja, og når jeg satte (Øst) i parantes var det netop fordi det ligge på grænsen til at opfylde
kriteriet herunder, se den den direkte ordlyd i onkel Sigurds første mail og bedøm selv:
"
Dear Sir Giversen
Am reluctant to ask a favor of you regarding my wifes father, Hans Peder Hansen.
Born in a town near Copenhagen. April 3, 1883.
Emmigrated,with his parents, Christian & Christine Hansen , to America at age 8, setled in Minnesoata.

That is a big [iece of work!!

You are under no obligation, one way or other I'll love you.

Nmae your price for the hunt, I meanit and while you are at it you may onclude money for work you did for me as well.

Must attend a meeting will write more later.

Best wishes,
Sigurd
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 00:11

Angående Hansen familie navnet, så går det jo igen uændret hos Maxines nevø,
der jo er amerikaner og ikke ved at vi skiftede navne helt frem til ca 1870.

Derfor er hans data for 8 Peter Hansen og 10 også Peter Hansen? særdeles tvivlsomme,
så skal vi ikke få afklaret dette, før vi leder efter nye Peter Hansons?
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 10:38

Jeg har sendt et mail til onkel Sigurd
her er det der vedrører Hansen familien,
er der noget jeg har glemt at spørge om?
...
About Vanie, Maxyne' s nephew, hope he will send something to me,
We think he has made some mistakes not knowing the old way of naming in Denmark.

1 Maxine Hansen, born 1-19-18, in Waterloo, Iowa:
2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark.
4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
5 His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,
8 Peter Hansen, no birth date, Denmark.
9 His wife, Carrie, no further information
10 Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11 Stena, no birth date, no town, Denmark.
"
...and strange the both 8 and 10 are called Peter Hansen,
8 is Hans Xxxxxsen and 10 must be Hans Yyyyysen.

Similar in the Frost family ... se denne

Have you had this always in US, no shift of names???

And you told us Maxynes father Hans Peter Hansen also emigrated 8 years old.
(must be about 1875, but again: Strange they emigrated at exatly same age?)

Enough to talk about with Vanie,
have a nice weekend,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-02-04 10:38

Kan ""2 Hans Peter Hansen, Born, April 4,1883, the town is not available, Denmark. "
evt. være Hans Peter Christansen
Far ???
4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 10:52

Nej nu er vi jo fremme ved den tid hvor efternavne bevares.
(indøres i praksis i 1860 erne, mig bekendt; trods regler 30 40 år før).

Og Christian er helt sikker, se her:
"
Du er en knop!

Christan was a farmer in Minnesota, I just checked that out with Hans' oldest daughter She they didn't talk much about things like we are working with..

This not Fred or Joel----it is Vanie VanAntwerp another nephew.
Sigurd
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-02-04 11:19

Angående de2xHansenfra Minnesota,
""8 Peter Hansen, no birth date, Denmark.
9 His wife, Carrie, no further information
10 Peter Hansen, no birth date, no town, Denmark.
11 Stena, no birth date, no town, Denmark.""

er der her 2x Christen Hanson fra Freeborn, Minnesota med de 2navne CARRY JENSEN &STENA NELSON
Senta
CHRISTIAN HANSON Marriages:
Spouse: CARRY JENSEN Family Marriage: 10 MAY 1883 , Freeborn, Minnesota
Husband Age at Marriage: 43 Wife Age at Marriage: 33

CHRISTIAN HANSON Event(s): Marriages: Spouse: STENA NELSON Family Marriage: 15 NOV 1887 , Freeborn, Minnesota Husband Age at Marriage: 25 Wife Age at Marriage: 21

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-04 11:58

Nu er vi vist ved også at gøre dette spørgsmål uoverskueligt:

4 His parents, Christan Hansen, Born April 3, 1851, in Orselvester
er jo gift med
5 His wife’s name, Ellen Christine Hansen, born, September 4, 1845, town not known,

Det er deres fædre der sikkert har heddet Hans ikke Hansen
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 08-02-04 12:02

Jeg forstod de også var bosat i USA, beklager, jeg lukker ? og åbner et nyt, er det ok.
Senta

Godkendelse af svar
Fra : senta

Dato : 08-02-04 12:22

Tak for svaret jkrjk2.
Nyt ? angående hansen's familie fra ????
Senta

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 10-02-04 05:12

Hej!
Der er én som har været så venlig at se efter i Ørslevvester i Gyrstinge sogn, der er de IKKE født.

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=5345&t=5345
Hilsen Jeannie