/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvordan skal led. side i 380V stik
Fra : geu
Vist : 9414 gange
500 point
Dato : 05-02-04 18:47

Hvordan skal led. side i 380V stik. Der er et stor rund og rød et på, men hvordan skal de side i et gammel grå og aflang stik, den slags der var på vaskemaskiner i gamle dage.
Jeg har en svejser som skal bruge hvor der kun er de gamle stik, og den har jo et nyt på..
Helst med link af billeder, eller en meget go forklaring.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-02-04 18:51

Hej

Det står i stikket med små bogstaver.

I det runder er der nok P1 P2 P3 i stedet for de 3 "F"er

Det vigtigtste ben Jordbenet er miterst i det gamle flade stik og har et knæk på benet.
I det røde stik er det det tykkeste der er Jordben.
mvh Ben

Kommentar
Fra : Fromsej

Dato : 05-02-04 18:51

Åbn CEE stikket(Det runde), kig om der sidder en ledning i klemmen mærket "N", gør der det, skal den ledning sidde i klemmen mærket "N" i det flade også.
Derudover er der nok en jordledning(Gul/grøn) der sidder i det længste ben i det runde stik, den skal sidde i det midterste ben i det flade.
De tre faser er der frit slag med i de tre resterende klemmer.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-02-04 19:18

Hvad hedder jord i stikket??
Hvad er N for en klemme??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-02-04 19:19

N er Nul klemmen
Pe er Jordklemme
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-02-04 19:23

Ellers har jordben normalt signatur :
I
-----
---
-

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 05-02-04 19:44

P står for Phase (engelsk) og er identisk med F ase (dansk)
Benet med knækket et din jord forbindelse Earth Spættet (gul/grøn) ledning.
N står for Neutral (engelsk) Nul på dansk
Mvh Ow

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 05-02-04 20:45

Hej geu

Husk at tjekke om dit svejseanlæg skal havde 380 V med 13 Amp forsikring eller 16 Amp.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 500 point
Dato : 05-02-04 20:46

Stå med stikket i hånden så de 5 ben vender væk fra dig.
Skru låget af og kig ned i stikket.
så er rækkefølgen>> 0 (blå) F (brun) J (gu/grøn) F (sort) F (sort)
0 = 0
F = fase / L1
J = jord /stel på svejsemaskinen
F = fase / L2
F = fase / L3
Men fortæl lige hvor mange ledninger/farver der kommer fra svejsemaskinen og hvad slags svejser det er.
Emesen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-02-04 21:04

Emesen>>> Det ved jeg ikke, mente ikke der var nogen grund til og skilde den ad hvis jeg ikke viste hvordan det andet stik skulle laves

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-02-04 21:06

Og det har du ret i geu.

mvh
ben

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-02-04 21:11

F.E.Larsen>>>Hvordan det og hvad betyder det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-04 21:12

Spørgsmåler er måske også om ledningerne kan være i det "gamle" stik (tykkelse)
Emesen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-02-04 21:14

Der er bare nogen der blander gamle og nye regler.
De gamle stik er normalt sikret med 16 amp.
Nye stik nogen gange med 13 amp.
Det kandler om hvilken kabeltykkelse der er ført frem stil stikket.
Når du har det gamle stik er der med 99% sikkerhed lavet med 16 amp og 2,5 mm kabel. Det behøver du ikke tænke så meget på.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : geu

Dato : 05-02-04 21:25

Det skal nok kunne være der... Jeg skal bare have svejst en udstødning. Så det er ikke noget der skal være på den måde frem over. Det bliver lavet om lige bagefter.

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 06-02-04 00:19

FØJ geu!!!

Om en el-installation er midlertidig eller fast giver dig absolut ikke lov til at lempe på kravene til denne!! der er en grund til at de er som de er!!

(dagens sure opstød :)

mvh

bamse82

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-02-04 08:52

Bamse82>>> Det har jeg nu heller ikke tænk mig ig gøre, har meget respekt for strøm.

Kommentar
Fra : F.E.Larsen

Dato : 06-02-04 15:37

Hej geu

Du kan som regel se det på svejseanlægget "typeskilt" om det skal være 13 eller 16 Amp, hvis der står 10-13 Amp og du tilslutter svejseanlægget til 16 Amp, skal du ikke regne med at svejseanlægget virker mere.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-02-04 15:54

Hold fast hvor det går godt.

Hr. Fe Larsen

Pået et svejseværk står der hvad det bruger i strøm.

Der står ikke noget om hvilke sikringer der skal side i tavlen.
Der er mange måder at være smarte på Kandu på dette er vist nok en af dem.

Det der er vigtigt omkring tilslutninger er som tidliger nævnt i denne række indlæg.
Tykkelse på ledninger såkaldt tværsnit, da det afgør hvor meget effekt varme der afsættes i tilledningen, og i den fast instalation.

Med hensyn til at udskifte stikkprpper der er ikke noget ulovligt i det. Da det er et brugsapperat / brugsgenstand.

Med hensyn til sikringsstørelser:
Er det værdisat efter tykkelse på ledninger såkaldt i den fast instalation, 1,5 mm ledninger sikries med 10/13 Amp.
2,5 mm med 16 amp.
Andre værdier i denne sammenhæng uinteresant.

Hvis svejse værket springer sikringern trak det blot for meget strøm. Og det er jo derfor der er sikringer til dette.
Der er et ordsprog der siger skomager blive ved din lest, det tjener dig bedst. Det glæder tilsyneladende også her....

Held og lykke med din udstødning.
geu

er du det mindste i tvivl skal du blot skrive igen.

For at tilfredstille - deltagerne her.
Kandu jo se på mærkepladen hvad dette svejse værk bruger. i Effekt W Watt og i strøm I angivet i Amp.
Så får du også svar på om sikrigen vil holde.
Men spørgsmålet om montering af stik er - så vit jeg ved besvaret og underbygger.

God weekend til jer alle
Benjamin

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-02-04 16:16

Da du har tænkt dig at svejse udsødningsrør, vil jeg gætte på at det er en co2 svejser. Svejseværket,s mærkestrøm er maximum og du skal ikke bruge ret stor strøm til tyndpladesvejsning - så 10 amp sikringer er sandsynligvis nok.

NB. Der kan godt være benzindampe under en bil..............så pas på.

Emesen.
Jeg forudsætter også at du har fået et svar, og hopper af spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : geu

Dato : 06-02-04 16:48

Tak for svaret emesen.
Nu blev det ikke aktuelt, der sat et gammel stik på. Men tak for de mange svar. Trist man ikke kan dele point.