/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2000 vs WinXP
Fra : EazyOne
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 05-02-04 17:55

Er der nogen argumenter for at vælge WinXP fremfor Win2k?
Her tænker jeg ikke på en lækker brugerflade eller en "forbedret" sikkerhed, men på rent hardware mæssigt om XP understøtter nogen ting bedre end Win2k, altså således at man kan hente noget på (hardware-)ydelsen!?

Jeg ved godt at spørgsmålet kan give grund til en masse argumentation, da div. windowsversioner er et rent religions-spørgsmål fra een person til en anden!.

/EazyOne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-04 18:07

Til privat brug = WinXP
Til netværksbrug = Win2000
Iøvrigt er Win2000 ikke noget microsoft praler af eller annoncerer med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 18:12

Jeg har en PC med w2k og en med XP og det er svært at sige hvad der er bedst fordi brugerfladen er forskellig, men grundelementerne de samme. XP er nyere og fyldt med meget mere pop og når jeg skal veje op så foretrækker jeg w2k og så er det altså skønt at være fri for den aktivering hvis man skal teste nogle ting af, der kan lave uorden i systemet så man må sætte op forfra. Det bruger jeg XP PC'en til og det har kostet en del telefonopringninger for aktivering når de afviser at gøre det online fordi det er sket for ofte.
Skal du spille så vælg XP skal du arbejde seriøst så vælg w2k.
Hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 05-02-04 18:14

win 2000 er god og stabil til det meste men er egentlig bedst til netværk afløste jo windows nt4 men egner sig ikke specielt til spil...
mvh fox mulder

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-02-04 18:15

>>refi>> MS pralede voldsomt da w2k kom på markedet, men den er jo reelt afløst af XP pro, men nogle firmaer foretrækker det lidt mere rå og enkle udseende som en forlængelse af NT.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 05-02-04 18:19

NT5 - Win 2000
NT5.1 - XP
Begge er lavet på NT kernen og lige gode styresystemer.
Der findes flere drivere (endnu) til win 2000
Win 2000 bruges af mange firmaer.
Xp har en fordel i gendannelsessystemet hvor win 2000 har en lignende profil-gemme funktion som dog skal fastsættes inden det "går galt"
Jeg har 98/win2000/XP kørende, men bruger mest win 2000
Emesen.

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 05-02-04 18:23

en lille note.
århus taxa bruger windows 2000 pro i alle bilerne (ca 120stk) som styresystem til deres taxa software, og i bilerne kører win 2000 på en maskine med en cyrix 300mhz processor med 128mb ram så det er ikke et specielt resurse krævende stykke program lidt modsadt windows xp
mvh fox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-04 18:47

emesen har den bedste forklaring

Alle:

Både : Windows ME, Windows 2000 & Windows XP er systemer rettet mod flere brugere : Lille virksomhed, klub, familie, osv.. og 1 -> 'X' maskiner med 1 -> 'X' forbindelser.

..og : Win95, Win98 og Win98 SE er tænkt som en 'selvstændige' platforme med evt. muligheder for ovenstående.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : EazyOne

Dato : 05-02-04 19:01

Dejlige svar guys...
Lader dog lige billedet stå lidt endnu..
fox_mulder skriver: "men egner sig ikke specielt til spil" øhh.. hvorfor ikke??

Jeg kører selv med 2k og er ovenud tilfreds med det(jeg er fløjtende ligeglad med XPs "poppede" udeseende, mine spil kører oxo uovertruffent.. Men hvis XP skulle kunne trække noget bedre, ville jeg da gerne vide noget konkret om HVORFOR jeg skulle vælge XP!. (F.eks at XP skulle køre RAMne på en mere optimal måde eller lign)

Men sådan som jeg læser alles svar er der ikke umiddelbart nogen grund til at skifte?..

/EazyOne

Kommentar
Fra : fox_mulder

Dato : 05-02-04 19:06

har bare selv flere ældre spil der ikke vil køre på win 2000, men på den anden side de funker heller ikke på xp, så godt man også har en maskine med gode gammle win 98.
men vil du ikke have xp popede udseende som du skriver og ikke benytter programmer skrevet til xp, ja så er der absolut ingen grund til at skifte....
mvh fox_mulder

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-04 19:07

Næ..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-04 19:09

Næ.. til : Ingen grund til at skifte ..altså

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-04 20:56

Spørgsmålet mangler vist noget - og kunne måske se sådan ud:
Win2000 vs WinXP vs Longhorn.
Emesen.

Kommentar
Fra : morten_m

Dato : 06-02-04 21:19

Jo det er der efter min menig I XP behøver du ikk at genstarte når du har lavet en ændrig med XP(jeg har selv XP pro)...
Der er også mange andre forbedringer ved XP. XP har fx mange drivere så du ikke behøver at installere alle driverne den finder næsten alle driverne selv...
¨
MVH Morten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-02-04 21:25

Drivere som allerede er forældet når du sætter XP i din spritnye PC
Hilsen
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : EazyOne

Dato : 08-02-04 01:35

Tak for svaret emesen.
... Og alle andre.. det er, som altid, svært at udpege en "vinder", men Emesen kom hurtigst med et koet præcist svar!.
Takker alle jer andre for jeres input.. nu kan jeg sove trygt ved at vide der ikke er nogen UMIDDELBAR grund til at købe XP til min nye maskine!..

/JCSAndersen