/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Lektier
Fra : calista
Vist : 598 gange
100 point
Dato : 05-02-04 14:56

Hvor mange lektier er "normalt" at få, når man går i første klasse?
Jeg spørger fordi, jeg synes mit barn på dette klassetrin har mange, rigtigt mange lektier for! 2-3 sider skriftligt dansk hver dag, og det samme i matematik. Samt det der skal læses i læsebogen, hvilket godt kan være et par sider.
Det kan godt være jeg er pylret, men vi bruger ca to timer på lektielæsning, i FØRSTE klasse!!! Og ungen er dybt frustreret over det.
Tager man emnet op til forældremøder, får man beskeden, at det er normen!
Tak for kaffe! Stakkels unger!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 05-02-04 15:09

Folkeskolens formål
Den danske folkeskole har som grundlag en Folkeskolelov. Den siger indledningsvis om folkeskolens formål:

" § 1. Folkeskolens opgave er i samarbejde med forældrene at fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.

Stk. 2. Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.

Stk. 3. Folkeskolen skal gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati."

taget fra http://www.inm.dk/medborger/medborger/dansk/0701.html

Det giver jo ikke svar på dit spørgsmål, men jeg vil da mene at barnet mister sin lyst til at lære når det er så masivt..
desværre står der jo ikke noget om hvilke krav der er til barnet, men hvis der er en anden der kan finde ud af hvad krav der er til en elev i 1klasse kunne det da være sjovt at se...

Junior

Kommentar
Fra : Changi

Dato : 05-02-04 15:22

Som tidligere folkeskolelærer burde jeg kunne give det endegyldige svar, men sådan er skolen ikke opbygget.Jeg kan dog hurtigt fastslå, at det ikke er normalt i nogen som helst folkeskole, at et barn i første klasse skal have så meget hjemmearbejde. Der er noget galt i denne skoles/lærers indstilling til elev/forældre. I den normale skoletid skal eleven kunne nå langt det meste, hvis barnet ellers er koncentreret om dagens arbejde.
Med dette meget overdrevne hjemmearbejde vil dit barn meget hurtigt vende skolen ryggen, for det er ikke et rart sted at være.
Du kan roligt gå lærerne nærmere på klingen, for enten har dit barn et indlæringsproblem eller også har lærerne en forkert opfattelse af god forældrekontakt. Det kunne være ret sjovt at vide, om dette lektieomfang også gælder andre i klassen. Har du talt med andre forældre? Måske skulle forældrene sammen spørge lærerne på næste møde, for så får det uden tvivl en anden behandling ag lærerne.
Jeg vil håbe for dit barn og dig, at dette problem hurtigts muligt bliver løst, for jeg synes selv, at jeg har tilbragt rigtig mange gode år i folkeskolen med utrolig god opbakning fra solide og rara forældre.
Vi har i Danmark kun en guldgrube nemlig BØRN!!!!!!
Venlig hilsen
Changi

Det ville glæde mig, hvis du skriver igen, når problemet er løst.

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 110 point
Dato : 05-02-04 15:24

Hej Calista !
Det lyder som om disse lærere har skudt langt over målet ! Jeg har selv 2 børn i det kommunale skolesystem (Aalborg), og din beskrivelse ligger LANGT fra "normen" heroppe !
Det vigtigste er at ALLE elever bliver trygge, rolige og hen ad vejen motiveret til det mere "boglige".
Din skole: Er det en kommunal eller privat ? (Det må det da næsten være en privat !)
Hvis det er normen, vil jeg STRAKS undersøge andre tilbud i området, og dybt seriøst overveje en overflytning. Det kan med stort held gennemføres i første klasse .. men for dit barn bliver det et "nederlag" hvis du/I udsætter til 2. eller 3. klasse.
/ PG

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 05-02-04 15:40

Hej..

Vil bare lige bakke op om Changi og Guild! De har fuldstændig ret i deres kommentarer! Det er aaalt for meget hjemmearbejde til en elev i 1. klasse.. Jeg går selv i 3.g og bruger ikke engang så lang tid på lektier (i hverdagene..)

Du kan roligt blive ved med at konfrontere læreren!! Snak evt. med de andre forældre, - jeg er sikker på at de også finder det voldsomt!

Mvh Niels

Forresten.. Vender du ikke lige tilbage til denne tråd og fortæller om hvordan det går?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 12-02-04 12:44

Det er nu vinterferie.
Datteren sidder i dette sekund og bakser med de ting hun mangler i sin danskbog.
Når ferien er slut griber jeg fat i klasselæreren og de andre forældre. Jeg vender tilbage i næste uge (og venter med at lukke tråden ned)

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-02-04 12:59

calista
En pige i første klasse skal IKKE bruge bare én time af efterårsferien til lektier !!! En ferie skal jo netop bruges til alt "de sjove", og med det resultat (måske), at din datter ligefrem glæder sig til næste mandag !

På min gamle skole (nu nedlagt) stod skrevet:
"Ikke for skolen, men for livet"
Tag lige den "leveregel" med, når du skal have en alvorlig samtale med skolen.
Som du ser af indlæggene, er vi nogle stykker, der gerne vil høre "resultatet".
/PG

Kommentar
Fra : calista

Dato : 12-02-04 13:04

Vi er HELT enige, at en pige på 7 år, ikke skal kæmpe med dansk i vinterferien!!
Men jeg føler, et meget meget stort pres fra den her dansklærer, hun har sågar indstillet pigebarnet til skolepsykolog (lang historie, den korte version: min datter kan ikke sidde stille og laver ballade, jeg spørger hvorfor? kedsomhed i timerne? dansklæreren siger der må være noget galt i hjemmet)

Jeg vender tilbage senere:)

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-02-04 17:18

Lukker tråden, tak for svarene alle. I har været en stor hjælp.
Som afsluttende kommentar kan jeg fortælle, at jeg er raget totalt uklar med klasselærer og skoleleder. De bryder sig åbenbart ikke om folk der stiller for mange spørgsmål ved deres undervisningsform. Enden bliver, at begge mine børn flytter skole, helst igår!

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 23-02-04 17:18

Tak for svaret Guild.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-02-04 18:08

>calista
Stærk beslutning, og helt sikkert også den helt rigtige.

Du skrev selv: "..pigebarnet til skolepsykolog (lang historie, den korte version: min datter kan ikke sidde stille og laver ballade, jeg spørger hvorfor? kedsomhed i timerne? dansklæreren siger der må være noget galt i hjemmet)"

INGEN børn i første klasse kan sidde stille, og ALLE laver ballade .. når du keder sig ! Ja måske der er noget "galt " hos dig / Jer. Interessen for børnene er måske udover "normen" .. det giver selvstændige små "væsener", som kan være vanskelige at håndtere for en HELT UDUELIG lærer eller lærinde (-Rinde med tryk og rul på "R").
Gi' "ungerne" en kram fra mig !
/PG