/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Klage til fagforeningen...
Fra : rasmus
Vist : 2879 gange
200 point
Dato : 08-04-02 17:09

Jeg er i virkelig vanskeligheder med min fagforening.... De vil absolut ikke tilbagebetale det jeg har betalt for meget i kontingent sidste år.
Det kan bare ikke passe. Så jeg har tænkt mig at klage, men hvor skal man mon gøre det??

Kommentar
Fra : lars2408

Dato : 08-04-02 17:30

Hej Rasmus

Hvilken fagforening og hvor har du henvendt dig (i den lokale afdeling) ????

Hvordan kan du have betalt for meget?????

MVH

Lars

Kommentar
Fra : rasmus

Dato : 08-04-02 18:14

Jeg er i voksen lære, og betalte sidste år 836 kr om måneden.
Jeg kunne dog ikke forstå at jeg skulle betale så meget så jeg ringede et par gange til min lokale afdeling i blik og rør. De fortalte mig er der ikke var noget galt med mit kontingent, hvilket jeg så troede på..
Nu har jeg så lige været på skole og jeg spurgte et par af de andre lærlinge hvad de betalte. De betaler 356 kr om måneden. Jeg ringede straks til fagforenigen og først der indrømmede de at der måtte være noget galt.
Jeg har så fået en check på 1076 kr tilbage.
Men det er jeg ikke rigtig tilfreds med da jeg mener at beløbet må være langt højere.. Men de siger at der ikke er noget at gøre, de kan ikke betale mig pengene tilbage fra sidste år, da de har opgivet deres regnskab til skattevæsnet.. Det kan simpelthen ikke passe.....

Kommentar
Fra : 8

Dato : 08-04-02 18:32

Hej

Ring til blik og rør i KBH.

MVH

Kommentar
Fra : 8

Dato : 08-04-02 18:32

Hej

Ring til blik og rør i KBH.

MVH

Accepteret svar
Fra : lars2408

Modtaget 210 point
Dato : 08-04-02 18:52

Hej Rasmus

Så vidt jeg kan se så har du betalt til A-kassen mens du er lærling, det er helt klart dårlig rådgivning
fra din afdeling. De kan godt tilbage betale dig det for meget indbetalte, med den lokale kasserer skal selvfølgelige arbejde, det har han åbenbart ikke lyst til.

Det du skal gøre er, at skrive til forbundets hovedkasserer:

Blik og Rørarbejderforbundet
Att.: Hovedkassereren
Immerkær 42
2650 Hvidovre

Forklar hvad der er foregået og hvordan. Husk datoer for hvornår du er startet i læreforholdet, hvornår du er meldt ind, med hvem og hvornår du har talt med afdelingen osv. Alt hvad du kan komme i tanke om, har du noget af det på skrift, så send kopi med.

Du skriver de andre betaler 356 kr. du lyder umiddelbart også af meget, så spørg også forbundet om de ikke har et voksenlærlinge kontingent.

Jeg tro at forbundet kan hjælpe.

(Man skal også huske at en kasserer har et rådgiveransvar, så hvis du er dårligt rådgivet hænger de på den. Men sådan en sag er svær at bevise, hvis du ikke har fået rådgivningen på tryk.)

Hvis forbundet ikke vil hjælpe så er der tilsynet med a-kasserne:

Arbejds Direktoratet
Finsensvej 78
2000 Frederiksberg
[Bykort]
Telefon: 38 10 60 11
Telefax: 38 19 38 90

Men giv forbundet en chance og sikre dig at alt foregår på skrift.

MVH

Lars

Håber det lykkes dig

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-04-02 18:57

Tag en kontakt til deres hovedafdeling pr. telefon og hør hvad de siger i første omgang.

Hvis dette ikke giver noget resultat ville jeg sende en skriftlig klage, men sørg for at få en kvittering på posthuset, så du ved de har modtaget det (så de ikke nægter at det er kommet dem i hænde)

Giv dem 2-3 uger og ret derefter henvendelse til dem om hvordan det går med sagen. Hvis du stadigvæk efter 2 uger intet har hørt, ville jeg tage kontakt til ekstra bladet. Det er nok desværre løsningen på det, men brug den kun som allersidste udvej, da du sikkert rager meget uklar med din fagforening.... ??

Og med hensyn til at se siger de har indberettet årsregnskab til skattevæsenet er det synd for dem. Dette kan altid ændres 5 år tilbage, og det er dem som sidder med problemet.

Og hvis din arbejdsgiver ikke forlanger, at du er medlem af blik og rør, er der den mulighed at du skifter akasse og dropper fagforeningen, for den har du intet at bruge i denne situation.

Det er nok at være medlem af en akasse. Det kan du også selvom fagforeningen siger noget andet....Dermed har du sparet fagforeningen væk og betaler KUN akasse, som er ca. 370 kroner om måneden... en besparelse efter skat på 250 kroner.... hvilket giver en årlig besparelse på 3.000 kroner.

I yderste instans klager du til Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikring. Hvis det ikke er dem, kan du altid der spørge om råd om din sag, de er utroligt hjælpsomme og er offentlig instans, som intet har med din fagforening at gøre dermed sikres du en fair og neutral behandling af din sag. Deres hjemmeside er :

www.dfa.dk

Jeg er selv tidligere faglig aktiv i HK, HK Ungdom og LO Ungdom.... og jeg har været i en situation der ligner din... Jeg meldte mig ud og skiftede forbund....

Held og lykke med sagen.

Kommentar
Fra : lars2408

Dato : 08-04-02 19:12

Hej Rasmus

Jeg håber at du bliver i dit forbund, det er det eneste der kan hjælpe dig, i dit læreforhold, dette kan de gule foreninger som zonker reklamere for ikke.

Lars

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-04-02 19:39

Lars, jeg har aldrig snakket om en gul fagforening. Læs dog hvad der står og se også på min fortid..... Gik der et lys op for dig ?? Jubii

Du har ifølge gældende lovgivning lov til at være medlem af et forbunds akasse UDEN, at være medlem af deres fagforening.

Akasse og fagforening er 2 vidt forskellige ting, som du sikkert IKKE er klar over...

Fagforeningen hjælper dig med at få bedre løn og arbejdsvilkår

Akassen hjælper dig når du er arbejdsløs, med behandling af understøttelse m.m. herunder indberetning, hvis du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Og disse 2 ting har INTET med hinanden, at gøre. Men fagforeningerne er af historiske årsager dem som også kører akasserne....

Og når man er under lære kan de ikke bare fyre dig, der gælder der faktisk bedre rettigheder end hvis man er ansat på normal kontrakt (løn-slave). Du er meget bedre sikret end normalt.

Og når Blik og RØR behandler Rasmus, som tilfældet er, er det da bare at finde en anden akasse og glemme alt om fagforeningen, for i dette her tilfælde har den da spillet fallit.

Og når man kan nøjes med fuldtids-akasse som voksen (370 kroner om måneden), er det da bare at nøjes med akassen. OG jeg snakker IKKE om nogle gule eller kristelige fagforeninger.....

Så kære Lars...læs indlægget en anden gang INDEN du udtaler dig, for det kommer du længst med.... Og jeg har på INTET tidspunkt snakket om en gul fagforening.

Godkendelse af svar
Fra : rasmus

Dato : 08-04-02 19:42

Mange tak for alle de gode råd. Jeg vil prøve mig frem, håber at det virker..

Kommentar
Fra : Limfjord

Dato : 08-06-03 22:04

Hvad er der galt med det gule? Gul er lysets og påskens farver. Rød er blod, vold
og undertrykkelsens farver. Vi har netop lige set symbolet på denne undertrykkelse igen ved fagbevægelsens 1. maj demonstrationer. Røde faner uden det hvide kors i. Her er der andre farver http://www.dff.net
mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : fupsi

Dato : 12-06-03 13:30

Hej

MELD DIG OVER I EN GUL FAGFORENING OG SLIP FOR ALT DET BØVL, DE HAR SOM REGL OGSÅ FOLK ANSAT DER INTRESSERER SIG FOR DERES ARBEJDE OG DERES MEDLEMMER.

Fupsi

Kommentar
Fra : defung

Dato : 05-04-04 23:01

EN GUL FAGFORENING FINDES IKKE.

Det jeg mener er at de gule "fagforeninger" ikke er en rigtig fagforening. En gul "fagforening" er en slags skalle skjul Det er faktisk sjovt at se på regnestykket. Det koster 90,- kr. om måneden (normalt). Men hvad kan de gøre???.
De har ikke møderet i arbejdssager, de kan ikke hjælpe dig i overenskomstsager, de anbefaler selv LO fagforeninger, de har ingen kyndig hjælp inden for fagene, de kender intet til en rigtig overenskomst, de har inden forhandlingsret i forhandlinger om overenskomster og ja de kan ikke hjælpe med noget.

Meld dig dog ind i EN RIGTIG fagforening og ikke i en der FAKER

Kommentar
Fra : LLM

Dato : 24-01-08 22:17

Hvilke fagforeninger RIGTIGE og ikke nogen der FAKER?