/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
hjælp lige:-)
Fra : butterfly1
Vist : 1430 gange
20 point
Dato : 04-02-04 16:41

hej med jer..
kan i hjælp mig med disse....

hvad betyder:- 1. hæleren er liså god som stjæleren
2. indsnøret som et djævlespil....
3. hun vejrer som en sulten køter..
Er det en metafor??
hvis man siger om en person at hun er en banan. Hvilken slags sprog er det? Er det bare en tale måde eller en eller anden form for slang, udtryk....

tak for hjælp....

Accepteret svar
Fra : skingur

Modtaget 30 point
Dato : 04-02-04 16:48

Nr 2 og 3 er meatforer (du sammenligner et med noget andet!). Nr 1 er et ordsprog.

ordsproget betyder, at den der støtter en forbrydelse er ligså skyldig som ham der begår forbrydelsen.
nr 2 lyder sær!!! men er et metafor for at noget er overordentlig besværligt!
Nr 3 - hun er lige så ivrig at få fat i (et eller andet - penge, mænd, mad osv) som en sulten hund der lugter mad.

At sige om nogen de er en banan er slang, hvis den man siger det til er indforstået med at banan fx betyder dum i nakken! En talemåde skal være almen forståelig og er mere a la ordsprog. "Lig i lasten" "rotter på loftet" osv er talemåder.

mvh

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-04 18:02

Næh, nr. 2 er da ikke så sær, for et djævlespil er da et gammeldags stykke legetøj, der såvidt jeg husker består af to pinde med en snor imellem. Og en slags spole, der er tynd på midten. Kunsten er så at få denneher spole til at snurre og trille frem og tilbage på snoren. Så nr. 2 er da bare en beskrivelse af en dame med korset eller lignende...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-02-04 18:48

1. hæleren er liså god som stjæleren
.....Den som køber/modtager noget som er stjålet regnes også for at være tyv
2. indsnøret som et djævlespil....
.....indsnøret (damekorset) som et djævlespil (ligner et timeglas eller to trekanter
.....oven på hinanden spids mod spids)
3. hun vejrer som en sulten køter..
.....hun søger/lurer efter brok/ballade
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-02-04 19:25

Ja , det er en metafor : http://www.textanalyse.dk/Valg%20af%20begreber.htm#Metaforen

Var det dét; der var spørgsmålet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : butterfly1

Dato : 05-02-04 00:47

Hej skingur, birgitta, emesen og molokyle..

Tak for hjælpen. Jeg har lyst til at accepter alle jeres svar men jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre det. fordi hvis jeg accepter en af jer så bliver resten væk Så hvad skal jeg gøre for at accepter alle jeres svar, så i points tak igen for hjælp!!!
hilsen
butterfly

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-02-04 08:56

butterfly1 -> Det kan du ikke. Du må acceptere EN kommentar som svar og du vælger selvfølgelig den der hjalp dig bedst på vej. Selvom du, når du skal acceptere, kun kan se den kommentar, vil alle kommentarene blive vist, når spørgsmålet er besvaret.

Det vigtigste er ikke pointene, men at du kunne bruge vores hjælp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-02-04 11:13

Afstår fra point.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : butterfly1

Dato : 05-02-04 13:11

Tak for svaret skingur.