/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Afrensning/overfladebehandling af murste~
Fra : HuggoViggo
Vist : 7124 gange
100 point
Dato : 04-02-04 09:50

Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Vi har et sommerhus med murstensgulv. Men da vi overtog, lå der et trægulv over, som jeg nu fjerner og vil gerne have afrenset og overfladebehandlet gulvet. Jeg er godt klar over, at der kan fremkomme overraskelser, når jeg fjerner trægulvet - men er det alt for alvorligt, lægger vi et nyt gulv. Men vi vil altså gerne prøve at bevare det opr. murstensgulv, da vi har fået at vide af den tidligere ejer, at det nok er ret intakt - men snavset.

Vi er blevet frarådet afslibning. Så det er jo nok noget med en skuremaskine. Erfaringer efterlyses

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-02-04 11:00

Altså murer bruger jo saltsyre til at rense kalk og lign af mursten med så jeg ku tænke mig at man kunne bruge en fortyndet opslemning af det men det er jo noget ætsende stads så det skal være med gummihandsker og kraftig udluftning efterfølgende kan man jo få noget på byggemarkedet at smører på der trænger lidt ned i stenene og lukker den porøse overflade jeg ka bare ikke lige huske hvad det hedder men i ka jo spørge der Mvh Sune

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 04-02-04 16:11

Hej

Bland 30% saltsyre sammen med vand i forholdet 1 syre : 10 vand.....Kom det på stenene og lad det sidde i nogle minutter og skrub så løs...herefter kommer i vand på gulvet og suger det op med en "støv/vand-suger"....gi en behandling mere hvis det er nødvendigt....Husk brug af beskyttelsesbriller og handsker...

BDG

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-04 16:14

saltsyren er til at rense cement rester af stenene, og renser som sådan ikke stenene der jo er af ler, og ikke af calciumcarbonat som cementen. Jeg vil sige knofedt og skurebørster i rigelig mængde. Snavset i den forbindelse lyder bare som lidt jord og støv, og det skal jo skures med vand og sæbe.

Når det så er rent, så forsegl med flydende voks til porøse overflader (terracotta/brændt ler o.l.) eller vask altid og hver gang med brun sæbe - så vil der tilo sidst dannes en flot overflad,men det tager lang tid. Den flydende voks bliver hurtigt flot, men den slides også relativt hurtigt af igen. Ellers snak med et bygemarked, du skal bruge et forseglingsprodukt til brændt ler.

Hvis snavset er af anden karakter, så lad høre hvad det er. Hvis stenene ligger i sand, så overvej at fuge efter - evt. med cement eller mørtel.

Godkendelse af svar
Fra : HuggoViggo

Dato : 04-02-04 16:54

Tak for svaret sipelip. Jeg tror, det forslag er det bedste i denne situation. Også tak til jer andre for tippene.