/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA Harddisk Strømforsyning
Fra : Gambrinus
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 04-02-04 08:32

Nu er der igen en ting der forvirre mig.
En SATA HD 's forsyningsspænding.
Hvis den er forsynet via en adapter fra et normalt IDE stik får den 12 og 5 Volt.
Forsynet fra en PSU med SATA stik får den 12, 5, og 3 Volt.
Hvordan kan det lade sig gøre ?
Der er da ikke plads til en omformer i adapteren eller hvad ?
Får den 3 Volt gennem en modstand ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-02-04 09:04

Hejsa
Prøv at kigge lidt på http://www.hol.dk/nyheder.asp?nID=6389 og resten af sidens tests.

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-04 11:37

Hej Gambrinus

Der kan benyttes en almindelig passiv spændingsdeler bestående af blot to modstande. Problemet herved er at der afsættes forholdsvis meget effekt i modstandene. Det mest sandsynlige er derfor at der bliver anvendt en spændingsregulator bestående af aktiv elektronik dvs. transistorer, både for at minimere tabet og for at spare penge. Som måske bekendt fylder transistorer jo ikke alverden idag, så jeg tør næsten garantere at det er sådan en løsning der er anvendt. Denne vil så sidde inde i SATA-disken.

mvh srhansen ô¿ô

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 09-02-04 00:23

Tak for svaret srhansen.