/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ALUM
Fra : mrhan
Vist : 1465 gange
100 point
Dato : 04-02-04 07:25

Hej
Uddrag af engelsk tekst :

Go to a pharmacy and buy ALUM. This is ammonia aluminum sulfate. You combine 1 once of ALUM with 1 pint of vinegar.

Så er det jeg gerne vil vide hvad ALUM er, og om det har et navn det forhandles under på dansk. Og hvis der er en der ved hvor meget 1 once og 1 pint er i danske mål så ville det bare være dejligt....

På forhånd tak
mrhan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-02-04 07:33

Her er omregning af engelske mål til dansk http://www.sylvaefa.com/svf1.htm
mvh ans

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 04-02-04 07:57

mrhan
Iflg. engelsk ordbog er alum = alun, som er salt bestående af kalium- og aluminiumsulfat.
Alun kan købes på apoteket.
Håber så at det giver mening til resten af teksten.

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : mrhan

Dato : 04-02-04 08:14

Tak for et hamrende hurtigt svar
Jeg prøver at købe det alun der..... Tror det er det helt rigtige....

Hilsen
mrhan

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 04-02-04 08:17

I teksten står der lidt frit oversat, at ALUM er aluminium amoniumsulfat, og at du skal blande 25 g ALUM med ½ l edikke. -Så kunne jeg godt tænke mig at vide hvad det skal bruges til. Det må have en rimelig buffervirkning, altså konstant pH.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 04-02-04 08:20

Hej mrhan

ALUM er en letmetalsforbindelse (alune), også kendt som Aluminium ammonium sulphate/ammonia alum Ammoniumsulfat.

Aluner er dobbeltsalte (dobbeltsilikater), som Ans beskriver, og i præcis dette tilfælde, er der tale om et ikke jernholdigt salt.

ALUM bruges både farmaceutisk og indenfor kosmetikbranchen.

Mvh Chamira

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 04-02-04 08:23

>Rosmon...
Jeg er ret sikker på, at mrhan skal bruge det til et trylletrick!

http://www1.superb.net/~cardtric/tricks/other/egg.htm

Chamira

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 04-02-04 18:05

Hejsa

Tak for alle de fine svar........ Jeg kan da godt afsløre at chamira har ret..... det er for at jeg skal lave et kort trick...

Venlig hilsen
mrhan